2023-05-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vilken lägenhet i Göteborg och Stockholm kostar 7000kr att hyra? Kostar motsvarande lägenhet 7000kr i månadsavgift? Dina siffror stämmer helt enkelt inte. Försök igen med rätt siffror.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...n-35b-19682260

Jag har en hyresrätt i samma stad. Mitt i stan och lika fräsch. För 2200:- mer

Min är 20 kvm mindre. Betala 3 miljoner extra för 20 kvm extra och 2200:- mindre? Fruktansvärt dålig deal.
Citera
2023-05-06, 11:07
Medlem
vill inte att folk ska missförstå min fråga! Folk som köpte en lägenhet i tex Vasastan för 9 år sen med en avgift på 700 kronor i månaden samt en ränta som var betydligt lägre då än nu hör inte hit.

utan folk Som NU med höga räntor köper BR med sjukt höga avgifter.
Citera
2023-05-06, 11:10
Medlem
Vet inte hur vanligt det är att gå in och köpa en dyr brf som första bostad?

Själv köpte vi en 4 rok i förort för strax under 4 mkr 2021 men tack vare kapitalet som frigjordes i och med försäljning av en mindre brf jag haft sen 2005 samt sparkapital kunde vi gå in med c 2 mkr för att bli mindre räntekänsliga. Vi har inte tänkt flytta någon mer gång om vi inte blir absolut tvungna för övrigt.

När jag gick in på bostadsmarknaden 2005 var marknaden såklart gynnsammare än 2021 för den som skulle kliva på. Såklart tyckte jag det var hutlöst dyrt redan på den tiden, men vad som hänt sen dess har vi ju alla facit på.

Tänker väl att de flesta gör något liknande. Men köpa för 4 mkr och gå in med minsta möjliga kontantinsats...? Det hade jag aldrig gjort, då hade vi fått fortsätta bo trångt eller välja annan ort.
Citera
2023-05-06, 11:18
Medlem
Tratten52s avatar
Sverige sticker inte ut speciellt när det gäller bostadspriser. Kolla vad det kostar i usa, uk eller Frankrike eller hk.
Citera
2023-05-06, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Här är grundproblemet, regelverk och dåligt fungerande marknad har gjort att kostnaden för at bygga bostäder har skjutit i höjden i Sverige. Detta i samband med den onaturligt låga räntan (vilken är en konsekvens av hur vi beräknar inflation vilket är huvudfaktorn i styrprocessen för riksbankens repurchase-ränta) har lett till en väldigt konstig bostadsmarknad där den normala tillgångs-och-efterfrågans-dynamiken är utslagen av helt andra faktorer.

I sak har du rätt, men situationen är komplicerad, och den verkar till och med vara designad. Jag tror att få som köper nybyggen egentligen vill göra det till dagens prisnivåer, utan är mer eller mindre tvungna att göra det av diverse skäl (ex att man flyttar ihop med någon, byter stad, skaffar barn, etc).

I tillgångsänden finns det problematik i att äldre i allt lägre grad dimensionerar ner sig (för att det är billigare att bo kvar i ett gammalt hus än att flytta till lägenhet), att det är relativt billigt att låta en lägenhet stå tom (om man ex testar att flytta ihop med en partner), och att det just nu står massor av bostäder som inte används (men inte säljs för att säljaren inte får vad de vill ha för bostaden).

Så här, det är inte omöjligt att en nybyggd bostadsrätt med avgift på 7000+/månad kommer att omvandlas till hyresrätt, då avgiften nog till stor del består av räntekostnader beräknade med rätt låg ränta. Se vad som hände 2008. Typ samma sak händer nu, fast värre.
Citera
2023-05-06, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Bodde i BRF i flera år och det du beskriver var hur det fungerade FÖRR. Numera när en svensk familj säljer en BR så köps den av svartskalle. Lägenhet efter lägenhet, hus efter hus.
Så vi sålde vår BR (ja det var faktiskt en svartskalle som köpte även den) och köpte ett billigt hus på landet men med pendlingsavstånd till stan.
-Tyst och lugnt, man hör bara fåglarnas ljuva kvitter.
-Inget gap och skrik hos grannar
-Inga svartskallar
-Ingen kriminalitet
Dessutom så har vi massor med pengar över varje månad att LEVA för.
Det är vad jag kallar livskvalité och det får du inte i en BRF idag tyvärr.

Finns inte en enda svartskalle i min trappuppgång 🤣 Här är det hyperlugnt!
Citera
2023-05-06, 11:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Och för detta får du en vanlig sketen standard 3a i en medelstor stad.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?

Det mest korkade man kan göra är att hyra en bostad. Det är som gjort för att du ska bli en fattig förlorare. De flesta som köper en ny bostad har ägt flera andra bostäder tidigare och maxar inte sina lån.

Äldre människor föredrar nya lägenheter eftersom de är mer moderna och anpassade efter deras behov och de har ofta varit inne på bostadsmarknaden länge. Därför spelar avgiften inte så stor roll för deras ekonomi.

Nyproduktion är för övrigt inte alls ett så dåligt köp, eftersom det är bland det lättaste att räkna på eftersom man vet att husen är nya och långt till stora renoveringar.
Citera
2023-05-06, 12:11
Bostadsrätter är den bland den största scam som finns.

Man betalar miljoner för rätten att bo en plats man inte ens äger själv och kan varken bygga om eller förändra någonting.

Dessutom måste man betala en avgift som ungefär motsvarar hyran man hade betalat för samma typ av hyreslägenhet. Att folk ens går på det.

Det kan liknas vid att köpa ett hyreskontrakt för flera miljoner.

Det är helt perverst.
Citera
2023-05-06, 12:14
Medlem
Folk får göra som de vill, tycker de 4 betongväggar och en "äganderätt" i en förening som om den konkar förvandlar lägenheten till hyres, är en bra deal för 4-5M + 8k avgift till föreningen varje månad så fine..

men hade vart skönt att slippa finansiera era ränteavdrag och att vi slapp höra gnäll från de som klagar på att räntorna plötsligt närmar sig en normal nivå.

Kunde inte bry mig mindre egentligen, mer än att dessa politiskt manipulerade bubbelekonomier är besvärliga för oss andra att navigera genom.
Citera
2023-05-06, 12:23
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
En kränkt liten pissluffare. Jag har betydligt mycket mer, än någon luspank tattare i en hyresrätt. Sen finns det massvis med människor som har mer än jag. Jag har en bostadsrätt, och ca 250.000 på sparkontot. Det är inte mycket, men det är något. Skillnaden mellan dig och mig, är att jag inte missunnar de som har mer än mig, som en liten äcklig snuskig kommunist.

Tror du att jag hade märkt någon skillnad i min lägenhet, om det var en äganderätt istället för en bostadsrätt? Nej. Jag hade kunnat nyttja den precis lika lite/mycket då som nu.

Jag är den enda som har nyttjanderätten till min lägenhet, ingen annan. Jag äger rätten att bo här, ingen annan.

Pissluffare.
Du svarade någon som har en allvarlig psykiatrisk sjukdom. Det är synd om snubben. Intressant att han fortfarande inte är permablockad, men jag gillar åsiksfrihet. Även psykiatriskt sjuka personer har rätt att yttra sig.
Citera
2023-05-06, 12:23
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Bostadsrätter är den bland den största scam som finns.

Man betalar miljoner för rätten att bo en plats man inte ens äger själv och kan varken bygga om eller förändra någonting.

Dessutom måste man betala en avgift som ungefär motsvarar hyran man hade betalat för samma typ av hyreslägenhet. Att folk ens går på det.

Det kan liknas vid att köpa ett hyreskontrakt för flera miljoner.

Det är helt perverst.
Du får förändra vad du vill i en bostadsrätt, bara inte något som kan vara strukturellt farligt för själva huset, dvs väggar och stammar och sådant.

Annars får du renovera hur du vill bäst du vill.

Förutom det håller jag helt med ditt inlägg. Det är en scam och jag tror att Sverige kommer få mer äganderätter så småningom. Det blir en oundviklig väg när varken hyresrätter eller bostadsrätter fungerar, då människor missköter sin hyresrätt, bostadsrättsföreningar kuppas av gäng/klaner och sedan dräneras Ref brf IDA Malmö.
Senast redigerad av Uncorruptable 2023-05-06 kl. 12:27.
Citera
2023-05-06, 12:31
Medlem
Jag köpte min lgh för 3.7 miljoner 2013 värderades till 8.5 precis före galningen invaderade Ryssland.

Edit: avgift på 2k inkl bredband. Lån på dryg miljon. Ränta på 3.44 procent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in