2023-04-20, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ingick alltså material till badrummet i det priset?

Lite märkligt att räkna pris/m2 av lägenhetens totalyta eftersom dom m2 som utgör kök och badrum står för en procentuellt mycket högre post.

Sen går det ju inte att bortse från det flera i tråden påpekat. Det är ju en jäkla skillnad på om det är standard vitt 15*15 kakel eller stora granitplattor du ska ha och får. Och sådana skillnader i materialval går det ju att hitta överallt i hela lgh.

Hur ska du göra då? Ska du anlita dom?

Vore jag som dig skulle jag vänta till hösten. Det är nog fortfarande många firmor som har kvar inplanerade jobb att beta av och eller kan njuta lite av att det lugnat sig efter nästan 15års obruten cirkus. Det blir nog värre och billigare till hösten när många ska starta upp med tomma kalendrar.

Igen, det är ingen analys att skrika "det beror på"; det är en självklarhet. Som jag skrev i min ursprungliga tråd så ska lägenheten totalrenoveras till en normal dräglig standard: mellanpris på material. Normal standard.

Entreprenörerna, till skillnad från er, kunde höfta prisexempel per kvm2 för "normal standard. Dom svamlade inte "alltså, det kan vara 5k eller 50k kvm - det beror verkligen på!!", som ni gjort i tråden.
Senast redigerad av deproijouprauve 2023-04-20 kl. 04:34.
Citera
2023-04-20, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag tror att TS kommer få en ordentlig chock när fakturorna börjar trilla in på det löpande jobbet.

Kan vi gissa på att det eg slutar vid 30K/kv? (Det är fortfarande lågt räknat).

Jag hade nog gjort vardagsrummet själv, en enkel ytrenovering.

Sen lejt bort köket och badrum mot fastpris, men valt billiga alternativ som golvmatta istället för klinkers tex.

Är 30 000 per m2 för att renovera en 60m2 lägenhet till normal standard - "lågt räknat"? 1 800 000kr? Berätta gärna hur du resonerar här.
Citera
2023-04-20, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deproijouprauve
Är 30 000 per m2 för att renovera en 60m2 lägenhet till normal standard - "lågt räknat"? 1 800 000kr? Berätta gärna hur du resonerar här.

Vad kostar det att renovera ett kök, ett badrum + resten?

Vad ingår i ordet "renovera"?
Behöver man måla om eller behöver man riva upp golv och allt som kan räknas in?
Citera
2023-04-20, 05:04
Medlem
Citat:
Vad kostar det att renovera ett kök, ett badrum + resten?

Vad ingår i ordet "renovera"?
Behöver man måla om eller behöver man riva upp golv och allt som kan räknas in?

Nu är det nog dags för er att sluta besvara mina frågor, med egna frågor. Jag kan, hursomhelst, gå in i din fälla och besvara dig: låt oss anta att vi behöver riva upp golv och lägga ett nytt. Låt oss också anta att vi ska måla om. Jag kan inte för mitt liv se att vi närmar oss 30k per m2 - alltså 1 800 000 kr för hela lägenheten - med standardmaterial. Du kallar det lågt, berätta gärna hur din uträkning ser ut.
Citera
2023-04-20, 05:22
Medlem
Det går aldrig att svara på sånt om du inte kan säga exakt vad som skall göras...skriv ner en lista på åtgärder å beta av dom..ring en firma å få ett pris så du har nått att förhålla dig till, å sen beror mycket på hur mycket du gör själv. kolla upp så det inte finns asbest någonstans, lämna in prover..mattor..mattlim..kakelfog..kakelfix..ventr ör kök ..tex.
ta ett kök tex..halva jobbet är att riva ut å fixa till ytorna före en nymontering...likadant ett badrum.
ett vardagsrum kanske tex den gamla parketten ut. att byta äldre dörrar tycker jag själv är en dålig ide....nya är oftast av sämre kvalitet..måla om blir oftast skitbra...men som sagt, ring en firma å få ett pris så du har ett utgångsläge.
Citera
2023-04-20, 05:56
Medlem
FetFulElaks avatar
Badrum 100.000
Kök 150.000
Varje rum 25.000
Citera
2023-04-20, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det går aldrig att svara på sånt om du inte kan säga exakt vad som skall göras...skriv ner en lista på åtgärder å beta av dom..ring en firma å få ett pris så du har nått att förhålla dig till, å sen beror mycket på hur mycket du gör själv. kolla upp så det inte finns asbest någonstans, lämna in prover..mattor..mattlim..kakelfog..kakelfix..ventr ör kök ..tex.
ta ett kök tex..halva jobbet är att riva ut å fixa till ytorna före en nymontering...likadant ett badrum.
ett vardagsrum kanske tex den gamla parketten ut. att byta äldre dörrar tycker jag själv är en dålig ide....nya är oftast av sämre kvalitet..måla om blir oftast skitbra...men som sagt, ring en firma å få ett pris så du har ett utgångsläge.

Ännu en galning som kände behov att skrika ut plattityden "det beror på".
Citera
2023-04-20, 07:11
Citat:
Jag uttryckte, bokstavligen, att jag hade en generell fråga och efterfrågade, bokstavligen, ett generellt svar. Berusad av din vilja att mästra och få det ventilerat att du var klassens bästa snickare, så gick detta förbi dig.

Det var inte min avsikt, tråkigt att du tolkade det så. Jag är ingen snickare men har renoverat en hel del, både för egen hand och med firmor, och tänkte härlett av din frågeställning att du var intresserad av uppriktiga svar. Ville du bara få en siffra som linjerar med vad du hoppas så är jag fel ute. All lycka till dig framåt.
Citera
2023-04-20, 07:32
Medlem
Citat:
Ännu en galning som kände behov att skrika ut plattityden "det beror på".
Möjligt men till skillnad mot dig jobbar jag med detta...å har kunskapen.
Citera
2023-04-20, 09:00
Medlem
Citat:
Igen, det är ingen analys att skrika "det beror på"; det är en självklarhet. Som jag skrev i min ursprungliga tråd så ska lägenheten totalrenoveras till en normal dräglig standard: mellanpris på material. Normal standard.

Entreprenörerna, till skillnad från er, kunde höfta prisexempel per kvm2 för "normal standard. Dom svamlade inte "alltså, det kan vara 5k eller 50k kvm - det beror verkligen på!!", som ni gjort i tråden.

Fast man diskuterar inte frågan på det sättet. Om man inte är utveklingsstörd eller ett barn. Det är som att fråga "vad kostar en semester" jag är ledig 2 veckor och vill vara bortrest hela tiden.

Det där med "dräglig standard" och "mellanpris på material" dök upp först nu.

Citat:

Han pratar om hur mycket dom kommer blåsa dig på.

Citat:
Jag tror att TS kommer få en ordentlig chock när fakturorna börjar trilla in på det löpande jobbet.

Kan vi gissa på att det eg slutar vid 30K/kv? (Det är fortfarande lågt räknat).

Jag hade nog gjort vardagsrummet själv, en enkel ytrenovering.

Sen lejt bort köket och badrum mot fastpris, men valt billiga alternativ som golvmatta istället för klinkers tex.

Det här kommer nog gå jätte bra, ts har exakt rätt attityd och kunskapsnivå för att det här ska bli en riktig succé ihop med firmans möjlighet att justera priset under resans gång.
Citera
2023-04-20, 09:05
Medlem
TS är inte riktigt iordning...det förstår alla nu...
Citera
2023-04-20, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
TS är inte riktigt iordning...det förstår alla nu...

Ja, ganska enkelt att se att han två dagar in i renoveringen kommer ansluta till dom som tycker att alla hantverkare är idioter och börja posta i juridikdelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in