Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Jag har hört i hela mitt liv att personlig konkurs är typ det värsta man kan hamna i. Men är det verkligen så farligt? Till exempel har jag firma och om nu räkningarna blir mer än vad jag klarar av att betala så går jag antagligen i personlig konkurs. Skatten har jag dock alltid betalat varje månad. Men eftersom det inte handlar om megabelopp så kommer det vara lätt fixat. Jag får sälja bilen och lägenheten för att betala skulderna och sen flytta någon annanstans där det är billigare att bo. Av pengarna från bilen och lägenheten kan jag köpa en ny lägenhet utan att behöva ta bolån eftersom det är mycket billigare än i Stockholm. Sen skaffar jag ett jobb där som taxiförare och börjar om igen.
Då gick du inte i personlig konkurrs.
personlig konkurs är när dina tillgångar tas ifrån dig och hanteras av en konkursförvaltare, i syfte att reglera (alla) dina skulder, som regel godkänner tingsrätten ett sådant förfarande när du inte betalar dina skulder för att du inte kan, inte för att du inte vill (tex sälja din bostad och flytta till en skitig hyresetta i södertälje....)