2023-05-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Så då har du bara skrapat på ytan, det finns mycket mer att diskutera kring och runt. Men nu handlar inte tråden om fri vilja och jag orkar inte heller diskutera med dig eftersom du håller på likadant ständigt.
Men du inser att du aldrig kan välja vilka tankar du ska tänka? Du inser att du aldrig vet vad du kommer att tänka härnäst, att tankarna bara dyker upp utan att du har fått göra något urval eller medgivande?
Citera
2023-05-11, 20:34
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Varför är jag medveten? Hur blev jag medveten? Blir jag medveten igen efter döden?

Det är så extremt konstigt att vara medveten utan att veta hur, varför, och vad som händer efter döden.

För det första så är det konstigt när man inte vet.
Men för det andra så är det konstigt även om man vet.
För oavsett vad svaret är så är det konstigt.

Om det visar sig att en av religionerna har rätt så vore det konstigt.

Om det visar sig att medvetandet på nåt magiskt sätt har råkat uppkomma av att död materia har råkat arrangera sig på ett visst sätt och medvetandet försvinner för evigt efter döden så är det konstigt.

Om det visar sig att nonduality har rätt så är det konstigt.

Om det är nåt helt annat så är det konstigt.

O.s.v.

Jag har verkligen ingen aning vad jag ska tro på.
Och även om jag skulle råka tro på den rätta "teorin" så kvarstår ju det konstiga med hela denna situation av att jag på nåt jäkla sätt har blivit medveten utan att jag har gjort nåt.
Det finns bara ett enda stort medvetande. Allt är medvetet på olika nivåer. Så fort något interagerar med något annat finns det ett medvetande, även om de bra är binärt.

Efter döden kommer det att bli som när vi var små och blev medvetna om oss själva för första gången. När hjärnan är tillräckligt utvecklad koppar den upp i medvetandet. Som en antenn.

Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Medvetande är det enda som finns.
Instämmer. Så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och det säger du efter att ha läst på, eller chansar du bara? Att DU inte vet saker är ju inte samma som att ingen vet.
Vem vet vad medvetandet är? Det finns speklulationer . . men?
Citera
2023-05-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Hjärnan fattar omedvetna beslut utifrån medvetna upplevelser. Medvetande innebär att notera vad som händer i omgivningen. Utan ett medvetande är det alltså omöjligt att besluta sig för hur man ska interagera med omgivningen.

Organismer som inte rör på sig utan är helt beroende av att de råkar hamna i gynnsamma miljöer, så som växter och bakterier, behöver inget medvetande. Men de organismer som inte klarar sig på en fast punkt utan måste navigera sig runt i naturen och göra rätt saker vid rätt tillfällen kräver ett medvetande, helt enkelt för att kunna avgöra var de kan finna de bästa förutsättningarna för överlevnad.

Jag tror inte att alla rörliga levande organismer har ett medvetande.

Det borde finnas mer framgångsrika små kryp och bakterier (om man definierar framgångsrik, med att överleva och reproducera sig så mycket som möjligt) som inte är medvetna.

Det finns folk som går i sömnen och gör saker, dom är väl inte medvetna?
Citera
2023-05-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Jag tror inte att alla rörliga levande organismer har ett medvetande.

Det borde finnas mer framgångsrika små kryp och bakterier (om man definierar framgångsrik, med att överleva och reproducera sig så mycket som möjligt) som inte är medvetna.

Det finns folk som går i sömnen och gör saker, dom är väl inte medvetna?
Det hela är väldigt enkelt. Ett medvetande innebär att man vet vad som finns i ens omgivning. Det är definitionen av medvetande. Handlingar som kräver att vi vet vad som finns runt omkring oss kräver därför ett medvetande för att kunna utföras.

Jo, du är fortfarande medveten om en hel del när du sover. Utan medvetande är vi bara när vi befinner oss i koma eller är döda.
Citera
2023-05-11, 21:09
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Jag vet inte vad jag ska tillägga till tråden annat än att jag kan relatera till ditt problem väldigt väldigt mycket.
När jag var yngre så hade jag nästan en livskris på grund av att jag inte visste hur jag skulle hantera medvetenhet om medvetenhet, det kändes nästan som en slags rundgång som när man håller en mikrofon för nära en högtalare som är kopplad till den mikrofonen.

Men det avtog med åldern, livet och medvetandet är fortfarande en mystisk och mäktig resa, men paralysen rörande själva medvetandet har släppt, vilket är skönt för det blev rent av skrämmande och lite panikartat där ett tag.

De flesta tycker att hela problematiken är obegriplig, där undrar jag om de verkligen har tittat ner i avgrunden av vad medvetandet verkligen är, eller om de bara tar det för givet utan vidare utforskning.
Citera
2023-05-11, 21:11
Medlem
Citat:
Det hela är väldigt enkelt. Ett medvetande innebär att man vet vad som finns i ens omgivning. Det är definitionen av medvetande. Handlingar som kräver att vi vet vad som finns runt omkring oss kräver därför ett medvetande för att kunna utföras.

Jo, du är fortfarande medveten om en hel del när du sover. Utan medvetande är vi bara när vi befinner oss i koma eller är döda.

Hur vet du detta?
Varför skulle en varelse inte kunna navigera i sin omgivning utan att vara medveten?
Det kan ju knappast vara någon naturlag som säger att man måste vara medveten för att leva.
Citera
2023-05-11, 21:38
Medlem
Citat:
Hur vet du detta?
Varför skulle en varelse inte kunna navigera i sin omgivning utan att vara medveten?
Det kan ju knappast vara någon naturlag som säger att man måste vara medveten för att leva.
Därför att en varelse inte har en aning om vad som finns i dess omgivning utan att vara medveten.
Man måste inte vara medveten för att leva. Människor i koma lever utan att vara medvetna. Man måste dock vara medveten för att kunna ta initiativ till handlingar och inte bara vara en passiv grönsak.
Citera
2023-05-11, 21:45
Medlem
Citat:
Därför att en varelse inte har en aning om vad som finns i dess omgivning utan att vara medveten.
Man måste inte vara medveten för att leva. Människor i koma lever utan att vara medvetna. Man måste dock vara medveten för att kunna ta initiativ till handlingar och inte bara vara en passiv grönsak.

Du tror dig veta mycket om medvetandet. Men det gör du inte.
Citera
2023-05-11, 22:07
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Människor i koma kan mycket väl vara medvetna och minnas sina upplevelser kristallklart resten av sina liv. Klarare än en dröm, ett rus eller ett vardagligt minne.
Citera
2023-05-11, 22:34
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu finns det ju redan en hel del filosofer och forskare som har funderat en del på Topic.
---
Min huvudpoäng är att vi nog kan göra lite mer och lite bättre här än att bara "filosofera". Läs f ö riktlinjerna för det här underforumet.
(FB) *** Riktlinjer för Filosofiforumet ***

Ni som verkar ha minst en högskolepoäng i ämnet, jag lyssnar gärna på er, var och hur frågan ska placeras inom en vetenskaplig skola.
Citera
2023-05-11, 22:40
Medlem
Citat:
Du tror dig veta mycket om medvetandet. Men det gör du inte.
Det är du som inte vet hur mycket vi faktiskt vet om medvetandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Människor i koma kan mycket väl vara medvetna och minnas sina upplevelser kristallklart resten av sina liv. Klarare än en dröm, ett rus eller ett vardagligt minne.
Nej, det kan de inte. De kan i efterhand få för sig att de haft sådana upplevelser, men det har de inte.
Citera
2023-05-11, 22:48
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Det är du som inte vet hur mycket vi faktiskt vet om medvetandet.

Nej, det kan de inte. De kan i efterhand få för sig att de haft sådana upplevelser, men det har de inte.

Du verkar tvärsäker. Jag har läst om det här.

T.ex: https://www.sciencefocus.com/the-hum...s-communicate/

Men du är alltså tvärsäker? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in