2023-05-11, 12:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Orsaken till att vetenskapen i dagsläget inte kan förklara medvetandet hela vägen beror troligen bara på att hjärnan är ett så komplext organ, och just därför är det svårt.

Att hjärnan och medvetandet går hand i hand är högst sannolikt.
Så är det nog. Hjärnan är ett rent otroligt komplext organ med sina typ 80 miljarder neuroner och typ tiotusen gånger fler synapser. Utan centralprocessor. Plastisk med förmåga att ändra sig hela tiden för att t ex lägga in nya minnen, eller nya slutsatser när vi har tänkt lite.

Faktiskt kan det vara så illa att vi aldrig någonsin kommer kunna förstå hjärnan helt. Det mesta av dagens rymdforskning som jag känner till iaf, är nog peanuts i jämförelse.
Citera
2023-05-11, 13:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och det säger du efter att ha läst på, eller chansar du bara? Att DU inte vet saker är ju inte samma som att ingen vet.
Nej jag följer vetenskapen på området.

Du kanske kan hitta en länk som motsäger det jag påstår?

Jag tror inte att du kan det, utöver de där spekulationerna (som inte har något förklaringsvärde) som du postade tidigare.
Citera
2023-05-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Blir jag medveten igen efter döden?
Nej.

De flesta hoppas dock på ett ja.
Citera
2023-05-11, 14:25
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nej jag följer vetenskapen på området.

Du kanske kan hitta en länk som motsäger det jag påstår?

Jag tror inte att du kan det, utöver de där spekulationerna (som inte har något förklaringsvärde) som du postade tidigare.
Och eftersom att jag ju redan har bidragit både med lite fördjupande text och iaf en länk, kanske du inte har något emot att dela med dig själv av vetenskapen du följer på området + någorlunda högkvalitativ länk? Din tur.
Citera
2023-05-11, 15:39
Bannlyst
Citat:
Och eftersom att jag ju redan har bidragit både med lite fördjupande text och iaf en länk, kanske du inte har något emot att dela med dig själv av vetenskapen du följer på området + någorlunda högkvalitativ länk? Din tur.
Frånvaron av information med förklaringsvärde värd namnet visar att jag har rätt.
Citera
2023-05-11, 15:52
Medlem
styckets avatar
Vad är du medveten om?

Att du är omedevten i mångt o mycket?
Citera
2023-05-11, 15:54
Medlem
Ditt medvetande utgörs enbart av tankar och känslor, vilka i sin tur bara utgörs av information om omvärlden.

Betraktar man sitt eget medvetande så blir det plötsligt inte så konstigt, det blir en ganska enkel och lättförklarlig egenskap. Det är egentligen bara en mix av bilder och ljud som hjärnan har sorterat ut som särskilt relevanta i sin strävan efter att utforma lämpliga handlingsalternativ.
Citera
2023-05-11, 15:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Frånvaron av information med förklaringsvärde värd namnet visar att jag har rätt.
Grattis, du är värd en cookie.
Bidra även gärna med något läsvärt om Topic. Kan nog bli intressant eftersom att du hänger med så bra i forskningen.
Citera
2023-05-11, 16:00
Bannlyst
Citat:
Grattis, du är värd en cookie.
Bidra även gärna med något läsvärt om Topic. Kan nog bli intressant eftersom att du hänger med så bra i forskningen.
Ja. Ingen vet vad medvetande är. Är det så svårt att fatta. Det går att falsifiera med data som visar på motsatsen.

Någon sådan data har inte framkommit hittills och min tes är således korrekt.
Citera
2023-05-11, 16:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ditt medvetande utgörs enbart av tankar och känslor, vilka i sin tur bara utgörs av information om omvärlden.

Betraktar man sitt eget medvetande så blir det plötsligt inte så konstigt, det blir en ganska enkel och lättförklarlig egenskap. Det är egentligen bara en mix av bilder och ljud som hjärnan har sorterat ut som särskilt relevanta i sin strävan efter att utforma lämpliga handlingsalternativ.
Hur då enkelt? Kan man t ex bygga en medveten maskin idag?
Citera
2023-05-11, 16:08
Medlem
Citat:
Hur då enkelt? Kan man t ex bygga en medveten maskin idag?
Absolut, alla maskiner som inhämtar information från omgivningen och reagerar på denna är medvetna i olika grad. Det är denna process som hela medvetandet utgörs av.
Citera
2023-05-11, 16:28
Medlem
Citat:
Så är det nog. Hjärnan är ett rent otroligt komplext organ med sina typ 80 miljarder neuroner och typ tiotusen gånger fler synapser. Utan centralprocessor. Plastisk med förmåga att ändra sig hela tiden för att t ex lägga in nya minnen, eller nya slutsatser när vi har tänkt lite.

Faktiskt kan det vara så illa att vi aldrig någonsin kommer kunna förstå hjärnan helt. Det mesta av dagens rymdforskning som jag känner till iaf, är nog peanuts i jämförelse.

Ja sjukt komplex liten apparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in