• 1
  • 2
2023-05-02, 12:20
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har hört i hela mitt liv att personlig konkurs är typ det värsta man kan hamna i. Men är det verkligen så farligt? Till exempel har jag firma och om nu räkningarna blir mer än vad jag klarar av att betala så går jag antagligen i personlig konkurs. Skatten har jag dock alltid betalat varje månad. Men eftersom det inte handlar om megabelopp så kommer det vara lätt fixat. Jag får sälja bilen och lägenheten för att betala skulderna och sen flytta någon annanstans där det är billigare att bo. Av pengarna från bilen och lägenheten kan jag köpa en ny lägenhet utan att behöva ta bolån eftersom det är mycket billigare än i Stockholm. Sen skaffar jag ett jobb där som taxiförare och börjar om igen.
Citera
2023-05-02, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har hört i hela mitt liv att personlig konkurs är typ det värsta man kan hamna i. Men är det verkligen så farligt? Till exempel har jag firma och om nu räkningarna blir mer än vad jag klarar av att betala så går jag antagligen i personlig konkurs. Skatten har jag dock alltid betalat varje månad. Men eftersom det inte handlar om megabelopp så kommer det vara lätt fixat. Jag får sälja bilen och lägenheten för att betala skulderna och sen flytta någon annanstans där det är billigare att bo. Av pengarna från bilen och lägenheten kan jag köpa en ny lägenhet utan att behöva ta bolån eftersom det är mycket billigare än i Stockholm. Sen skaffar jag ett jobb där som taxiförare och börjar om igen.

Dina banklån säga upp omedelbart om du kursar för info. Även om du betalar på dem. Så sälj lägenheten knnan
Citera
2023-05-02, 12:32
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Fast då låter det väl som att du kan lösa skulderna utan konkurs?
Citera
2023-05-02, 12:33
Medlem
Citat:

Då gick du inte i personlig konkurrs.

personlig konkurs är när dina tillgångar tas ifrån dig och hanteras av en konkursförvaltare, i syfte att reglera (alla) dina skulder, som regel godkänner tingsrätten ett sådant förfarande när du inte betalar dina skulder för att du inte kan, inte för att du inte vill (tex sälja din bostad och flytta till en skitig hyresetta i södertälje....)
Citera
2023-05-02, 12:47
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Dina banklån säga upp omedelbart om du kursar för info. Även om du betalar på dem. Så sälj lägenheten knnan

Tack för tipset.
Citera
2023-05-02, 12:49
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Fast då låter det väl som att du kan lösa skulderna utan konkurs?

Så bra då.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Då gick du inte i personlig konkurrs.

personlig konkurs är när dina tillgångar tas ifrån dig och hanteras av en konkursförvaltare, i syfte att reglera (alla) dina skulder, som regel godkänner tingsrätten ett sådant förfarande när du inte betalar dina skulder för att du inte kan, inte för att du inte vill (tex sälja din bostad och flytta till en skitig hyresetta i södertälje....)

Jaha okej. Så det kanske är mer att jag inte råd att betala en verkstadsräkning till exempel och den går till Kronofogden. Det är inte konkurs?
Citera
2023-05-02, 12:54
Medlem
Citat:
Så bra då.

Jaha okej. Så det kanske är mer att jag inte råd att betala en verkstadsräkning till exempel och den går till Kronofogden. Det är inte konkurs?

Nej.

jag utgår ifrån att det är en enskild firma du har?
då blir en konkurrs bara aktuell om verkstadsräkningen överstigar dina totala (personliga+bolagets) tillgångar.
Citera
2023-05-02, 12:55
Medlem
TheJackets avatar
Det beror ju på vad du kommer ifrån, vad du hade, vad du har och vad konkursen innebär för dig rent ekonomiskt nu och i framtiden.

Alla har inte lika fallhöjd
Citera
2023-05-02, 13:40
Medlem
Skaneps avatar
Citat:

Att gå i personlig konkurs kan vara en tuff upplevelse, men det är inte alltid "det värsta" som kan hända. Det är viktigt att ha en plan för att betala av skulder och starta om, precis som du beskriver. Sälja tillgångar och flytta till en billigare ort kan vara en bra lösning. Kom ihåg att det kan finnas konsekvenser för ditt kreditbetyg och förmåga att få lån i framtiden, men det betyder inte att du inte kan återhämta dig och bygga upp ett nytt liv. Lycka till!
Citera
2023-05-02, 14:10
Medlem
Det ska till ganska mycket för att gå i personlig konkurs. Innebär att fordringsägarna inte får betalt,ofta någon ackordsuppgörelse (löne)utmätning m.m om det inte är enorma summor.
Citera
2023-05-02, 14:32
Medlem
Kan man ens konkursa personligen? Det närmaste man kommer är väl skuldsanering och det är ju mer en rekonstruktion än en konkurs.
Citera
2023-05-02, 14:41
Medlem
Citat:

Var nog mer skamligt förr tillbaka, det går ju att komma igen också, inte för alla kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in