2023-05-06, 09:42
Medlem
Core.s avatar
Jag är en av idioterna. Hade dock mycket pengar att gå in med!

Men köpte jag för dryga 3m för bara två år sedan, närmsta grannen sålde sitt för 3.5m förra måndagen. De var uppe i 4m innan bubblan sprack.

Har en bekant i samma område som köpte villa för 5.5, de säljs nu för högst 4.5 nu, do the math. Banken är restriktiva med stora lån nu, så brf har blivit vinnande, åtminstone nu.

Sen förstår jag din poäng, jag hade haft råd att köpa villa istället även om jag för tillfället är glad över mitt val så känns det fel ibland. Men man får se det så här; jag har en andel av brf;ens lån (1.5m), och på den delen är det fortfarande ofattbart låg ränta trots löpande. Stora lån, små räntor. Så hade jag haft de pengarna i privatlån hade de garanterat kostat de 6k i månaden, om inte mer
Senast redigerad av Core. 2023-05-06 kl. 09:44.
Citera
2023-05-06, 09:49
Medlem
I städer med bostadsbrist som Sthlmsregionen är det för många enda alternativet då man inte kan vänta 20 år i bostadskön och villor ligger i en annan prisklass. Om alternativet är hyresrätt i nyproduktion där du har samma månadskostnad men allt rinner bort så är ändå bostadsrätten en viss investering.

Därmed inte sagt att man älskar konceptet med BRF föreningar och skit. Bor man i lägenhet är det smidigare att hyra av en stor seriös värd med fastighetskötare och service än hålla på i föreningar där amatörer ska fixa själva och och intrigera... Problemet är att man ofta inte har tillgång till bra, prisvärda hyresrätter just där man vill bo.
Citera
2023-05-06, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vad det talas om är helt ovidkommande. Faktum är att det är svindyrt att hyra.

Nu skrev ju du faktiskt väldigt specifikt. 500k i indexfonder eller 500k som insats i BR. Och där antar jag att jag vann värdeökningsdiskussionen efter som du nu går åt ett annat håll.

Ingen större skillnad för mig att betala 7000 kr i avgift eller hyra. Båda går till i stort sett samma sak. Fastighetsunderhåll mm. Att då ha 500k på fond som ger 50k i avkastning första året, eller 500k bundet till en lägenhet som ökar 105k i värde på samma tid som man betalar 90k i ränta.. tjaa, vem har mest pengar efter ett år? Det är min poäng.
Citera
2023-05-06, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Hjärntvättade. Om man inte har råd att köpa en bostad utan belåning så har man bara gjort banken rikare. Man står som målvakt på deras investering, och som tack för att man tar risken betalar man avgifter och räntor m.m.

Korrekt 💯
Citera
2023-05-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Nu skrev ju du faktiskt väldigt specifikt. 500k i indexfonder eller 500k som insats i BR. Och där antar jag att jag vann värdeökningsdiskussionen efter som du nu går åt ett annat håll.

Ingen större skillnad för mig att betala 7000 kr i avgift eller hyra. Båda går till i stort sett samma sak. Fastighetsunderhåll mm. Att då ha 500k på fond som ger 50k i avkastning första året, eller 500k bundet till en lägenhet som ökar 105k i värde på samma tid som man betalar 90k i ränta.. tjaa, vem har mest pengar efter ett år? Det är min poäng.

Vilken lägenhet i Göteborg och Stockholm kostar 7000kr att hyra? Kostar motsvarande lägenhet 7000kr i månadsavgift? Dina siffror stämmer helt enkelt inte. Försök igen med rätt siffror.
Citera
2023-05-06, 10:03
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
bra fråga, i den skitstad jag bor i på 50k invånare får man betala 7700kr för en 1a på 36kvm nyproduktion, samtliga har varit lediga i 3 månader om inte mer medans min 1a på 40kvm kostar 3900.

och vf i helvete betalar man såna groteska summor om man har kan köpa hus lixom, totalt jävla vansinne

Hus kräver mer ansvar än en bostadsrätt, svenskar är lata.
Citera
2023-05-06, 10:06
Medlem
Citat:
Vilken lägenhet i Göteborg och Stockholm kostar 7000kr att hyra? Kostar motsvarande lägenhet 7000kr i månadsavgift? Dina siffror stämmer helt enkelt inte. Försök igen med rätt siffror.

Nu har jag blandat ihop dig med @pappersdrake.
Ber om ursäkt för det. Jag ska inte besvära dig med ett svar eftersom du inte verkar kunna koppla samman TS och pappersdrakes svar med mitt.

Och nej, jag kommer inte leta efter några jävla priser för att bevisa något.

Ha en fortsatt trevlig lördag.
Citera
2023-05-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Nu har jag blandat ihop dig med @pappersdrake.
Ber om ursäkt för det. Jag ska inte besvära dig med ett svar eftersom du inte verkar kunna koppla samman TS och pappersdrakes svar med mitt.

Och nej, jag kommer inte leta efter några jävla priser för att bevisa något.

Ha en fortsatt trevlig lördag.

Det är för att du har fel. Nu ska jag ge dig korrekt siffror:

En typisk bostadsrätt i Göteborg i en förening med medelhög belåning kostar runt 700kr per kvadratmeter och år i avgift. För en tvåa om 55kvm så är det runt 3300kr i månaden, give or take.

En vettig tvåa (inte i ghettot) om 55kvm i Göteborg kostar idag 10000kr och uppåt att hyra: https://www.homeq.se/search?roomMin=...48e%3BGöteborg

Det är alltså runt 7000kr högre hyra än motsvarande bostadsrätt i Göteborg.

En vanlig tvåa om 55kvm kostar 2-2,5 miljoner i Göteborg, beroende på område: https://www.hemnet.se/bostader?locat...=2&rooms_max=2

Här är prisvariationen större då lägenheterna i utsatta områden går för mindre. Så låt säga 2,5 miljoner för en vettig tvåa i ett vettigt område. Vid maxbelåning blir det 2125000 i lån och 375000kr i kontantinsats.

Räntekostnaden idag, räknat på 4% ränta och skatteavdrag är 5000kr per månad.

Så bostadsrätt:
Ränta 5000kr
Avgift 3000kr
Summa: 8000kr

Hyresrätt:
Hyra: 10000kr
Alternativavkastning innan skatter: 2500kr per år (räknat på den historiska 8% avkastningen per år på börsen)
Summa: 7500kr

Så 500kr billigare att hyra per månad i detta konkreta exempel, och detta ska alltså kompensera för värdeökningen för bostadsrätten.

Självklart är det dyrare att hyra. Det är alltid dyrare att hyra, oavsett vad det är du hyr. För inte trodde du att de som hyr ut bedriver välgörenhet?
Citera
2023-05-06, 10:32
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k
Tror du banken lånar ut 4 Mkr till Eva & Adam med 800 k i eget kaptial för fondköp? Svar: nej.

Räntan på aktiekredit är dessutom avsevärt högre.
Citera
2023-05-06, 10:38
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saras1057
Rätta mig om jag har fel. Detta gäller inte alla bostadsrätter. Utan syftar på nyproduktion och annat skit som har avgift på 7000+/månad samt kostar 3-4 miljoner.

Jag vet att majoriteten får lära sig tidigt. Studera hårt, skaffa bra jobb, och köp bostadsrätt. Det var ju jätte bra för dom som köpte bostadsrätt på 90 talet för 500k och kan nu sälja dom för 4 miljoner grattis ni gjorde en bra affär.

4 miljoner lånar 85% =3400000:- bara räntan som är nu på 4,32% så ska du betala tillbaka 12240 bara i ränta varje månad PLUS 7000 i avgift.

Och för detta får du en vanlig sketen standard 3a i en medelstor stad.

Vilka är idioterna som köper dessa? Även om man äger 4 miljoner är man väl inte så korkad att man köper en bostad? Folk tänker ju ofta att jo men hyran blir ju betydligt billigare. Njaaa , vad kan man spara per månad jämfört med om man hyr? 7-8000 per månad extra? 70-80k sparar man per år.

Men 4 miljoner är låsta i lägenheten. 4 miljoner man kan lägga på indexfond (8% i snitt ) * 4 miljoner =320k

Så den stora frågan vem är korkade nog att köpa en lägenhet med så extremt hög avgift?

" Utan syftar på nyproduktion"
Så varför i helvete saknas det i din rubrik??
Jävla uppmärksamhetshora är vad du är!

Hur kom hjärntvätt in i sammanhanget och i rubriken?
Citera
2023-05-06, 10:41
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
En kränkt liten pissluffare. Jag har betydligt mycket mer, än någon luspank tattare i en hyresrätt. Sen finns det massvis med människor som har mer än jag. Jag har en bostadsrätt, och ca 250.000 på sparkontot. Det är inte mycket, men det är något. Skillnaden mellan dig och mig, är att jag inte missunnar de som har mer än mig, som en liten äcklig snuskig kommunist.

Tror du att jag hade märkt någon skillnad i min lägenhet, om det var en äganderätt istället för en bostadsrätt? Nej. Jag hade kunnat nyttja den precis lika lite/mycket då som nu.

Jag är den enda som har nyttjanderätten till min lägenhet, ingen annan. Jag äger rätten att bo här, ingen annan.

Pissluffare.

Haha, det är lustigt att det finns så många pissluffare av din typ här på fb som tror att de är rikare än alla som i perioder väljer att bo i HR. Jag bor tillfälligt i billig HR då det just nu är fördelaktigt ekonomiskt och kan säga att jag har betydligt mer kapital och förnidligen högre lön än vad du har. Jag slipper räntekostnader på 10tkr + som motsvarande lägenheter kostar i dagsläget. Har många som bor i HR dåligt ställt? Absolut! Alla? Knappast. Min polare sålde precis en lägenhet i sthlm till en snubbe vars föräldrar hade bott i HR hela livet men istället sparat på börsen och kunde casha lägenheten på 3 m till sin son exempelvis. Der hade inte gått om de satt med alla pengar fast i sin egen bostad. Sen att det varit en fördelaktig affär att köpa sin bostad fram till för kanske tre år sedan är det inget snack om, men den är efterblivna stöddigheten hos tämligen fattiga brf-inhavare som du är fanimej patetiskt
Citera
2023-05-06, 10:42
Medlem
Citat:
Det är för att du har fel. Nu ska jag ge dig korrekt siffror:

En typisk bostadsrätt i Göteborg i en förening med medelhög belåning kostar runt 700kr per kvadratmeter och år i avgift. För en tvåa om 55kvm så är det runt 3300kr i månaden, give or take.

En vettig tvåa (inte i ghettot) om 55kvm i Göteborg kostar idag 10000kr och uppåt att hyra: https://www.homeq.se/search?roomMin=...48e%3BGöteborg

Det är alltså runt 7000kr högre hyra än motsvarande bostadsrätt i Göteborg.

En vanlig tvåa om 55kvm kostar 2-2,5 miljoner i Göteborg, beroende på område: https://www.hemnet.se/bostader?locat...=2&rooms_max=2

Här är prisvariationen större då lägenheterna i utsatta områden går för mindre. Så låt säga 2,5 miljoner för en vettig tvåa i ett vettigt område. Vid maxbelåning blir det 2125000 i lån och 375000kr i kontantinsats.

Räntekostnaden idag, räknat på 4% ränta och skatteavdrag är 5000kr per månad.

Så bostadsrätt:
Ränta 5000kr
Avgift 3000kr
Summa: 8000kr

Hyresrätt:
Hyra: 10000kr
Alternativavkastning innan skatter: 2500kr per år (räknat på den historiska 8% avkastningen per år på börsen)
Summa: 7500kr

Så 500kr billigare att hyra per månad i detta konkreta exempel, och detta ska alltså kompensera för värdeökningen för bostadsrätten.

Självklart är det dyrare att hyra. Det är alltid dyrare att hyra, oavsett vad det är du hyr. För inte trodde du att de som hyr ut bedriver välgörenhet?

Tack för siffrorna, men vad har de med TS att göra?
Som sagt, jag har inte tittat på verkligheten hit och dit utan läst tråden och svarat utifrån svaren andra gett och de premisserna, det har inte du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in