Citat:
Ursprungligen postat av
4m4nd4
Det vore en oerhörd slump om hon missade att låsa just denna natten.
Om någon/några "slinker" in genom porten så innebär det att någon öppnat porten för den/dessa, vilket rimligtvis bör vara någon som bor i huset. Denna person som då råkade släppa in den/dessa hade vid det här laget blivit förhörd.
Jag kan hålla med försvarsadvokaten om att det finns ett fjärde alternativ istället för mord, och att det är att han dumpar Saga och inte säger något till sina föräldrar.
Med tanke på att detta är ett indiciemål så är det väldigt svårt. Jag tror som sagt att han är skyldig, men jag har inte varit på rättegångarna. Jag har heller inte förhört honom. Jag vet heller inte hur människan tänker. Varför jag tror att han är skyldig är för att jag inte kan tänka mig en alternativ gärningsman/män.
Rätten har ju att ta ställning till om det finns
rimligt tvivel. De kan bortse från
orimligt tvivel.
Det finns för många faktorer i detta mål där slumpen skulle behöva ge mycket oväntade utfall för att det ska vara rimligt.
Den som kan sin sannolikhetslära inser att den totala sannolikheten för att de ska falla ut samtidigt blir mycket nära noll.
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/statistik-och-sannolikhet/sannolikhet-for-flera-handelser#!/
I ett sånt läge hade man förväntat sig
robusta alternativa förklaringar för de omständigheter som talar mot ett såpass ovanligt slumpmässigt utfall.
De skulle ju då kunna få vågskålen att tippa över till rimligt tvivel trots allt.
Jag tycker inte att det kommit några sådana robusta förklaringar.
Sen så tycker jag att det har lagts för stor vikt vid motivet. Det är trots allt själva gärningen som åtalas för. Det sägs att alla kan bli mördare under olyckliga omständigheter. Det flesta av oss har dock förmåga till empati som gör det mycket osannolikt att hamna i sådana omständigheter. De flesta av oss löser mellanmänskliga problem på andra sätt än med mord.
Jag ser flera likheter mellan detta fall och mordet på Wilma Andersson. Precis som Tishko Ahmed är Am*n en empatistörd cannabisrökande opportunist som inte har några spärrar att ta sig ur den akuta relationsknipan med dödligt våld om så behövs.
Konsekvenserna av det dödliga våldet d.v.s. ett mordåtal, kalkylerade han med att lösa längre fram. Han bryr sig inte om vad omvärlden ska tycka.