2023-05-11, 19:10
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Okej, det jag antar att du nu är ute efter är själva upplevandet. Eller det "något" som gör det möjligt att uppleva. Eller?

Det är ju ett mysterium. Det som Chalmers kallar the hard problem.
Ja, upplevelsen och förmågan att kunna reflektera. Det som är "du" helt enkelt.

För att om du blir av med bägge dina armar och bägge dina ben så är det ju inte "delar" av dig som koncept som försvunnit. Det är delar av din kropp.

Vi kommer nog aldrig kunna lösa the hard problem. Människor som är helt övertygade om att medvetandet är en biprodukt av kemiska processer i hjärnan brukar ofta ändra sig när dom själva är med om något avvikande upplevelse. Kanske en nära döden-upplevelse.
Citera
2023-05-11, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det kommer ju nästan bli lite spännande att möta döden i framtiden, nu när man har analyserat den så in i helvete mycket 😂 En sak man ändå måste säga det är ju att det är helt klart lite coolare att tro att det händer något efter döden än att tro att det blir blankt. Även om jag tror att det blir blankt 😂😂 Det är ju lite gubbvarning på lights out teorin. Det hela känns nästan som att gå ut och spela match snart.

Dom säkerhetstänkande Lights out mot dom kaxiga Spöket Laban. Bara ett lag vinner...

Haha ja din fegis! =) Hade varit så sjukt om AWARE fick ett par verifierade träffar i närtid. Då kommer du inte få mycket sömn resten av ditt liv Link.
Citera
2023-05-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Ja, upplevelsen och förmågan att kunna reflektera. Det som är "du" helt enkelt.

För att om du blir av med bägge dina armar och bägge dina ben så är det ju inte "delar" av dig som koncept som försvunnit. Det är delar av din kropp.

Vi kommer nog aldrig kunna lösa the hard problem. Människor som är helt övertygade om att medvetandet är en biprodukt av kemiska processer i hjärnan brukar ofta ändra sig när dom själva är med om något avvikande upplevelse. Kanske en nära döden-upplevelse.

Nej jag är också tveksam till det. Antingen av det skälet att det alltid kommer övergå vårt förstånd men att dom skapas av hjärnan. Eller av den anledningen att det inte går att förstå just för att medvetandet inte alls skapas av hjärnan som du är inne på.
Citera
2023-05-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Du menar med andra ord att mänskligheten skulle överleva lika bra även om vi alla plötsligt blev medvetslösa. Nja, jag skulle nog säga att människan är rätt så beroende av sitt medvetande. Folk utan medvetande tenderar att vara aningen handlingsförlamade.

Hjärnan fattar tydligen beslut omedvetet innan du är medveten om det som oftast.
Så jag ser inte vad syftet skulle vara med ett medvetande.
Medvetslös är något annat. Då har man ju svimmat typ.
Citera
2023-05-11, 19:34
Medlem
Citat:
Då menar du alltså att medvetandet förändras i takt med att dina tankar och känslor förändras? Detta stämmer inte.

Medvetandet är den enda fasta punkten i ditt liv. Allt i ditt liv förändras hela tiden - sättet du tänker på och vilka principer du har förändras genom livet. Men det som är genomgående är att ditt medvetande är precis likadant som när du är ett litet barn eller en pensionär.

Samma sak med berusningsmedel - kan förändra dina tankar och känslor enormt mycket men medvetandet är likadant som när du är nykter, sålänge du inte förlorar medvetandet. Du kan till och med vara medveten när du drömmer eller på annat sätt tappar kontakt med den yttre verkligheten.
Vad menar du det är som är likadant? Återigen, medvetandet utgörs endast av tankar och känslor, och dessa är under ständig förändring. Om du ändå vill ha medvetandet till något mer än detta, något konstant, så måste du peka på vad detta är för något.

Tyvärr, men du utgår ifrån något som bara är en illusion. Vi tänker och känner ofta att det finns ett fast ”jag” som upplever det som händer runt omkring oss. Men detta är just ingenting annat än tankar och känslor. Detta ”jag” existerar inte, vi tänker och känner bara att det gör det, av rent praktiska skäl.
Citera
2023-05-11, 19:43
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Absolut, alla maskiner som inhämtar information från omgivningen och reagerar på denna är medvetna i olika grad. Det är denna process som hela medvetandet utgörs av.

Citat:
Vad menar du det är som är likadant? Återigen, medvetandet utgörs endast av tankar och känslor, och dessa är under ständig förändring. Om du ändå vill ha medvetandet till något mer än detta, något konstant, så måste du peka på vad detta är för något.

Tyvärr, men du utgår ifrån något som bara är en illusion. Vi tänker och känner ofta att det finns ett fast ”jag” som upplever det som händer runt omkring oss. Men detta är just ingenting annat än tankar och känslor. Detta ”jag” existerar inte, vi tänker och känner bara att det gör det, av rent praktiska skäl.
Vet inte hur det är med dig. Men när jag va en liten pojke så var mitt medvetande likadant som nu när jag är medelålders. Det har inte förändrats någonting. Men min syn på världen och människan har förändrats enormt.

Det är ett resonemang som de flesta människor håller med om. Nä, det går inte att belägga konkret. Ungefär som fria viljan - går inte heller att bevisa.
Citera
2023-05-11, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Hjärnan fattar tydligen beslut omedvetet innan du är medveten om det som oftast.
Så jag ser inte vad syftet skulle vara med ett medvetande.
Medvetslös är något annat. Då har man ju svimmat typ.
Hjärnan fattar omedvetna beslut utifrån medvetna upplevelser. Medvetande innebär att notera vad som händer i omgivningen. Utan ett medvetande är det alltså omöjligt att besluta sig för hur man ska interagera med omgivningen.

Organismer som inte rör på sig utan är helt beroende av att de råkar hamna i gynnsamma miljöer, så som växter och bakterier, behöver inget medvetande. Men de organismer som inte klarar sig på en fast punkt utan måste navigera sig runt i naturen och göra rätt saker vid rätt tillfällen kräver ett medvetande, helt enkelt för att kunna avgöra var de kan finna de bästa förutsättningarna för överlevnad.
Citera
2023-05-11, 19:53
Medlem
Citat:
Vet inte hur det är med dig. Men när jag va en liten pojke så var mitt medvetande likadant som nu när jag är medelålders. Det har inte förändrats någonting. Men min syn på världen och människan har förändrats enormt.

Det är ett resonemang som de flesta människor håller med om. Nä, det går inte att belägga konkret. Ungefär som fria viljan - går inte heller att bevisa.
Du tänker bara att ditt medvetande är likadant nu som då, och detta är just bara en tanke. En tanke som lurar dig. Visst, det är samma typ av tanke som återkommer gång på gång. Men du har betydligt fler nya typer av tankar som i realiteten kraftigt har förändrat hur du är medveten om saker.

Fri vilja existerar inte heller. Det är ett vetenskapligt faktum bevisat bortom alla tvivel. Allt du någonsin tänker och gör tänker och gör du fullständigt automatiskt.
Citera
2023-05-11, 20:07
Medlem
Citat:
Du tänker bara att ditt medvetande är likadant nu som då, och detta är just bara en tanke. En tanke som lurar dig. Visst, det är samma typ av tanke som återkommer gång på gång. Men du har betydligt fler nya typer av tankar som i realiteten kraftigt har förändrat hur du är medveten om saker.

Fri vilja existerar inte heller. Det är ett vetenskapligt faktum bevisat bortom alla tvivel. Allt du någonsin tänker och gör tänker och gör du fullständigt automatiskt.

"Det är ett vetenskapligt faktum bevisat bortom alla tvivel." Du måste sluta med såna här tvärsäkra uttalanden utan belägg i såna här komplicerade och komplexa frågor. Du gör liksom bara bort dig. Alla som är insatta vet att du har fel. Det är i all välmening, du gör dig till åtlöje.
Senast redigerad av Tandan 2023-05-11 kl. 20:10.
Citera
2023-05-11, 20:16
Medlem
Citat:
Haha ja din fegis! =) Hade varit så sjukt om AWARE fick ett par verifierade träffar i närtid. Då kommer du inte få mycket sömn resten av ditt liv Link.

Ja den mörka dagen då aware visar att medvetandet funkar utanför kroppen och därmed golvar min sköna lights out semester, då blir det en taxi till närmsta krog, för att lägga upp den nya eviga strategin 😂
Citera
2023-05-11, 20:19
Medlem
Citat:
"Det är ett vetenskapligt faktum bevisat bortom alla tvivel." Du måste sluta med såna här tvärsäkra uttalanden utan belägg i såna här komplicerade och komplexa frågor. Du gör liksom bara bort dig. Alla som är insatta vet att du har fel. Det är i all välmening, du gör dig till åtlöje.
Vi vet rent neurologiskt att hjärnan fattar alla våra beslut innan vi blir medvetna om dem. Det är ett faktum.

Vi vet att alla händelser i vårt universum är resultatet av antingen orsak och verkan eller slumpen. Fri vilja är utifrån detta faktum en rent logisk omöjlighet.

Du kan när som helst kontrollera detta bara genom att observera att du inte kan välja vilka tankar du ska tänka. Dina tankar dyker bara upp i huvudet i färdig form helt utom din kontroll. Menar du att det är möjligt att vi har fri vilja trots att våra tankar produceras fullständigt automatiskt utom vår kontroll?
Citera
2023-05-11, 20:23
Medlem
Citat:
Vi vet rent neurologiskt att hjärnan fattar alla våra beslut innan vi blir medvetna om dem. Det är ett faktum.

Vi vet att alla händelser i vårt universum är resultatet av antingen orsak och verkan eller slumpen. Fri vilja är utifrån detta faktum en rent logisk omöjlighet.

Du kan när som helst kontrollera detta bara genom att observera att du inte kan välja vilka tankar du ska tänka. Dina tankar dyker bara upp i huvudet i färdig form helt utom din kontroll. Menar du att det är möjligt att vi har fri vilja trots att våra tankar produceras fullständigt automatiskt utom vår kontroll?

Så då har du bara skrapat på ytan, det finns mycket mer att diskutera kring och runt. Men nu handlar inte tråden om fri vilja och jag orkar inte heller diskutera med dig eftersom du håller på likadant ständigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in