2024-05-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Det var mitt största paket från dem. Nästan allt kom i lådor dock inte lampskärmen som låg i en påse men materialet var så kraftigt så att det fungerade.

Om du har saker för under lägsta ordervärde så syns det vid knappen där du klickar för att komma till kassan.

Ja det har alltid stått så för att du ska bli "stressad" och genomföra köpet.
Temu är lite småroliga med sitt försök att få folk att handla snarast möjligt. Det är mycket nedräkningar, "75 % rabatt" på en viss vara om du handlar NU, men kollar man en vecka senare så står det samma sak. Och så brukar de försöka stressa kunden genom att ange att nu är det bara 1-3 stycken kvar i lager av samma vara.
Citera
2024-05-20, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Då är ju en teori att de höjt minsta ordervärde för de som brukar använda sig av kuponger och extraerbjudanden eftersom dessa kunder blir mindre lönsamma. Jag har aldrig använt några kuponger, och det mesta är ju redan så billigt. Planerar inga fler köp där den närmaste tiden, har nog handlat allt jag behöver i dagsläget.
Ja så kan det faktiskt vara men samtidigt har jag handlat jättemycket av dem senaste tiden så de har även tjänat en hel del på mig.
Nu ska jag ta en Temupaus så då får jag ju se om summan ändras så småningom. Tror att den sänks när de märker att man inte handlar.
Citera
2024-05-20, 17:13
Medlem
Citat:
Temu är lite småroliga med sitt försök att få folk att handla snarast möjligt. Det är mycket nedräkningar, "75 % rabatt" på en viss vara om du handlar NU, men kollar man en vecka senare så står det samma sak. Och så brukar de försöka stressa kunden genom att ange att nu är det bara 1-3 stycken kvar i lager av samma vara.
Det är väl lite typiskt kinabutiker att försöka stressa.
Det är bättre att jämföra priset på en vara med en annan likadan för att se om något är betydligt billigare.
Och man ska alltid kolla priset i varukorgen så att inget höjts mycket, speciellt om klockan passerat 00:00 då en del varor ofta höjs/sänks.
Om det står att det är 1-2 kvar kan det vara lite stressande om det är någon superbillig vara man verkligen vill ha men oftast kan man hitta en ny till ungefär samma pris om den tar slut.
Citera
2024-05-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Det är väl lite typiskt kinabutiker att försöka stressa.
Det är bättre att jämföra priset på en vara med en annan likadan för att se om något är betydligt billigare.
Och man ska alltid kolla priset i varukorgen så att inget höjts mycket, speciellt om klockan passerat 00:00 då en del varor ofta höjs/sänks.
Om det står att det är 1-2 kvar kan det vara lite stressande om det är någon superbillig vara man verkligen vill ha men oftast kan man hitta en ny till ungefär samma pris om den tar slut.
Jag har aldrig observerat om de sänkt eller höjt priserna med några kronor när de väl ligger i kundkorgen. Men varför är priserna flyktiga? Det är konstigt.

Du har rätt i att det ofta men inte alltid finns flera leverantörer som säljer samma vara, vad som ser ut att vara exakt samma vara i samma kvalitet. Undrar om det finns svenska butikskedjor som köper in samma produkter från Kina och att det är den kvalitén man får men till ett högre pris.
Senast redigerad av Liljor 2024-05-20 kl. 17:20.
Citera
2024-05-20, 19:55
Medlem
Citat:
Jag har aldrig observerat om de sänkt eller höjt priserna med några kronor när de väl ligger i kundkorgen. Men varför är priserna flyktiga? Det är konstigt.

Du har rätt i att det ofta men inte alltid finns flera leverantörer som säljer samma vara, vad som ser ut att vara exakt samma vara i samma kvalitet. Undrar om det finns svenska butikskedjor som köper in samma produkter från Kina och att det är den kvalitén man får men till ett högre pris.
Jag har märkt det flera gånger. Oftast höjs/sänks det bara med några kronor och då reagerar man kanske inte men jag har sett att det höjts med flera tior eller en hundring. Ibland får man tillbaka summan som höjts i "prisjustering". Kanske tänker dem att man inte märker det eller köper ändå? Ibland (eller kanske t.o.m ofta) så är det inte officiella höjningar utan just för dig.
Om de höjs för mycket så låter jag bli att köpa det och ofta sänks det ner till ordinariepris efter några dagar.
Temu har en del korkade idéer som säkert gör att flera inte genomför köpet pga minsta köpsumma och rejält höjda priser.
Nästan varje gång man går in i appen får man ett exklusivt erbjudande om man godkänner att de får skicka erbjudanden till mobilen. Helt desperat och jag antar att det är för att de vill att man ska tröttna och godkänna det. Så många skräpmeddelanden man får varje dag i appen. Aldrig att jag godkänner att de får skicka till mobilen.

Vissa varor säljs även på fyndiq, cdon, amazon fast (ibland mycket) dyrare än hos Temu. Finns säkert mindre butiker som köper in och säljer här. De stora/kända kedjorna tror jag skulle få mycket skit om de köpte därifrån och sen sålde dyrt här.
Har för mig att Samir Badran (tror han heter så) fick skit för att ha köpt in billiga kinabyxor och sen sålt som sitt egna märke eller något sånt.
Citera
2024-05-22, 08:23
Medlem
housemannens avatar
Beställde för ett tag sedan nu, typ fyra veckor sedan, och Schenker har fortfarande inte fått paketet. Sedan den 14 maj har den varit "In transit - Import customs handover". Vad ska jag göra? Betala någon tull? Jag har inte blivit meddelad någonting.
Citera
2024-05-22, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
Beställde för ett tag sedan nu, typ fyra veckor sedan, och Schenker har fortfarande inte fått paketet. Sedan den 14 maj har den varit "In transit - Import customs handover". Vad ska jag göra? Betala någon tull? Jag har inte blivit meddelad någonting.
Avvakta några dagar, det kommer nog börja röra på sig snart på uppdateringarna.
Citera
2024-05-22, 16:40
Medlem
Citat:
Den senaste tiden har det tagit längre tid än normalt innan det händer något efter import customs handover. Runt 10 dagar tog det innan Schenker fick mitt paket för någon vecka sedan. Paketen skickas inte vidare i turordning efter när de tulldeklarerats. Vet inte var strulet beror på men hoppas att det är tillfälligt.
Det är bara att vänta...
Citera
2024-05-22, 18:34
Medlem
swimp78s avatar
Slipper man överlag tull om man köper från temu? Gör de som amazon och skickar inifrån europa? Eller hur är risken?

Har beställt där en gång förut och då kom det igenom utan problem. Men nu har jag köpt mer grejer för en 1000-lapp, flera småsaker alltså
Citera
2024-05-22, 20:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ge det några dagar till. Frugan beställde för ett bra tag sen, och det var just " in transit" ganska länge, det som tog mest tid var absolut tullklareringen.
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Slipper man överlag tull om man köper från temu? Gör de som amazon och skickar inifrån europa? Eller hur är risken?

Har beställt där en gång förut och då kom det igenom utan problem. Men nu har jag köpt mer grejer för en 1000-lapp, flera småsaker alltså
Så vitt jag fattat det så kommer du inte behöva betala tull. Har själv beställt från TEMU för ca 1500 och det vart ingen extra tull. Vill minnas att TEMU just uppger att allt är tullat och klart.
Citera
2024-05-23, 03:16
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Kollat deras sida några gånger, verkar vara som Wish fast betydligt sämre. lol. det är ju inte ens speciellt bra priser.
Citera
2024-05-23, 14:45
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
Kollat deras sida några gånger, verkar vara som Wish fast betydligt sämre. lol. det är ju inte ens speciellt bra priser.

Enda jag någonsin handlat från och varit någorlunda nöjd med var AliExpress, och då endast med de mer legitima och etablerade handlarna. Temu är ökänt för att vara extremt oseriösa även bland dessa aktörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in