Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ur artikeln du länkat till:
In late December, the Los Angeles Times reported that Musk had sold three of his adjacent mansions in Bel Air for a combined $40.9 million.

Så klart smart att sälja när priserna är på topp och ett utmärkt exempel på att det finns stora pengar att tjäna på fastighetsaffärer
Nu är han dock en hyresråtta den lille Musk
Citera
2023-05-07, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Svensson/Knegare Hyresrätt/bostadsrätt, någon form av inkomst och sparkapital
I min kontext är du fattig. Om jag var där skulle jag känna mig fattig.

Men det spelar ingen roll. Du hamnar på den undre halvan i din egen lista. Och poängen är att istället för att göra något vettigt av livet sitter du och hånar de två grupperingarna i din lista med stackars människor som är fattigare än dig, de som får slita för att överleva. Det är det som är äckligt, inte din knegar-ekonomi. Ingen bryr sig om din ekonomi.
Citera
2023-05-07, 18:58
Medlem
pn222jws avatar
Två ord - helägd villa.
Citera
2023-05-07, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
I min kontext är du fattig. Om jag var där skulle jag känna mig fattig.

Men det spelar ingen roll. Du hamnar på den undre halvan i din egen lista. Och poängen är att istället för att göra något vettigt av livet sitter du och hånar de två grupperingarna i din lista med stackars människor som är fattigare än dig, de som får slita för att överleva. Det är det som är äckligt, inte din knegar-ekonomi. Ingen bryr sig om din ekonomi.

Skillnaden mellan dig och mig, är att jag talar sanning om det jag har/äger. Du är ett psykfall, utan inkomst och med flera diagnoser som inbillar dig saker. Dessutom är du riktigt jävla spydig också, därför är det extra roligt att trycka ner en sån som dig i skoskaften.
Citera
2023-05-07, 20:37
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Två ord - helägd villa.

Helägd villa och utöver det placerbara tillgångar på minst hela villans värde, det är väl så du har det antar jag? Att inte ha fler tillgångar än en betald kåk kan i många fall göra att det blir rätt povert i vardagen, det har mången pensionär fått erfara!
Citera
2023-05-07, 22:05
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Bostadsrätt är som teori inte en konstig affär, på samma sätt som aktier inte är konstigt.

Men man måste vara noga med förening och stadgar osv.

Avgiften ska ju avspegla det ekonomiska behovet osv så det upp till en själv att avgöra.

Sen har du fördelen att välja var du vill bo, men är inte lika utsatt som i en äganderätt.
Citera
2023-05-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Bostadsrätt är som teori inte en konstig affär, på samma sätt som aktier inte är konstigt.

Men man måste vara noga med förening och stadgar osv.

Avgiften ska ju avspegla det ekonomiska behovet osv så det upp till en själv att avgöra.

Sen har du fördelen att välja var du vill bo, men är inte lika utsatt som i en äganderätt.

Vet du hur många som läser föreningens stadgar och årsredovisning innan köp? Absolut ingen.
Citera
2023-05-08, 13:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax
Vet du hur många som läser föreningens stadgar och årsredovisning innan köp? Absolut ingen.

Jag har gjort det.
Citera
2023-05-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag har gjort det.

Jag undrar om vi sitter i samma styrelse.
Citera
2023-05-08, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostadslax

Jag hoppas att flera gjort det?
Själv har jag hjälpt barn och syskonbarn med det och just nu mina föräldrar.
Men de flesta jag känner har varit noggranna och ofta bett om hjälp.
Men då har jag varit med om att rekonstruera en förening under 90talet , så jag inser värdet av föreningens ekonomi i helheten.
Citera
2023-05-08, 15:39
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det man inte skall glömma är att man som BR innehavare kan påverka driften av fastigheten och får ta del av eventuell värdeökning.
Den extrema period vi har haft nu senaste 25åren kommer nog inte tillbaka på ett tag.
Men samtidigt så kan man påverka och ha insyn i föreningens ekonomi och avgifter vilket man inte har i en HR
Man kan påverka bostadsrättsföreningens ekonomi positivt om man är engagerad och kunnig. Och försiktig och inser att det inte är pappas plånbok man håller och leker politiker och säger ja till varenda motion medlemmar kommer med för att vara populär. Att man gör noggranna upphandlingar. Att man förhandlar om räntevillkor som BRF:en har gentemot banker.

Men det kan också gå åt helvete. Om kriminella tar över.

Två BRF:er i Malmö de senaste åren har valsats i media.

BRF Ida:
Citat:
Fyra år efter att brf Ida i Malmö plundrades på 225 miljoner har föreningen lyckats få tillbaka 50 miljoner och processer om ytterligare 80 miljoner pågår, skriver DN.
https://omni.se/brf-ida-raddade-sina...ingen/a/47rPKg

BRF i Kinesiska muren:
Citat:
I slutet av månaden kommer bostadsrättsföreningen Taxeringsrevisorn 2 i Kinesiska muren på Thomsons väg i Malmö att säljas på exekutiv auktion. Det innebär med största sannolikhet att bostadsrätterna kommer att omvandlas till hyresrätter och innehavarna kommer att förlora sina investerade pengar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...av-kronofogden

Det är ytterligare en sak som läggs på bostadsrättsköpare. Att ta reda på om bostadsrättsföreningen har sund ekonomi, samt hålla koll på vilka som sitter i styelsen. D.v.s. gå på stämmorna så att man vet vilka som väljs in i styelsen samt vilka förslag och beslut som tas.

Det kanske inte blir lika otrevligt som det blev för de två nämnda föreningarna. Men hälften vore mer än mycket illa.

Oscar Properties
Sen kan man ju nämna Oscar Properties och dess torn i Stockholm. Sök på Oscar Properties Helix. (Helix är namnet på tornen eller BRF).

Det var nyproducerade lägenheter med massor av problem rent byggtekniskt pga den ovanliga designen och lösningar. Bl.a. omfattande läckage. Både regnvatten men även avloppsstammarna har läckt och åstadkommit skador och bajslukt. Kul att köpt lägenhet upp mot 60 mille och det luktar utedass inomhus.

Eftersom Oscar Engelbert och hans Oscar Properties är halare en inoljad ål så gör han inte mycket för att rätta till byggfusket. De som bor där känner sig tvugna att ta lån och rätta till felen medan rättsprocessen pågår.

Exempel-länk: https://www.expressen.se/ekonomi/bos...a-33-miljoner/

Finns så mycket att läsa om både Helix men framförallt om Oscar Engelbert och Oscar Properties som vill glassa med snygga projekt inte kan och vill leverera.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2023-05-08 kl. 15:51.
Citera
2023-05-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Man kan påverka bostadsrättsföreningens ekonomi positivt om man är engagerad och kunnig. Och försiktig och inser att det inte är pappas plånbok man håller och leker politiker och säger ja till varenda motion medlemmar kommer med för att vara populär. Att man gör noggranna upphandlingar. Att man förhandlar om räntevillkor som BRF:en har gentemot banker.

Men det kan också gå åt helvete. Om kriminella tar över.

Två BRF:er i Malmö de senaste åren har valsats i media.

BRF Ida:

https://omni.se/brf-ida-raddade-sina...ingen/a/47rPKg

BRF i Kinesiska muren:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...av-kronofogden

Det är ytterligare en sak som läggs på bostadsrättsköpare. Att ta reda på om bostadsrättsföreningen har sund ekonomi, samt hålla koll på vilka som sitter i styelsen. D.v.s. gå på stämmorna så att man vet vilka som väljs in i styelsen samt vilka förslag och beslut som tas.

Det kanske inte blir lika otrevligt som det blev för de två nämnda föreningarna. Men hälften vore mer än mycket illa.

Oscar Properties
Sen kan man ju nämna Oscar Properties och dess torn i Stockholm. Sök på Oscar Properties Helix. (Helix är namnet på tornen eller BRF).

Det var nyproducerade lägenheter med massor av problem rent byggtekniskt pga den ovanliga designen och lösningar. Bl.a. omfattande läckage. Både regnvatten men även avloppsstammarna har läckt och åstadkommit skador och bajslukt. Kul att köpt lägenhet upp mot 60 mille och det luktar utedass inomhus.

Eftersom Oscar Engelbert och hans Oscar Properties är halare en inoljad ål så gör han inte mycket för att rätta till byggfusket. De som bor där känner sig tvugna att ta lån och rätta till felen medan rättsprocessen pågår.

Exempel-länk: https://www.expressen.se/ekonomi/bos...a-33-miljoner/

Finns så mycket att läsa om både Helix men framförallt om Oscar Engelbert och Oscar Properties som vill glassa med snygga projekt inte kan och vill leverera.

När det gäller Kinesiska muren var hela upplägget kriminellt.
Med Oskar Properties var mycket tveksamt.
När man köper en BR skall man alltid granska föreningen och fastigheten noggrant, i annat fall kan man råka riktigt illa ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in