2023-04-20, 10:56
Medlem
varför renovera badrummet det kommer nog föreningen göra inom de närmaste åren
kanske räcker det med att byta kyl, frys, spis ,tapetsera om måla ock byta golv ock det mesta kanske du kan göra själv
Citera
2023-04-20, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deproijouprauve
Nu är det nog dags för er att sluta besvara mina frågor, med egna frågor. Jag kan, hursomhelst, gå in i din fälla och besvara dig: låt oss anta att vi behöver riva upp golv och lägga ett nytt. Låt oss också anta att vi ska måla om. Jag kan inte för mitt liv se att vi närmar oss 30k per m2 - alltså 1 800 000 kr för hela lägenheten - med standardmaterial. Du kallar det lågt, berätta gärna hur din uträkning ser ut.

Gjorde själv förra året en totalrenovering för halv mille utav 55 kvm, så utgå ifrån det. Sedan 100 000 kr upp eller ner gör varken till eller från, när man ska bo och trivas där i många år.
Dyrast är självklart badrummet och hur mycket du vill gör där ex. med badkar, element odyl.
Är själv hur nöjd som helst.
2 mille är vad det brukar landa på om man renoverar villor.
Citera
2023-04-20, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Gjorde själv förra året en totalrenovering för halv mille utav 55 kvm, så utgå ifrån det. Sedan 100 000 kr upp eller ner gör varken till eller från, när man ska bo och trivas där i många år.
Dyrast är självklart badrummet och hur mycket du vill gör där ex. med badkar, element odyl.
Är själv hur nöjd som helst.
2 mille är vad det brukar landa på om man renoverar villor.

Ett vettigt svar, helt i linje med de firmor som nu lämnat anbud!
Citera
2023-04-20, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja, ganska enkelt att se att han två dagar in i renoveringen kommer ansluta till dom som tycker att alla hantverkare är idioter och börja posta i juridikdelen.

Bror, du klappade och sjöng nyss i kör att en totalrenovering utav normal standard - tänk upprustning av hyresfastigheter - skulle kosta 30K per kvm. När jag frågade hur ni, megabrains, resonerade kring detta - så blev det personangrepp och tråkigheter.

Återigen, berätta hur 30K "lågt räknat" är närmare sanningen än de 11-13k jag har fått i offert.
Citera
2023-04-20, 11:55
Medlem
Citat:
Nu är det nog dags för er att sluta besvara mina frågor, med egna frågor. Jag kan, hursomhelst, gå in i din fälla och besvara dig: låt oss anta att vi behöver riva upp golv och lägga ett nytt. Låt oss också anta att vi ska måla om. Jag kan inte för mitt liv se att vi närmar oss 30k per m2 - alltså 1 800 000 kr för hela lägenheten - med standardmaterial. Du kallar det lågt, berätta gärna hur din uträkning ser ut.

Jag tänker att det är högst normalt att ett jobb blir mkt dyrare än vad man tänkt sig, speciellt om det går på löpande räkning. De kommer att ta betalt för allt som inte är specat i förväg.

Så det slutgiltiga priset från byggaren, kan nog hamna nånstans mellan deras pris och mitt pris, beroende på hur grisig byggaren är...
Citera
2023-04-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja, ganska enkelt att se att han två dagar in i renoveringen kommer ansluta till dom som tycker att alla hantverkare är idioter och börja posta i juridikdelen.
bedrövligt okunnig..
Citera
2023-04-20, 12:32
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag var lite rädd att hamna i en "det beror på"- återvändsgränd, och kan ibland uppleva att den frasen ges lite för lättvändigt (då den är helt självklar, i alla lägen).

Jag försöker ytterligare: låt oss anta att just köket är IKEA och kostar (möbler) 90k och att badrummet är just Svedbergs och kostar 80k (möbler).

Låt oss vidare anta att skicket är dåligt, och gammalt - men det är inte besvärande på det viset att t.ex. vattenskador eller rökskador föreligger (i.e. ingen sanering).

Utan att veta exakt hur lägenheten är utformad så skulle jag säga 200 000kr för badrum, 200 000kr för kök och 200 000kr för resten.
Så ca 10 000kr/m2 men jag är inte byggare.

Sen kan det alltid bli dyrare beroende på vad du väljer för material. Ett kök kan kosta över miljonen också om man bara vill.
Citera
2023-04-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Utan att veta exakt hur lägenheten är utformad så skulle jag säga 200 000kr för badrum, 200 000kr för kök och 200 000kr för resten.

Sen kan det alltid bli dyrare beroende på vad du väljer för material. Ett kök kan kosta över miljonen också om man bara vill.

Låter klokt Yes, badrum och kök kan dra iväg rejält.
Citera
2023-04-20, 12:46
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Låter klokt Yes, badrum och kök kan dra iväg rejält.

Bygger man nytt hus så brukar man räkna på ca 20-30 000krm2 för de billigare husen så att renovera en lägenhet borde stanna på runt 10 000kr/m2.

Många kvadrat som är rätt billiga att fixa, måla tak, lägga golv, tapetsera och sen byta dörrar och lister.
Citera
2023-04-20, 12:51
Medlem
Citat:

Om du inte är byggare hur kan du komma fram med pris då ?
Citera
2023-04-20, 12:59
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Om du inte är byggare hur kan du komma fram med pris då ?

För att jag själv har byggt ut här hemma och då anlitat folk och även renoverat här hemma också och då anlitat folk till vissa delar.
Citera
2023-04-20, 13:03
Medlem
Citat:
För att jag själv har byggt ut här hemma och då anlitat folk och även renoverat här hemma också och då anlitat folk till vissa delar.
Ok...nu är jag snickare å TS frågar om pris utan att veta vad som skall göras ???helt sjukt ju...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in