2024-06-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack för klargörande. Du har helt rätt i att det är stor platsbrist och han kan säkert placeras på fängelse med tillräcklig säkerhetsnivå mellan rättegångarna om restriktionerna hävts.
Platsbristen rapporteras även av Kriminalvården själva.
De har fixat fram 800 nya platser sen i mars (!) och man ligger just nu på en takt på 40 nya platser i veckan (!!).

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/nyheter/2024/juni/800-nya-platser-framtagna/

Nej, det stämmer inte. Det finns inget lagstöd (i varken Häkteslagen, Fängelselagen eller Kriminalvårdens föreskrifter) för att en häktad person skall kunna placeras på anstalt. Dessutom faller det på sin egen orimlighet då väldigt många som börjar verkställa sina fängelsestraff blir kvar ytterligare en tid på häktet, då det inte finns anstaltsplatser att tillgå.

Att J.J i Tove-målet hamnade på Hinseberg under sin häktestid beror på att Hinseberg även har ett häkte sedan 1,5 år tillbaks...
Citera
2024-06-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Hinseberg är för kvinnor så där lär han inte vara.

Fängelset Kumla:
Till riksmottagningen kommer alla som är dömda till fyra års fängelse eller mer. Där gör man en noggrann utredning innan personerna placeras på Kumla eller någon annan anstalt i Sverige.
(Infon hämtat på nätet).

Han kommer att bli placerad på en klass 1 anstalt och då är det antingen
Hall, Norrtälje, Salberga, Hällby, Tidaholm Saltvik som är aktuellt. (Precis som du skriver)

Var det inte Kumla som byggt ut?

Det är enligt media väldigt fullt på häkterna (och fängelserna) så han kan ha blivit flyttad precis vart som helst.

Nej, det stämmer inte. Det finns inget lagstöd (i varken Häkteslagen, Fängelselagen eller Kriminalvårdens föreskrifter) för att en häktad person skall kunna placeras på anstalt. Dessutom faller det på sin egen orimlighet då väldigt många som börjar verkställa sina fängelsestraff blir kvar ytterligare en tid på häktet, då det inte finns anstaltsplatser att tillgå.

Att J.J i Tove-målet hamnade på Hinseberg under sin häktestid beror på att Hinseberg även har ett häkte sedan 1,5 år tillbaks...
Citera
2024-06-21, 18:45
Medlem
Kan någon snälla lägga upp fup??
Citera
2024-06-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

LÄS igen vad jag skrev.
Jag har inte skrivit att han skulle hamna i fängelse INNAN dom vunnit laga kraft.
Däremot skrev jag att då det är överfullt även på häkterna så kan han sitta på vilket häkte som helst (för män).
Och jag är tillräckligt insatt för att veta att det finns dom som blir kvar på häktet efter dom vunnit laga kraft då det är/var överbelastat på fängelserna.
Citera
2024-06-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upptaget123456789

Inlägg #2 har fup. Lite trickigt men fungerar.
Citera
2024-06-21, 22:17
Medlem
tagit 2 liv, hoppas sand negern får livstids
Citera
2024-06-22, 00:16
Medlem
TokyoBarns avatar
Har lyssnat en del på rättegången och blir förvånad över hur bra Svenska denna Amin kan, finns dom som bott i Sverige dubbelt så länge som inte har det ordförråd han har.

Trodde han var 30+ när jag hörde honom prata.
Senast redigerad av TokyoBarn 2024-06-22 kl. 00:21.
Citera
2024-06-22, 11:41
Medlem
drmaximusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyingeagleeye
Fup finns på krimfup.se , om någon kan ladda upp den vore det toppen (om ni har FUP redan)
annars köper jag och lägger ut den!

Låter bra.
Citera
2024-06-22, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Har du provat ?

Kan jag varken dementera eller bekräfta
Citera
2024-06-22, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jacuzzi0
tagit 2 liv, hoppas sand negern får livstids

Håller med. Hoppas negern halkar på ett bananskal i cellen och hamnar i permobil.
Citera
2024-06-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upptaget123456789

https://www.transfernow.net/dl/20240622xoAzqVOD

Gäller i sju dagar.
Citera
2024-06-22, 13:33
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag

Tack, jag menade givetvis att det skulle vara en anstaltsplats omgjord till häkte och inte att han skulle placeras på anstalt innan domen vunnit laga kraft. Jag tyckte det var ett rimligt antagande baserat på Kriminalvårdens pressmeddelande om tillfälliga häktesplatser samt att du och emmizen32 skrev att Hinseberg har häktesplatser trots att det inte står på Kriminalvårdens lista över häkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in