2023-05-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Som sagt bara spekulationer och kan vara en hel del jag missat. Men det känns som det kan ligga en hund begraven här.

Bara föreningen som kan godkänna nya bostadsrättsägare. Förmodligen är någon eller några i styrelsen mycket rikare än de var tidigare. Alternativt är det den tiden tillfälliga styrelsen under OP som varit med på upplägget.
Citera
2023-05-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Ska vi göra så att du redogör vilket lagbrott det innebär…

Konsult i eget bolag är inga problem och inte olagligt. Men ska du ta ut lön och/eller utdelning måste du följa 3:12 reglerna.

Ett bra alternativ är att låta en bulvan äga en tredjedel av aktiebolaget och göra obegränsade utdelningar, sen hämtar man 20% i kontanter från vederbörande och använder cash när man köper kokain och handlar på ICA.
Citera
2023-05-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Föreningen är också mycket högt belånad har jag läst, så när lånen behöver läggas om till betydligt högre räntor = avgifterna behöver höjas med kanske 10-20 % = värdet på lägenheterna sjunker med motsvarande.

Mkt varningsklockor kring dessa hus, OPs rykte är kört i botten bland t ex entreprenörer i Sthlm, vad händer med alla garantigrejor som ska åtgärdas o s v.

Det är inte EN förening utan TVÅ, -Innovationen- och -Helix-.

Den förstnämnda är inte högt belånad men den andra är det lite högre summor på.

Det är Tornen och inte Tornet 🙏
Citera
2023-05-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaneleon
Hej.
I styrelsen finns många tunga namn inom näringslivet och dem sköter vår förening med extremt bra koll på alla sätt.

Vilka är dessa tunga namn mer exakt och vad har de gjort inom näringslivet?
Citera
2023-05-14, 14:18
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
12 h arbetsdagar är inte ovanligt, finns säkert de som kommer upp till 15. Folk förstår inte hur stor arbetsbelastning det är och hur mkt arbete det är. Det är mer än bara ha visningar..... nu jobbar jag inte i branschen, men har god kännedom om branschen då jag jobbat nära den under lång tid förut.

Själv jobbar jag med ett fysiskt hantverksarbete 12h om dagen måndag till torsdag och inte ovanligt att jag har minst 5h bilresa hem sen. Att säga att dessa stockholmsmäklare har ett tufft jobb med hög arbetsbelastning är bara löjligt. Då hade de inte haft tid med sina bilder på instagram från lyxkrogar, semesterresor till marbella, gymbilder och eventuella youtube kanaler där de framhäver vilka fantastiska liv de har. Det är ungefär som att säga parkbänksalkisen som aldrig har jobbat går till vårdcentralen och vill sjukskriva sig pga av utbrändhet.
Citera
2023-05-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bittertantens
Stämmer!
Har kontor i närheten som ligger betydligt närmre E4 än Norra Tornen, alltså vi pratar E4 som absolut närmsta granne. Renovering gjordes 2019/2020 när vi skulle förvärva kontoret och då byttes alla fönster bland annat vilket gjorde susen - det är knäpptyst. Jag antar att såpass relativt nya produktioner som tornen har den typ av material och isolering som stänger ute bullret? vore märkligt annars!

Vilken bullshit! Fantasier
Citera
2023-05-14, 14:30
Medlem
Citat:

"Det kan jämföras med de uppdaterade siffror över BRF:ens lån som föreningen publicerade på sin hemsida tidigare under våren. Där framgår att Innovationens lån per den sista mars i år uppgick till 237 Mkr – 11 Mkr mindre än vid utgången av 2021. Samtidigt låg snitträntan för lånen på 2,64 procent, motsvarande en årlig räntekostnad om 6,3 Mkr.

Det innebär att föreningen har fått se sina räntekostnader öka med 245 procent inom loppet av 15 månader, trots genomförda amorteringar."

https://www.di.se/nyheter/mardromsno...a-245-procent/
Citera
2023-05-14, 14:31
Medlem
Citat:

Hur stora är lånen?

När ska de sättas om (ränteomsättas)?
Citera
2023-05-14, 15:03
Medlem
Citat:

Har en bekant som köpte lght där för några år sedan och minns jag rätt var belåningen på 18.000 resp 22.000 per kvm/BoA för de 2 olika föreningarna. Det blir inte kul när lånen skall skrivas om. Allt över 15.000:- per kvm/BoA är röda röda flaggor.
Men det är hus som sticker ut onekligen, och en hel del köpare har inte en susning om det som jag lyfter fram här, utan går bara på huset/läget
Vad ligger belåningsgraden på nuförtiden, har föreningarna kunnat amortera ner?
Har man fått ordning på allt byggstrul som var från början i och med garantibesiktningar?
Citera
2023-05-14, 15:04
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag gissar att de vill försköna sitt boende
GIVETVIS hörs E4/E20 som ligger ca 150 meter bort, det förstår vem som helst

Men din BITTRA FAN. Nu har två personer som bor i huset sagt att det inte hörs och jag som INTE bor i huset men känner folk som bor i huset och har vart där kan intyga att det inte hörs - SÅ LÄNGE TERASSDÖRREN ÄR STÄNGD.

Du vill så gärna att det SKA höras så du kan känna dig lite mindre bitter över ditt skitboende. Skämmes tamejfan.
Citera
2023-05-14, 15:12
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Du är alltså ledig tre dagar i veckan?

Det beror väl lite på, inte ovanligt att man får jobba med planering och dokumentation och sånt på fredagar, sen är man ofta hemma sent på torsdagar och på söndag måste man åka i hygglig tid om man inte vill vara framme mitt i natten. Så har väl kanske två helt lediga dagar i veckan när jag är hemma. Med tanke på att mäklarna verkar vara ute och roa sig på lyxkrogar var och varannan helg och kanske även på veckorna så kan de inte ha så tuffa arbetstider för det orkar man inte med då. Men många kanske använder lite uppiggande pulver också.
Citera
2023-05-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Vilka är dessa tunga namn mer exakt och vad har de gjort inom näringslivet?

You tell me.

Köper man lägenheter from 30-70 mill och har bolag med 100 mill i utdelning så är man ganska tung.

Ska jag skriva namn? 😂

Jag bor i huset och korrigerar bara sakfel så se det som en tillgång istället 😙
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in