2023-04-28, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Framgått klart o tydligt alltså
det har varit tydligt i dina alla inlägg,
och att du präglar dina egna barn likadant är också självklart.
Men kanske något av dina egna ungar en gång kommer att få en dip o må dåligt
då hjälper det inte med din livsinställning.
Då behöver din unge något mer av dig-
Ja, inte är det något mediadrev de behöver då inte. Sånt sköter man inom familjen, eller i värsta fall proffesionella människor.
Citera
2023-04-28, 18:20
Medlem
Nekro.s avatar
Jättekul för de handfull barn som har en sida på nätet som de kan kränga från, men hur är det för övriga barn i landet de lär ju sälja ganska mycket mindre nu eftersom majoriteten verkar beställa sina blommor online det här året?
Citera
2023-04-28, 18:54
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Vilka regler som gäller för försörjningsstöd om man för över pengar till släktningar i hemlandet vet jag faktiskt inte. Om de ser att det har kommit in pengar på familjens bankkonton och sedan överförts, då kanske de undrar vad dessa pengar gick till och kanske anar bidragsfusk, men det är bara spekulationer från min sida.

Jag tror inte de kan bortse från reglerna bara för att barnet i det här fallet är en "kändis", då begår de nog tjänstefel.
Tjänstemannaansvaret avskaffades redan på 70-talet. Rätt så samtida med att invandringen började ta fart på allvar. Om det har något samband eller är en ren tillfällighet vet jag inte. Så även om socialarbetarna (eller vilka det numer som beviljar bistånd) rent tekniskt kan begå ett fel spelar det ingen roll.

Men eftersom Länsstyrelserna har lagt ner en väldig massa resurser på att skapa en informationssida där man på alla stora invandringsspråk beskriver både hur man söker bidrag och hur man skickar pengarna till hemlandet inbillar jag mig att detta inte bara är acceptabelt utan rent av önskvärt.

Så utifrån det tror jag inte att det faktum att just detta barn till en illegal immigrant en kortare tid haft en miljon på sitt bankkonto kommer att påverka deras möjligheter att få bidrag i framtiden.

Det är mycket en vanlig människa inte begriper när det gäller det här med bidrag. Det enda jag begriper är att jag måste stiga upp klockan fem varje morgon inte bara för att försörja mig själv och främlingar som har bosatt sig i mitt land utan också främlingar som befinner sig på andra kontinenter.
Citera
2023-04-28, 18:58
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Jättekul för de handfull barn som har en sida på nätet som de kan kränga från, men hur är det för övriga barn i landet de lär ju sälja ganska mycket mindre nu eftersom majoriteten verkar beställa sina blommor online det här året?

Alla barn som säljer majblomman har möjlighet att sälja även på nätet, så där blir det ju ingen skillnad
Citera
2023-04-28, 19:13
Medlem
T.H.F.C.s avatar
En sk. påverkanskampanj som passar PK-eliten perfekt.
Citera
2023-04-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Jo, det är klart att detta tramsiga jippo gör det omöjligt för massor av andra barn att sälja några majblommor. Det är inte ok.

Syftet var väl att förstöra ännu en svensk tradition!
Citera
2023-04-28, 20:12
Medlem
BorgeHs avatar
Kul att pojken sålt så mycket.

Men jag funderar på om dessa höga inkomster avräknas från familjens stöd från det allmänna? Eller är det grädde på moset till denna familj som lär varit här 12 år och har tre avslagna asylansökningar. Varför har de inte deporterats? Eller gäller inte svenska domstolsbeslut för vissa?

Får man arbeta och dra in pengar om man är här illegalt?
Citera
2023-04-28, 20:33
Medlem
Penningtvätt, vad annars?
Citera
2023-04-28, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
En sk. påverkanskampanj som passar PK-eliten perfekt.
Det är en tolkning utan substans, finns mänskor som ska konspirera och misstolka andras gärningar.
Extremister till vänster el höger,= same shit.
Men vanlig medkänsla har spelat stor roll i det stöd som dessa TVÅ storsäljare fått.
De två barnen lMalmötösen o Glimåkragrabben, de säljer majblommor i en turbo takt
medan surkarterna sitter vid skärmen och plågas.
Nu vet jag oclså att försäljningen hos andra barn brakar loss..
blir ett kanonår för Majblomman detta.
Citera
2023-04-28, 20:48
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Penningtvätt, vad annars?
Bara för att du hade har en låg moral betyder inte nödvändigtvis att andra har det.
Citera
2023-04-28, 21:02
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
Nej jag anser inte att han ska särbehandlas utan att det som skett inte är något för människor med privilegier och ekonomisk stabilitet att skrika halsen av sig för. Han kommer betala över hundratusen i skatt. Sedan kommer det väl skattas på resten av pengarna det sålts för. Sist men inte minst kommer resterande pengar att gå till barn i ekonomisk utsatthet. Hans dricks är likvärdigt när folk med pengar tar undan barnbidrag och annat för att deras barn ska ha en buffert. Det ligger en jäkligt stor orättvisa mot barn där också. Men det vill ingen prata om (eftersom de flesta inte måste ha barnbidraget för att klara mat och hyra).

Vanliga barn, de flesta som säljer majblommor, tillhör inte kategorin av människor som är överrösta av privilegier och pengar. Även förortsbarn säljer majblommor, för övrigt. Rikemansbarn är en minoritet i sammanhanget. Här har man valt ut en enskild pojke och bestämt att alla ska köpa sina majblommar av just honom, vilket också får efterföljden att 9/10 potentiella köpare beställer sina blommor från honom vilket därmed innebär att det skapas ett enormt gap mellan honom och övriga barn som säljer blommor. Det anser i vart fall inte jag vara fair business, när alla andra barn får slita för att ens få ihop till en hundradel av vad han fått in. Han tjänar multum i sömnen, utan att behöva lyfta ett finger, och det hade aldrig hänt om han inte särbehandlats och marknadsförts på sociala medier, i massmedia, på tv, av kändisar osv. Att han särbehandlas, det kan man väl inte ens tvista om vid det här laget?

Så det handlar givetvis inte om att man ska missunna honom detta, men mer låta känslorna vila och göra sin egen bedömning om man anser att detta är ett lämpligt upplägg för majblomman i största allmänhet. I synnerhet i framtiden. Jag tror nämligen inte att barn blir motiverade av att ge sig ut i ur och skur och försöka vara företagsamma och komma över sina sociala rädslor, eller ens ägna sig mödan att försöka få sin "butik" spridd och annonserad på sociala medier, när de ändå vet att alla redan köpt sin blomma av en och samma pojke. Därför anser jag att den här sortens "försäljning" är oförenlig med majblommans huvudsyfte och absoluta tyngdpunkt, nämligen att rättvist, oberoende och med likvärdig behandling engagera barn i arbetet mot barnfattigdom.

Den tanken anser jag vara dödsdömd om man låter den här sortens exponering tillfalla utvalda barn som drar in storkovan utan att behöva anstränga sig för att deras blombutik marknadsförs av samhällets mest inflytelserika instanser. Det blir lite "Richie Rich" av det hela, vilket jag förmodar de flesta hade varit väldigt skeptiska till, om t.ex. en förmögen familj köpt upp annonser och reklamtid för att marknadsföra sitt barns Swish-konto för att sälja sina blommor. Det enda som skiljer den här solskenshistorian från det scenariot är hans bakgrund, men effekten och den negativa slagkraften mot övriga barn som säljer blommor är exakt samma. Det är inte fair play.
Senast redigerad av -DaRude- 2023-04-28 kl. 21:05.
Citera
2023-04-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Men snälla
alla barn som säljer Kan också sälja via sin egen webshop.
Barnen har ALLA samma möjligheter. Direkt försäljning o Webshop.
(köp av en unge i ditt eget grannskap,)
10% fär barnet av det som sålts
10% går till klassen, 80% går in till Majblommans stiftelse.
Och barnen hanterar inga pengar, beställning o köp via barnens web-shop går alltså direkt in i Majblommans APP.
Blommorna skickas fr Majblomman direkt i din brevlåda.
Barnen har också försäljning i mindre skala direkt ute på byarna eller i stan och på allmän plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in