2023-05-09, 03:49
Medlem
Varför är jag medveten? Hur blev jag medveten? Blir jag medveten igen efter döden?

Det är så extremt konstigt att vara medveten utan att veta hur, varför, och vad som händer efter döden.

För det första så är det konstigt när man inte vet.
Men för det andra så är det konstigt även om man vet.
För oavsett vad svaret är så är det konstigt.

Om det visar sig att en av religionerna har rätt så vore det konstigt.

Om det visar sig att medvetandet på nåt magiskt sätt har råkat uppkomma av att död materia har råkat arrangera sig på ett visst sätt och medvetandet försvinner för evigt efter döden så är det konstigt.

Om det visar sig att nonduality har rätt så är det konstigt.

Om det är nåt helt annat så är det konstigt.

O.s.v.

Jag har verkligen ingen aning vad jag ska tro på.
Och även om jag skulle råka tro på den rätta "teorin" så kvarstår ju det konstiga med hela denna situation av att jag på nåt jäkla sätt har blivit medveten utan att jag har gjort nåt.
Citera
2023-05-09, 04:07
Avslutad
Vadå händer efter döden... Om du definierar livet och medvetandet som existensen så kommer du aldrig komma till en tid där existensen inte längre existerar. Livet är allt du har och allt som finns. Det finns ingenting annat mer än som en abstrakt tanke i ditt sinne. Döden finns inte.

Finns din kropp och ditt medvetande som ett substantiv, adjektiv eller ett verb? Finns tex din egen hand i frånvaro av att du på något sätt upplever den? Finns livet i frånvaro av att du på något sätt upplever det? Jag påstå nej.
Citera
2023-05-09, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alwanotch911
Vadå händer efter döden... Om du definierar livet och medvetandet som existensen så kommer du aldrig komma till en tid där existensen inte längre existerar. Livet är allt du har och allt som finns. Det finns ingenting annat mer än som en abstrakt tanke i ditt sinne. Döden finns inte.

Finns din kropp och ditt medvetande som ett substantiv, adjektiv eller ett verb? Finns tex din egen hand i frånvaro av att du på något sätt upplever den? Finns livet i frånvaro av att du på något sätt upplever det? Jag påstå nej.
Sen kan man fråga sig varför finns existens istället för inget.

Går inte att komma ifrån det konstiga, även om ni alla har era teorier som ni tror benhårt på.

Hoppas nån vet vad jag menar. Det är lätt hänt att man sitter och filosoferar/gör mental gymnastik men sen missar man hur konstigt allt egentligen är.
Varför ska man överhuvudtaget ens behöva filosofera.

Typ såhär:
*Sitter och filosoferar hårt*
Men sen tänker man: "Varför i helvete ska jag ens behöva sitta och filosofera? Hur är det ens möjligt att jag kan filosofera? Jag kunde väl lika gärna kunna vara död nu och vara okapabel att filosofera? Oavsett vad svaret är så är det konstigt."
Senast redigerad av DeepDepp 2023-05-09 kl. 04:37.
Citera
2023-05-09, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Varför är jag medveten? Hur blev jag medveten? Blir jag medveten igen efter döden?

Det är så extremt konstigt att vara medveten utan att veta hur, varför, och vad som händer efter döden.

För det första så är det konstigt när man inte vet.
Men för det andra så är det konstigt även om man vet.
För oavsett vad svaret är så är det konstigt.

Om det visar sig att en av religionerna har rätt så vore det konstigt.

Om det visar sig att medvetandet på nåt magiskt sätt har råkat uppkomma av att död materia har råkat arrangera sig på ett visst sätt och medvetandet försvinner för evigt efter döden så är det konstigt.

Om det visar sig att nonduality har rätt så är det konstigt.

Om det är nåt helt annat så är det konstigt.

O.s.v.

Jag har verkligen ingen aning vad jag ska tro på.
Och även om jag skulle råka tro på den rätta "teorin" så kvarstår ju det konstiga med hela denna situation av att jag på nåt jäkla sätt har blivit medveten utan att jag har gjort nåt.

Du ska vara glad att du är en av dom få som är medveten i det här landet, dom flesta är som i dvala lever i en bubbla och är väldigt omedvetna om vad som försiggår utanför bubblan 😇👍
Citera
2023-05-09, 08:45
Medlem
proconsuls avatar
Varför tro på något alls? Måste man ha en förklaring på livet för att kunna njuta av det? Jag fattar inte hur internet fungerar man jag kan använda det ändå. Samma sak med en dator. Eller min kropp.
Citera
2023-05-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför tro på något alls? Måste man ha en förklaring på livet för att kunna njuta av det? Jag fattar inte hur internet fungerar man jag kan använda det ändå. Samma sak med en dator. Eller min kropp.
Det är konstigt även om man inte tror på nåt. Jag tror ju inte på nåt.

Njutning är irrelevant.
Vet inte varför du tror att njutning betyder att det inte är konstigt. Men det verkar funka som distraktion, så att man slutar tänka på djupare saker.
Citera
2023-05-09, 12:17
Medlem
Citat:

Njutning är irrelevant.
Vet inte varför du tror att njutning betyder att det inte är konstigt. Men det verkar funka som distraktion, så att man slutar tänka på djupare saker.

Ja för när man verkligen tänker på allt så är det sjukt skrämmande, man har inte den blekaste om något egentligen, ren existentiell fasa.

Jag tror inte vi skulle kunna greppa svaren ens om vi fick dom. Vi skulle alltid undra i så fall varför det just är på det sättet och inte på något annat.
Citera
2023-05-09, 15:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Njutning är irrelevant.
Jag menade inte att det inte är konstigt. Men varför funderar så mycket på det? Även om man få ett svar så kan det ändra sig i framtiden. Vad jag menar är att man inte behöver veta hur allting fungerar på en subautomär nivå för att kunna njuta av livet. Dessutom verkar ju vetenskap funkar så att varje nytt svar man får ge två nya frågor. Personligen har jag lagt ner sökandet efter svar.
Citera
2023-05-09, 15:06
Medlem
Mjälls avatar
Kan du precisera?
Citera
2023-05-09, 15:47
Medlem
Håller med , det är konstigt . . Blir inte mindre konstigt ju mer man tänker på det. Men har man en gång börjat tänka på det skulle det vara ännu konstigare om man bara slutade för att det var enklast så.

Det är ju häftigt ändå att man är medveten och att man finns. Tycker det är mer jobbigt att tänka på hur det blir när man dör , om man bara slutade vara medveten då, hur skulle man veta att man ens var medveten nån gång ?
Citera
2023-05-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagmigochjag
Håller med , det är konstigt . . Blir inte mindre konstigt ju mer man tänker på det. Men har man en gång börjat tänka på det skulle det vara ännu konstigare om man bara slutade för att det var enklast så.

Det är ju häftigt ändå att man är medveten och att man finns. Tycker det är mer jobbigt att tänka på hur det blir när man dör , om man bara slutade vara medveten då, hur skulle man veta att man ens var medveten nån gång ?

Nej det kommer man ju inte veta. Man kommer inte veta att det finns en värld. Helt absurt om det nu är så.
Citera
2023-05-09, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag menade inte att det inte är konstigt. Men varför funderar så mycket på det? Även om man få ett svar så kan det ändra sig i framtiden. Vad jag menar är att man inte behöver veta hur allting fungerar på en subautomär nivå för att kunna njuta av livet. Dessutom verkar ju vetenskap funkar så att varje nytt svar man får ge två nya frågor. Personligen har jag lagt ner sökandet efter svar.

Ja jag tror det är ett lönlöst projekt. Dock är jag inte säker på att det är omöjligt att veta om det finns liv efter döden eller inte. Det testas ju vetenskapligt. Medvetandets gåta kanske kommer klarna i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in