Citat:
Ursprungligen postat av
SablarKonstaplar
Nej jag anser inte att han ska särbehandlas utan att det som skett inte är något för människor med privilegier och ekonomisk stabilitet att skrika halsen av sig för. Han kommer betala över hundratusen i skatt. Sedan kommer det väl skattas på resten av pengarna det sålts för. Sist men inte minst kommer resterande pengar att gå till barn i ekonomisk utsatthet. Hans dricks är likvärdigt när folk med pengar tar undan barnbidrag och annat för att deras barn ska ha en buffert. Det ligger en jäkligt stor orättvisa mot barn där också. Men det vill ingen prata om (eftersom de flesta inte måste ha barnbidraget för att klara mat och hyra).
Vanliga barn, de flesta som säljer majblommor, tillhör inte kategorin av människor som är överrösta av privilegier och pengar. Även förortsbarn säljer majblommor, för övrigt. Rikemansbarn är en minoritet i sammanhanget. Här har man valt ut en enskild pojke och bestämt att alla ska köpa sina majblommar av just honom, vilket också får efterföljden att 9/10 potentiella köpare beställer sina blommor från honom vilket därmed innebär att det skapas ett enormt gap mellan honom och övriga barn som säljer blommor. Det anser i vart fall inte jag vara fair business, när alla andra barn får slita för att ens få ihop till en hundradel av vad han fått in. Han tjänar multum i sömnen, utan att behöva lyfta ett finger, och det hade aldrig hänt om han inte särbehandlats och marknadsförts på sociala medier, i massmedia, på tv, av kändisar osv. Att han särbehandlas, det kan man väl inte ens tvista om vid det här laget?
Så det handlar givetvis inte om att man ska missunna honom detta, men mer låta känslorna vila och göra sin egen bedömning om man anser att detta är ett lämpligt upplägg för majblomman i största allmänhet. I synnerhet i framtiden. Jag tror nämligen inte att barn blir motiverade av att ge sig ut i ur och skur och försöka vara företagsamma och komma över sina sociala rädslor, eller ens ägna sig mödan att försöka få sin "butik" spridd och annonserad på sociala medier, när de ändå vet att alla redan köpt sin blomma av en och samma pojke. Därför anser jag att den här sortens "försäljning" är oförenlig med majblommans huvudsyfte och absoluta tyngdpunkt,
nämligen att rättvist, oberoende och med likvärdig behandling engagera barn i arbetet mot barnfattigdom.
Den tanken anser jag vara dödsdömd om man låter den här sortens exponering tillfalla utvalda barn som drar in storkovan utan att behöva anstränga sig för att deras blombutik marknadsförs av samhällets mest inflytelserika instanser. Det blir lite "Richie Rich" av det hela, vilket jag förmodar de flesta hade varit väldigt skeptiska till, om t.ex. en förmögen familj köpt upp annonser och reklamtid för att marknadsföra sitt barns Swish-konto för att sälja sina blommor. Det enda som skiljer den här solskenshistorian från det scenariot är hans bakgrund, men effekten och den negativa slagkraften mot övriga barn som säljer blommor är exakt samma. Det är inte fair play.