Citat:
Mycket av att rasismen ökat i Sverige beror på internet och även lögner om rasism. Det är väldigt många som falskanklagats och falskanklagas och saken är att om man sprider påståenden om rasism överallt skapat man den istället.Helt klart har många svarta utsatts för rasism, sker överallt.Speciellt tydligt på flashback,där vågar de fega skriva alla ord o uttryck, pch fördomar och generaliseringar blr till sanningar,
ivrigt påhejade av gelikarna.
Så även i detta fallet, Glimåkra grabben figurerade i chatten mellan två
SD-hangarounds, den ena hette Eva o hon skrev hur orättvist det var att inte en svensk unge hade blivit uppmärksammad -utan en N- blatteunge.. hon använde de grövsta nedsättande uttrycken om denna för henne helt okända pojke, och hennes twittertext nådde snabbt fram till Jimi Åkessin -han i sin tur gav klart besked, kvinnan Eva
hade uttryckt det grövsta som Jimi,läst,sa han.
Regeringskansliet beställde sina majblommor direkt av Glimåkragrabben o det blev rusning efter hans majblommor, när allt detta om Eva blev allmänt känt. Man undrar hur grabben själv kände när han kunde läsa vad Eva sagt om honom..
Det var solklart rasistiskt påhopp, från denna Eva. Dokumenterat.Senare intervjuades hon av Lamotte.
Många svenskar, o-invandrarsvenskar är rasister ,invandrare från Balkan o östeuropa verkar ha
mycket svårt för Afrikanska mänskor. Rasism finns mellan olika folkgrupper.
Rasism finns och återfinns även i denna tråd. Förtäckta formuleringar, omskrivningar
men rasismen lyser igenom..
Det är inget att hymla om. Rasister finns även i ens nära vänkrets, tar lite tid att upptäcka .
Det är galet när man tror att alla individer från en kontinent
skulle vara klonade och att alla är exakt likadana.
ivrigt påhejade av gelikarna.
Så även i detta fallet, Glimåkra grabben figurerade i chatten mellan två
SD-hangarounds, den ena hette Eva o hon skrev hur orättvist det var att inte en svensk unge hade blivit uppmärksammad -utan en N- blatteunge.. hon använde de grövsta nedsättande uttrycken om denna för henne helt okända pojke, och hennes twittertext nådde snabbt fram till Jimi Åkessin -han i sin tur gav klart besked, kvinnan Eva
hade uttryckt det grövsta som Jimi,läst,sa han.
Regeringskansliet beställde sina majblommor direkt av Glimåkragrabben o det blev rusning efter hans majblommor, när allt detta om Eva blev allmänt känt. Man undrar hur grabben själv kände när han kunde läsa vad Eva sagt om honom..
Det var solklart rasistiskt påhopp, från denna Eva. Dokumenterat.Senare intervjuades hon av Lamotte.
Många svenskar, o-invandrarsvenskar är rasister ,invandrare från Balkan o östeuropa verkar ha
mycket svårt för Afrikanska mänskor. Rasism finns mellan olika folkgrupper.
Rasism finns och återfinns även i denna tråd. Förtäckta formuleringar, omskrivningar
men rasismen lyser igenom..
Det är inget att hymla om. Rasister finns även i ens nära vänkrets, tar lite tid att upptäcka .
Det är galet när man tror att alla individer från en kontinent
skulle vara klonade och att alla är exakt likadana.
Sedan är svarta de som utsätts mest. Jag syftar då på afrikaner (tydligen räknas allt och alla nästan in som mörkhyade). Invandrare från alla länder är mer rasistiska än svenskar då de kommer från länder med en mycket uttalad rasism och intolerans mot andra grupper. Sverige är med svenskar, bland de minst rasistiska. Det är mer vanligt förekommande att svenskar inte är rasister än att de är det. Jag sålde t.ex nyligen en möbel och behövde springa några vändor med att bära saker varpå grannbarn klev in i trapphuset och köparen av möbeln sken upp som en sol och började spontant klappa pojken på huvudet som om han vore barnets morfar och inte en fullständig främling. Han tänkte nog inte alls på att det inte är jättevanligt för barn att gå in i en port och sedan möta främlingar som börjar klappa/stryka dem över mössan. Så det är inte direkt som så att svenskar överlag skulle se mörkhyade som mindre människor, mindre värda eller allt vad som hävdas. Däremot kan man absolut se "attityder" såsom den gången när jag har ung. Jag behövde varenda krona. Mjölk t.ex. hade inneburit näring för mig och 16 kronor är ett par liter iallafall. Det var ren rasism att de andra som pojken kontaktade, inte hjälpte honom eftersom vi pratar om en väldigt låg summa för de flesta men inte de som ingenting har
De här som håller på och använder ord på n och vräker ur sig en massa är riktigt ovanliga. De man mött genom sitt liv som uttalat mycket rasism är viss "socialt skikt". Oftast lågt begåvade, psykiska problem, konstiga familjeförhållanden där man kan misstänka alla möjliga problem, låg bildnings grad och allmänt illa omtyckta. Människor med påtagliga problem dvs. Nu innebär inte lång IQ, psykisk ohälsa och avsaknad av utbildning att folk generellt skulle vara sämre, det finns långt fler som är det motsatta än de som är mer "provokativa".
Citat:
Jag är Vänsterpartist men det är otroligt intressant att det ska vara "rättvist" när det kommer till människor utan resurser än när det gäller rika, välfärdskapitalister osv.Vanliga barn, de flesta som säljer majblommor, tillhör inte kategorin av människor som är överrösta av privilegier och pengar. Även förortsbarn säljer majblommor, för övrigt. Rikemansbarn är en minoritet i sammanhanget. Här har man valt ut en enskild pojke och bestämt att alla ska köpa sina majblommar av just honom, vilket också får efterföljden att 9/10 potentiella köpare beställer sina blommor från honom vilket därmed innebär att det skapas ett enormt gap mellan honom och övriga barn som säljer blommor. Det anser i vart fall inte jag vara fair business, när alla andra barn får slita för att ens få ihop till en hundradel av vad han fått in. Han tjänar multum i sömnen, utan att behöva lyfta ett finger, och det hade aldrig hänt om han inte särbehandlats och marknadsförts på sociala medier, i massmedia, på tv, av kändisar osv. Att han särbehandlas, det kan man väl inte ens tvista om vid det här laget?
Så det handlar givetvis inte om att man ska missunna honom detta, men mer låta känslorna vila och göra sin egen bedömning om man anser att detta är ett lämpligt upplägg för majblomman i största allmänhet. I synnerhet i framtiden. Jag tror nämligen inte att barn blir motiverade av att ge sig ut i ur och skur och försöka vara företagsamma och komma över sina sociala rädslor, eller ens ägna sig mödan att försöka få sin "butik" spridd och annonserad på sociala medier, när de ändå vet att alla redan köpt sin blomma av en och samma pojke. Därför anser jag att den här sortens "försäljning" är oförenlig med majblommans huvudsyfte och absoluta tyngdpunkt, nämligen att rättvist, oberoende och med likvärdig behandling engagera barn i arbetet mot barnfattigdom.
Den tanken anser jag vara dödsdömd om man låter den här sortens exponering tillfalla utvalda barn som drar in storkovan utan att behöva anstränga sig för att deras blombutik marknadsförs av samhällets mest inflytelserika instanser. Det blir lite "Richie Rich" av det hela, vilket jag förmodar de flesta hade varit väldigt skeptiska till, om t.ex. en förmögen familj köpt upp annonser och reklamtid för att marknadsföra sitt barns Swish-konto för att sälja sina blommor. Det enda som skiljer den här solskenshistorian från det scenariot är hans bakgrund, men effekten och den negativa slagkraften mot övriga barn som säljer blommor är exakt samma. Det är inte fair play.
Så det handlar givetvis inte om att man ska missunna honom detta, men mer låta känslorna vila och göra sin egen bedömning om man anser att detta är ett lämpligt upplägg för majblomman i största allmänhet. I synnerhet i framtiden. Jag tror nämligen inte att barn blir motiverade av att ge sig ut i ur och skur och försöka vara företagsamma och komma över sina sociala rädslor, eller ens ägna sig mödan att försöka få sin "butik" spridd och annonserad på sociala medier, när de ändå vet att alla redan köpt sin blomma av en och samma pojke. Därför anser jag att den här sortens "försäljning" är oförenlig med majblommans huvudsyfte och absoluta tyngdpunkt, nämligen att rättvist, oberoende och med likvärdig behandling engagera barn i arbetet mot barnfattigdom.
Den tanken anser jag vara dödsdömd om man låter den här sortens exponering tillfalla utvalda barn som drar in storkovan utan att behöva anstränga sig för att deras blombutik marknadsförs av samhällets mest inflytelserika instanser. Det blir lite "Richie Rich" av det hela, vilket jag förmodar de flesta hade varit väldigt skeptiska till, om t.ex. en förmögen familj köpt upp annonser och reklamtid för att marknadsföra sitt barns Swish-konto för att sälja sina blommor. Det enda som skiljer den här solskenshistorian från det scenariot är hans bakgrund, men effekten och den negativa slagkraften mot övriga barn som säljer blommor är exakt samma. Det är inte fair play.
Grabben har inte ens uppehållstillstånd. De flesta som säljer Majblomman har det. Jag har själv i många år varit för en mer restriktiv invandringspolitik men inte sådant som att skära ner bistånd etc. Alla barn i världen borde ha tak över huvudet, mat i magen, kläder på kroppen. En tillvaro utan våld, hot och övergrepp. Ett land att växa upp i utan att behöva bära vuxenvärldens stress och bekymmer som belastning under barndomen.
Protesterar du mot t.ex. nedskärningar i biståndet? Anser du då att han automatiskt ska ha medborgarskap som andra barn?
Saken är att livet är orättvist och vi har helt enkelt haft tur som fötts här och av våra föräldrar utan att behöva förstå hierarkin i världen. Det är jäkligt orättvist att du och jag inte betalar fullt för kläder och annat också, att det sitter folk och slavar i olika miljöer för vår teknologi, konsumtion etc. Som drabbas av våra miljöavtryck osv.
Det kanske gick till några få där han tjänade mest men när folk gör förmögenhet på välfärden är det inte "fair play " mot t.ex mig eftersom jag också hade kunnat skapa pengar om jag fått välfärden levererad som förmån att göra cash av.
Att en unge av ren och skär tur fått ett startkapital stor sig människor som alltid vill ha de mycket bättre än andra på. Förhoppningsvis kommer han inte bränna pengarna utan använda dem med huvudet som starkapital. Blir han kvar i landet kan han köpa en bostadsrätt och ha tryggat boende eller som startkapital om han öppnar eget så länge han inte låter sig luras av bedragare och giriga människor och satsar efter sin förmåga. Eftersom han inte har uppehållstillstånd kan pengarna användas för att garantera en bättre framtid där han slutligen hamnar och sett ur det så kostar vi allihop en massa pengar fram tills vi är vuxna. Skola, sjukvård, barnomsorg osv. Det är bara aldrig pengar vi ser.
Var inte så förbaskat missunnsam och avundsjuk. Människor har valt att köpa av och skänka till, specifikt den här pojken. Han har inte tagit ett skit från någon annan. Det drog iväg snabbt innan det blev en jättesnackis. Han kommer betala mer i skatt än majoriteten skattebetalare kommer göra. Förutom hans dricks kommer resten också skattas. Det som blir kvar kommer gå till barn i behov av ekonomiskt stöd. Det är en vi st för alla plus att han också figurerat ofrivilligt som marknadsföring för Majblomman och marknadsföring kostar. Det är faktiskt ett jobb att utåt bli reklamansikte för ett företag eller en organisation och bara det gör självklart att han förtjänat varenda krona.