Citat:
Ursprungligen postat av
DeepDepp
Varför är jag medveten? Hur blev jag medveten? Blir jag medveten igen efter döden?
Det är så extremt konstigt att vara medveten utan att veta hur, varför, och vad som händer efter döden.
För det första så är det konstigt när man inte vet.
Men för det andra så är det konstigt även om man vet.
För oavsett vad svaret är så är det konstigt.
Om det visar sig att en av religionerna har rätt så vore det konstigt.
Om det visar sig att medvetandet på nåt magiskt sätt har råkat uppkomma av att död materia har råkat arrangera sig på ett visst sätt och medvetandet försvinner för evigt efter döden så är det konstigt.
Om det visar sig att nonduality har rätt så är det konstigt.
Om det är nåt helt annat så är det konstigt.
O.s.v.
Jag har verkligen ingen aning vad jag ska tro på.
Och även om jag skulle råka tro på den rätta "teorin" så kvarstår ju det konstiga med hela denna situation av att jag på nåt jäkla sätt har blivit medveten utan att jag har gjort nåt.
Det finns bara ett enda stort medvetande. Allt är medvetet på olika nivåer. Så fort något interagerar med något annat finns det ett medvetande, även om de bra är binärt.
Efter döden kommer det att bli som när vi var små och blev medvetna om oss själva för första gången. När hjärnan är tillräckligt utvecklad koppar den upp i medvetandet. Som en antenn.
Citat:
Ursprungligen postat av
staticage
Medvetande är det enda som finns.
Instämmer. Så är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Och det säger du efter att ha läst på, eller chansar du bara? Att DU inte vet saker är ju inte samma som att ingen vet.
Vem vet vad medvetandet är? Det finns speklulationer . . men?