Citat:
Ursprungligen postat av
Saras1057
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.
Här är grundproblemet, regelverk och dåligt fungerande marknad har gjort att kostnaden för at bygga bostäder har skjutit i höjden i Sverige. Detta i samband med den onaturligt låga räntan (vilken är en konsekvens av hur vi beräknar inflation vilket är huvudfaktorn i styrprocessen för riksbankens repurchase-ränta) har lett till en väldigt konstig bostadsmarknad där den normala tillgångs-och-efterfrågans-dynamiken är utslagen av helt andra faktorer.
I sak har du rätt, men situationen är komplicerad, och den verkar till och med vara designad. Jag tror att få som köper nybyggen egentligen vill göra det till dagens prisnivåer, utan är mer eller mindre tvungna att göra det av diverse skäl (ex att man flyttar ihop med någon, byter stad, skaffar barn, etc).
I tillgångsänden finns det problematik i att äldre i allt lägre grad dimensionerar ner sig (för att det är billigare att bo kvar i ett gammalt hus än att flytta till lägenhet), att det är relativt billigt att låta en lägenhet stå tom (om man ex testar att flytta ihop med en partner), och att det just nu står massor av bostäder som inte används (men inte säljs för att säljaren inte får vad de vill ha för bostaden).
Så här, det är inte omöjligt att en nybyggd bostadsrätt med avgift på 7000+/månad kommer att omvandlas till hyresrätt, då avgiften nog till stor del består av räntekostnader beräknade med rätt låg ränta. Se vad som hände 2008. Typ samma sak händer nu, fast värre.