2023-05-14, 12:44
Medlem
Samir som jobbat på UNIK, jobbar väll fortfarande kvar som mäklare men på annan firma?

Någon i tråden nämnde att han slutat helt efter allt detta, (kan inte citera på telefonen tydligen)
Citera
2023-05-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag är civilingenjör med flera patent under bältet. Jag och mina ingenjörs-kollegor skapar och stärker svensk (export)industri, som är den enskilt största drivkraften bakom all välstånd som du och dessa mäklar-parasiter skor sig på. Utan exporten så blir vi som ett valfritt land i Afrika.

Du behöver inte tacka mig.

På vilket sätt skor jag mig? Du vet ju inget om vad jag åstadkommit.
Citera
2023-05-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
På vilket sätt skor jag mig? Du vet ju inget om vad jag åstadkommit.

Jaja lugna dig, du behöver inte ta åt dig, det var lite glimten i ögat.

Oavsett vad så har jag tröttnat på dessa svin som ständigt lurar oss naiva värdeskapande män på vårt hårda jobb. Jävla svin som måste ställas inför rätta.
Citera
2023-05-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikw84
Det stämmer inte. Jag har faktiskt rätt bra koll på detta då jag är ekonom, driver eget. Det är nämligen såhär att Skatteverket ändå får in sin skatt bara att konsulten betalar det istället. Så skatten kommer in oavsett.

Konsultarvoden är oftast högre än löner, just för att det är konsulten själv som betalat sociala avgifter och dylikt.

Vissa gillar att vara konsult då man själv väljer ut hur mycket man vill ta ut som lön, utdelning, osv. Man kan skatteplanera själv helt enkelt och låta pengar ligga kvar i bolaget.

De flesta VDs är t.ex konsulter via sitt egna AB.

Mycket gissningar här inne. Bättre att fråga än att vilseleda andra läsare.

Det där stämmer ju inte alls. Om du fakturerar i eget bolag och betalar ut lönen där kan du sedan dela ut pengar och envända "huvudregeln" vid vinstuttag i fåmans
bolag. Det är mycket fördelaktigt och ger mycket lägre skatt än om du får ut allt som lön.

https://www.skatteverket.se/foretag/...87d7f4d82.html

Experten kan ju läsa här t.ex.

https://t.teknikforetagen.se/foretag...-och-anstalld/

Citat:
– Även om parterna har ingått ett avtal som de kallar för konsultavtal har det liten betydelse om personen som utför arbetet i realiteten kan jämställas med en anställd, konstaterar Teknikföretagens affärsjurist Carin Enhörning.
...
– Med andra ord bör företag se upp med att kontraktera enskilda personer att utföra uppdrag eller arbetsuppgifter när de lika gärna hade kunnat utföras av en anställd. Det faktum att avtalet ingåtts med ett bolag utesluter inte att det är fråga om ett anställningsförhållande, men det är en omständighet som talar mot detta, säger Carin Enhörning.

Det kan fortfarande vara ok i detta fall. Men att påstå att det är samma skatt är ju bara nonsens.
Senast redigerad av trickget 2023-05-14 kl. 13:03.
Citera
2023-05-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det gör det inte. Varför tror du inte på folk som bor i fastigheten och området? Åk själv dit och lyssna.
Stämmer!
Har kontor i närheten som ligger betydligt närmre E4 än Norra Tornen, alltså vi pratar E4 som absolut närmsta granne. Renovering gjordes 2019/2020 när vi skulle förvärva kontoret och då byttes alla fönster bland annat vilket gjorde susen - det är knäpptyst. Jag antar att såpass relativt nya produktioner som tornen har den typ av material och isolering som stänger ute bullret? vore märkligt annars!
Citera
2023-05-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det där stämmer ju inte alls. Om du fakturerar i eget bolag och betalar ut lönen där kan du sedan dela ut pengar och envända "huvudregeln" vid vinstuttag i fåmans
bolag. Det är mycket fördelaktigt och ger mycket lägre skatt än om du får ut allt som lön.

https://www.skatteverket.se/foretag/...87d7f4d82.html

Experten kan ju läsa här t.ex.

https://t.teknikforetagen.se/foretag...-och-anstalld/

Förutom att du på utdelning av vinst inte får pension, semesterersättning, osv. Att kalla det mer förmånligt än att ta ut lön är inte hela sanningen.
Citera
2023-05-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Förutom att du på utdelning av vinst inte får pension, semesterersättning, osv. Att kalla det mer förmånligt än att ta ut lön är inte hela sanningen.

Nej, visst det är inte helt svartvitt och vilket som är bäst beror ju på många faktorer.

Min poäng är att det inte är lagligt att bara rakt av byta sin anställning mot att vara konsult som "ekonomen" ovan påstår.

De som är duktigare på sådant här skapar en bolagstruktur med komanditbolag för att undvika problem. Det fungerar för mäklare, jurister, revisors osv.
Senast redigerad av trickget 2023-05-14 kl. 13:11.
Citera
2023-05-14, 13:39
Medlem
Vet vi om Oscar Properties är inblandade i härvan? Och om bostadsrättsföreningen i Norra Tornet har varit inblandad på något sätt. Köpa lägenhet där känns allt annat än en bra affär i dagsläget…
Citera
2023-05-14, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulacrag
Detta är deras taxerade inkomst (inte omsättning)

Det där är felaktiga siffror, gör om gör rätt.
Citera
2023-05-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Vet vi om Oscar Properties är inblandade i härvan? Och om bostadsrättsföreningen i Norra Tornet har varit inblandad på något sätt. Köpa lägenhet där känns allt annat än en bra affär i dagsläget…

Föreningen är också mycket högt belånad har jag läst, så när lånen behöver läggas om till betydligt högre räntor = avgifterna behöver höjas med kanske 10-20 % = värdet på lägenheterna sjunker med motsvarande.

Mkt varningsklockor kring dessa hus, OPs rykte är kört i botten bland t ex entreprenörer i Sthlm, vad händer med alla garantigrejor som ska åtgärdas o s v.
Citera
2023-05-14, 13:59
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka

Det har spekulerats om detta i tråden.

1. AF/Unik har sålt eller i alla fall fått i uppdrag att sälja en hel del lägenheter i NT (varför?)
2. Unik har ett stort flådigt kontor i bottenplan av NT (Märkligt att Unik har sitt kontor just där)
3. Ägaren av OP (O.E) är i dagsläget jagad av kronofogden för miljonskulder (kanske desperat, kontaktar Unik/AF för att få sålt lägenheterna) https://www.expressen.se/ekonomi/bos...v-kronofogden/
4. Det bor låginkomsttagare och skumma babbar i NT som rimligtvis inte borde ha råd att bo där.
5. En av mäklarna på Unik som står nära AF har en lägenhet i NT trots taxerad inkomst bara runt miljonen brutto (hur har man råd med det?)

Som sagt bara spekulationer och kan vara en hel del jag missat. Men det känns som det kan ligga en hund begraven här.
Senast redigerad av Sickmyduck 2023-05-14 kl. 14:01.
Citera
2023-05-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Min poäng är att det inte är lagligt att bara rakt av byta sin anställning mot att vara konsult som "ekonomen" ovan påstår.

Ska vi göra så att du redogör vilket lagbrott det innebär…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in