Citat:
Ursprungligen postat av
SablarKonstaplar
Min berättelse från min ungdom berörde det med att vi inte vet om han bemöttes otrevligt och inte fick något sålt av otur eller för att han är svart. När man inte var där är det svårt att bedöma men det finns vissa attityder och beteenden att se i olika situationer även om de är sällsynta. Mitt ena syskon arbetar i dagligvaruhandeln och hävdar att hen ser rasism ständigt och det var ju utanför en butik som han försökte sälja. Jag har sett vissa "beteenden" några gånger i mitt liv och även om dekan drabba vilken unge som helst osv är vissa utseenden mer utsatta och då särskilt mörkhyade pojkars.
Det finns andra tankar om man inte vill förstå hur diskriminering slår mot socioekonomiska utsatta och det är vad du anser om att vissa måste använda barnbidraget till mat och knappt ändå får det att räcka till medan andra får bidraget och kan sätta undan på sparkonto eller i fonder så barn har startkapital på några hundratusen när de når vuxen ålder?
Nej jag anser inte att han ska särbehandlas utan att det som skett inte är något för människor med privilegier och ekonomisk stabilitet att skrika halsen av sig för. Han kommer betala över hundratusen i skatt. Sedan kommer det väl skattas på resten av pengarna det sålts för. Sist men inte minst kommer resterande pengar att gå till barn i ekonomisk utsatthet. Hans dricks är likvärdigt när folk med pengar tar undan barnbidrag och annat för att deras barn ska ha en buffert. Det ligger en jäkligt stor orättvisa mot barn där också. Men det vill ingen prata om (eftersom de flesta inte måste ha barnbidraget för att klara mat och hyra).
Helt klart har många svarta utsatts för rasism, sker överallt.Speciellt tydligt på flashback,där vågar de fega skriva alla ord o uttryck, pch fördomar och generaliseringar blr till sanningar,
ivrigt påhejade av gelikarna.
Så även i detta fallet, Glimåkra grabben figurerade i chatten mellan två
SD-hangarounds, den ena hette Eva o hon skrev hur orättvist det var att inte en svensk unge hade blivit uppmärksammad -utan en N- blatteunge.. hon använde de grövsta nedsättande uttrycken om denna för henne helt okända pojke, och hennes twittertext nådde snabbt fram till Jimi Åkessin -han i sin tur gav klart besked, kvinnan Eva
hade uttryckt det grövsta som Jimi,läst,sa han.
Regeringskansliet beställde sina majblommor direkt av Glimåkragrabben o det blev rusning efter hans majblommor, när allt detta om Eva blev allmänt känt. Man undrar hur grabben själv kände när han kunde läsa vad Eva sagt om honom..
Det var solklart rasistiskt påhopp, från denna Eva. Dokumenterat.Senare intervjuades hon av Lamotte.
Många svenskar, o-invandrarsvenskar är rasister ,invandrare från Balkan o östeuropa verkar ha
mycket svårt för Afrikanska mänskor. Rasism finns mellan olika folkgrupper.
Rasism finns och återfinns även i denna tråd. Förtäckta formuleringar, omskrivningar
men rasismen lyser igenom..
Det är inget att hymla om. Rasister finns även i ens nära vänkrets, tar lite tid att upptäcka .
Det är galet när man tror att alla individer från en kontinent
skulle vara klonade och att alla är exakt likadana.