Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-06, 00:24
Medlem
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Och för detta får du en vanlig sketen standard 3a i en medelstor stad.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?
Senast redigerad av Saras1057 2023-05-06 kl. 00:27.
Citera
2023-05-06, 00:34
bra fråga, i den skitstad jag bor i på 50k invånare får man betala 7700kr för en 1a på 36kvm nyproduktion, samtliga har varit lediga i 3 månader om inte mer medans min 1a på 40kvm kostar 3900.

och vf i helvete betalar man såna groteska summor om man har kan köpa hus lixom, totalt jävla vansinne
Citera
2023-05-06, 00:37
Medlem
Handlar nog mycket om att man vill slippa tex underhåll som en villa erfordrar samtidigt som man kanske vill sälja med förtjänst i framtiden. Visst är man pensionär är det kanske inte konstigt om man inte har orken till det. Men annars är jag helt inne på din linje , att varför i helvete ska man betala så mycket pengar plus hög avgift och få så lite tillbaka. Speciellt då man är ung och livet ska byggas upp.

Men jag håller med , helt idiotisk idé i grunden , särskilt om du är ung eller medelålders också för den delen.
Citera
2023-05-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?
Stockholmare som tror att man stiger i status fast man är fullbelånad och inte ens ens har bil.
Nästan lika korkade är de som de på landsbygden kan köpa eller hyra en bostad för en bråkdel av vad bögarna och negrerna i huvudstaden, fast de istället lägger allt de äger och har på ett fordon för att stiga i status.
Citera
2023-05-06, 00:48
Bannlyst
Citat:

Jag köpte min lägenhet för 500.000 2015. Idag är den värd ca 1 miljon. Har 385.000 kvar på bolånet, och betalar idag ca 500 kronor i månaden i ränta. När lånet löper ut, blir det väl runt 1400 i ränta. Avgiften ligger på 4400 per månad. 2 ROK, 60 kvadratmeter. Gammal välskött lågbelånad HSB förening, så inga hyreshöjningar att vänta. Stambyte och fönsterbyte gjordes för ca 10 år sedan. Inga större ingrepp behövs/är planerade i närtid.

Tycker jag gjorde en bra affär. Om 1-2 år kommer priset öka igen.

Det är få som lånar upp 85% när dom köper bostad. Många får hjälp av föräldrar, så i många fall är belåningsgraden 50-60%.

Jag förstår att folk i svettiga hyresrätter har svårt att greppa det här med bostadsrätter. Något måste man väl maskera sin avundsjuka med antar jag.
Citera
2023-05-06, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag förstår att folk i svettiga hyresrätter har svårt att greppa det här med bostadsrätter. Något måste man väl maskera sin avundsjuka med antar jag.
Framförallt är din typiskt unikt svenska kissnödighet märkvärdig.

Du äger inte ens ditt boende, du delar ägandeskapet med ett kooperativt för att du inte har råd att äga ditt boende. Du kommer antagligen aldrig ha råd, baserat på din info. Ingen annanstans i världen är detta ett problem. Du har svag ekonomi, men ingen bryr sig. Det går ingen nöd på dig.

Men eftersom du har den unika svenska kissnödigheten så har du ett enormt behov av att istället för att fokusera på saker du är bra på (du har inga pengar att skryta med) så måste du fokusera på att du har någon bekant något kvarter bort som har ännu sämre ekonomi än du har. "Haha, Bertil har en hyresrätt med mögel i väggarna, jag är minsann mer framgångsrik än Bertil, inget mögel i väggarna här inte!".

Magiskt äckligt.
Citera
2023-05-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Stockholmare som tror att man stiger i status fast man är fullbelånad och inte ens ens har bil.
Nästan lika korkade är de som de på landsbygden kan köpa eller hyra en bostad för en bråkdel av vad bögarna och negrerna i huvudstaden, fast de istället lägger allt de äger och har på ett fordon för att stiga i status.

I Stockholm finns ju buss, tunnelbana och pendeltåg så man är inte lika beroende av bil som på landet. Sen är det ändå fullt av bilar i Stockholm ändå.
Den största anledningen att folk köper bostadsrätt i stockholm är ju för att kötiderna för hyresrätt ofta är flera år ofta tio eller mer och så länge kan inte alla vänta.
Citera
2023-05-06, 01:23
Medlem
Citat:

Vem är dum nog att lägga på en indexfond istället och förvänta sig garanterad vinst?
Citera
2023-05-06, 01:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Framförallt är din typiskt unikt svenska kissnödighet märkvärdig.

Du äger inte ens ditt boende, du delar ägandeskapet med ett kooperativt för att du inte har råd att äga ditt boende. Du kommer antagligen aldrig ha råd, baserat på din info. Ingen annanstans i världen är detta ett problem. Du har svag ekonomi, men ingen bryr sig. Det går ingen nöd på dig.

Men eftersom du har den unika svenska kissnödigheten så har du ett enormt behov av att istället för att fokusera på saker du är bra på (du har inga pengar att skryta med) så måste du fokusera på att du har någon bekant något kvarter bort som har ännu sämre ekonomi än du har. "Haha, Bertil har en hyresrätt med mögel i väggarna, jag är minsann mer framgångsrik än Bertil, inget mögel i väggarna här inte!".

Magiskt äckligt.

En kränkt liten pissluffare. Jag har betydligt mycket mer, än någon luspank tattare i en hyresrätt. Sen finns det massvis med människor som har mer än jag. Jag har en bostadsrätt, och ca 250.000 på sparkontot. Det är inte mycket, men det är något. Skillnaden mellan dig och mig, är att jag inte missunnar de som har mer än mig, som en liten äcklig snuskig kommunist.

Tror du att jag hade märkt någon skillnad i min lägenhet, om det var en äganderätt istället för en bostadsrätt? Nej. Jag hade kunnat nyttja den precis lika lite/mycket då som nu.

Jag är den enda som har nyttjanderätten till min lägenhet, ingen annan. Jag äger rätten att bo här, ingen annan.

Pissluffare.
Citera
2023-05-06, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskenstein
I Stockholm finns ju buss, tunnelbana och pendeltåg så man är inte lika beroende av bil som på landet. Sen är det ändå fullt av bilar i Stockholm ändå.
Den största anledningen att folk köper bostadsrätt i stockholm är ju för att kötiderna för hyresrätt ofta är flera år ofta tio eller mer och så länge kan inte alla vänta.
Bo på ett ställe utan negrer, bögar och tunnelbana då istället.
Varför utsätta sig för det?
Citera
2023-05-06, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed

Det är få som lånar upp 85% när dom köper bostad. Många får hjälp av föräldrar, så i många fall är belåningsgraden 50-60%.
.

Haha nja. Kanske att päronen hjälper till med handpenningen, men oftast inte mer än så
Citera
2023-05-06, 01:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Haha nja. Kanske att päronen hjälper till med handpenningen, men oftast inte mer än så

Ja, det är ju precis det jag menar. Syrran och hennes kille fick hjälp med 700k till deras handpenning, likaså har hennes kompisar, och mina kompisar fått hjälp av föräldrar eller farföräldrar vid köp. Jag själv fick hjälp med. Tror du hoppas att folk är så högt belånade, men det är väldigt sällan så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in