2023-05-02, 14:54
Medlem
Jag har en bit kvar dit, men blir det inte omöjligt att t.ex. skaffa mobilabonnemang eller andra abonnemang, köpa mot faktura, ta banklån, hyra bostad eller ens hyra en släpvagn om man har gått i personlig konkurs?

Du kan alltså inte hyra någon ny lägenhet av någon seriös hyresvärd, inte köpa en ny (taxi-)bil (annat än svart).

Men att hamna hos Kronofogden är inte alls samma sak som att gå i personlig konkurs. Visst kan Kronofogden utmäta dina ägodelar och du får en betalningsanmärkning som ligger kvar i fem år.

Vissa här på Flashback verkar vara stamkunder hos Kronofogden. Helst ska man kalla honom Kronokalle för att visa att man har en lång och nära relation.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Personlig_konkurs
Senast redigerad av Hetlund 2023-05-02 kl. 15:01.
Citera
2023-05-02, 15:14
Medlem
Ja.

Det är väl ett tecken på att man har låtit det spåra ur fullständigt.

Om man har ett AB är det en annan femma.
Citera
2023-05-02, 15:33
Medlem
Beaver14s avatar
Personlig konkurs i Sverige förekommer nästintill inte. Anledningen är att skulderna och betalningsansvaret för dessa försvinner inte bara för att du som fysisk person sätts i konkurs. Det enda som sker är att du blir satt under förvaltarskap och alltså blir omyndig.
Skulle det ändå ske utses alltså en (konkurs)förvaltare vars uppgift är att sälja allt du har av värde och betala skulderna så gott det går. Det som inte går att betala sitter du ändå med, men då har du inte ett korvöre kvar heller.
Citera
2023-05-02, 17:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan man ens konkursa personligen? Det närmaste man kommer är väl skuldsanering och det är ju mer en rekonstruktion än en konkurs.

Klart man kan. Om man har skulder man inte kan betala. Man kan sätta sig själv i konkurs eller så kan fordringsägaren ansöka om det.
Citera
2023-05-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Klart man kan. Om man har skulder man inte kan betala. Man kan sätta sig själv i konkurs eller så kan fordringsägaren ansöka om det.

Jasså? Och sen tar en konkursförvaltare över och säljer allt man har och till sist likvideras man?

Tror du blandar ihop konkurs med utmätning eller skuldsanering.

Edit: verkar gå men det är ovanligt.
Senast redigerad av Engineer 2023-05-02 kl. 17:24.
Citera
2023-05-02, 17:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jasså? Och sen tar en konkursförvaltare över och säljer allt man har och till sist likvideras man?

Jag blandar inte ihop någonting. Jag har själv sökt personer i konkurs. Det avgörs vid en tingsförhandling.
Citera
2023-05-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag blandar inte ihop någonting. Jag har själv sökt personer i konkurs. Det avgörs vid en tingsförhandling.

Av nyfikenhet, vilka fördelar har fodringsägaren vid ett konkursförfarande jämfört med vanlig utmätning?
Citera
2023-05-02, 18:54
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag har hört i hela mitt liv att personlig konkurs är typ det värsta man kan hamna i. Men är det verkligen så farligt? Till exempel har jag firma och om nu räkningarna blir mer än vad jag klarar av att betala så går jag antagligen i personlig konkurs. Skatten har jag dock alltid betalat varje månad. Men eftersom det inte handlar om megabelopp så kommer det vara lätt fixat. Jag får sälja bilen och lägenheten för att betala skulderna och sen flytta någon annanstans där det är billigare att bo. Av pengarna från bilen och lägenheten kan jag köpa en ny lägenhet utan att behöva ta bolån eftersom det är mycket billigare än i Stockholm. Sen skaffar jag ett jobb där som taxiförare och börjar om igen.

I vanlig ordning så är du helt ute och cyklar. Här kan du läsa på vad det innebär att försättas i personlig konkurs: https://financer.com/sv/wiki/guide-t...h_vad_hnder_nu

Du sitter kvar med dina skulder efter en personlig konkurs, för att bli av med dem får du ansöka om skuldsanering, då är det 5 år av existensminimun som gäller innan skulderna skrivs av.

Alltså:

Du förlorar bestämmanderätt över din ekonomi och dina tillgångar

Du får inte bedriva näringsverksamhet

Du blir av med alla tillgångar som inte behövs för att du ska uppnå det som anses vara existensminimum

Det du pratar om är att behöva sälja bilen för att du saknar likviditet att betala en räkning. Det är inte att försättas i konkurs.
Citera
2023-05-02, 19:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Av nyfikenhet, vilka fördelar har fodringsägaren vid ett konkursförfarande jämfört med vanlig utmätning?

Inga alls, egentligen. Men om man är satt i personlig konkurs kan man inte driva företag eller sitta i styrelser. Vilken gör den smällen hårdare för gäldenären.
Citera
2023-05-02, 20:00
Medlem
Citat:

En av skillnaderna är att konkursförvaltaren kan inleda process om s.k. återvinning till konkursboet. KFM kan jämförelsevis bara konstatera att du skänkt bort din konstsamling till frun el. dyl och således missar sin indrivningsmöjlighet.
Förvaltaren kan stämma in gåvomottagaren till domstol, som företrädare för ditt konkursbo, och återkräva gåvor el. liknande m.m. som inneburit att betalningsförmågan försämrats eller försvunnit till skada för fordringsägarna.

Bevisläge och praktiska hänsyn styr det hela.
Citera
2023-05-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backlasher
En av skillnaderna är att konkursförvaltaren kan inleda process om s.k. återvinning till konkursboet. KFM kan jämförelsevis bara konstatera att du skänkt bort din konstsamling till frun el. dyl och således missar sin indrivningsmöjlighet.
Förvaltaren kan stämma in gåvomottagaren till domstol, som företrädare för ditt konkursbo, och återkräva gåvor el. liknande m.m. som inneburit att betalningsförmågan försämrats eller försvunnit till skada för fordringsägarna.

Bevisläge och praktiska hänsyn styr det hela.

Då är jag med, det måste vara rejäla skulder och stora möjligheter till återvinning för att det ska vara lönt (konkursförvaltaren ska ju ha sitt) för att det ska vara lönt med ett konkursförfarande. Det är därför man sällan hör om att någon faktiskt gjort personlig konkurs, vanliga lyxfällankandidater är inte aktuell.
Citera
2023-05-02, 20:22
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:

Inte särskilt ovanligt. 41 konkursbeslut i Post- och inrikes tidningar idag. På tredje klicket dök det upp en som gått i personlig.

https://poit.bolagsverket.se/poit-ap...lse/K255059-23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in