2024-05-11, 22:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 29525
Med vilket leveransföretag skickas beställningarna? Skickar dom hem eller till ombud?
Jag har fått utanför ytterdörren med Early Bird och city mail men beror nog på vilken stad och hur stor / dyr beställning man gör.
Citera
2024-05-14, 13:15
Medlem
Får ni också alla era paket öppnade av tullen? Så var det inte med paket från Shein när man testade dem en gång. Och nu har mitt andra paket försvunnit, senaste uppdateringen var att det hanterats av tull. Men Temu är bra som självmant angett att de kontaktat transportföretaget för att reda ut det. Annars vet jag inte vart man hade fått vända sig.
Senast redigerad av Liljor 2024-05-14 kl. 13:20.
Citera
2024-05-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Ja, förmodligen ligger det en del fuffens i arbetsvillkoren även bakom företag som Boohoo och Bonprix där jag också handlat tidigare. Men där nämns det inget om nåt slavarbete åtminstone så jag får väl fortsätta hålla mig till de butikerna. Ser ingen annan råd när man inte själv har råd.
Kvalitén på Bonprix suger oftast och det är synd eftersom de har kläder som jag annars inte hittat någon annanstans. Tycker att det är så fult mode i de vanliga butikerna.

Kvalitén på kläder är förmodligen kass även på Temu, däremot har jag hittat saker där som man inte hittat i Sverige och det till ett lågt pris.
Citera
2024-05-14, 16:53
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Får ni också alla era paket öppnade av tullen? Så var det inte med paket från Shein när man testade dem en gång. Och nu har mitt andra paket försvunnit, senaste uppdateringen var att det hanterats av tull. Men Temu är bra som självmant angett att de kontaktat transportföretaget för att reda ut det. Annars vet jag inte vart man hade fått vända sig.

Alla försändelser som skickas i en påse har haft ett hål. Är det tullen eller någon tattare som försöker se om det är värt att stjäla varorna?

Hur ser dina paket ut som har öppnats?
Citera
2024-05-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Alla försändelser som skickas i en påse har haft ett hål. Är det tullen eller någon tattare som försöker se om det är värt att stjäla varorna?

Hur ser dina paket ut som har öppnats?
Har beställt flera gånger och samtliga paket har sett ut som att de blivit uppklippta vid kanten och sen en massa genomskinlig tejp där för att stänga igen. Är det så dina också sett ut?

Har tullen blivit hårdare mot oss ordinära personer, samtidigt som de inte förmår stoppa droghandel och vapen över gränsen? Förstår inte riktigt varför just paketen från Temu öppnas (vad är det de tror att kineserna skickar), jo ett utav paketen kan jag förstå att det på röntgen kan ha sett ut som piller. En smula integritetetskränkande att de rotar runt varenda gång.
Senast redigerad av Liljor 2024-05-14 kl. 19:54.
Citera
2024-05-14, 19:54
Medlem
Citat:
Har beställt flera gånger och samtliga paket har sett ut som att de blivit uppklippta vid kanten och sen en massa genomskinlig tejp där för att stänga igen. Är det så dina också sett ut?

Har tullen blivit hårdare mot oss ordinära personer, samtidigt som de inte förmår stoppa droghandel och vapen över gränsen? Förstår inte riktigt varför just paketen från Temu öppnas, jo ett utav paketen kan jag förstå att det på röntgen kan ha sett ut som piller. En smula integritetetskränkande att de rotar runt varenda gång.
Alla mina paket från Temu har tejpats med genomskinlig tejp men jag tror att Temu gör det för att paketet ska bli tajt så att sakerna inte åker runt i påsen och blir skadade. Har aldrig märkt att det har öppnats.
Citera
2024-05-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Alla mina paket från Temu har tejpats med genomskinlig tejp men jag tror att Temu gör det för att paketet ska bli tajt så att sakerna inte åker runt i påsen och blir skadade. Har aldrig märkt att det har öppnats.
Jasså, det var en intressant teori. Men då är det inte bara jag. Ska dubbelkolla om jag har det senaste paketet kvar, för jag har för mig att de sett uppklippta ut.
Citera
2024-05-14, 20:03
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:

Har tullen blivit hårdare mot oss ordinära personer, samtidigt som de inte förmår stoppa droghandel och vapen över gränsen? Förstår inte riktigt varför just paketen från Temu öppnas (vad är det de tror att kineserna skickar), jo ett utav paketen kan jag förstå att det på röntgen kan ha sett ut som piller. En smula integritetetskränkande att de rotar runt varenda gång.

Om det är en genomskinlig tejp, så är det säkert någon tattare som har kollat om det var något värdefullt i paketet.

Jag har bara beställt billigt krafs, så det har inte försvunnit något. Mina paket har någon skurit upp med en mattkniv.

En gång så var det faktiskt tullen som hade öppnat mitt paket, men då var den igentejpad med Tullverkets egen tejp.
Citera
2024-05-14, 20:04
Medlem
Citat:
Temus transportör verkar ha snålat in på transporter från tull till Sverige. Det har tagit längre tid för varje beställning. Igår fick jag ett paket som tullklarerats 7/5 samtidigt som ett annat paket som också tullklarerats den dagen inte har skickats vidare efter tull. Det står att Temu ska kontakta transportör men det är automatiserat så jag tror att det bara står så utan att kontakt sker.
Mina två sista leveranserna har sin första händelse i Sverige på en fredag. Kan vara tillfällighet eller så anländer paketen till Sverige på torsdagar (eller fredagar).
Citera
2024-05-14, 20:07
Medlem
Citat:
Jasså, det var en intressant teori. Men då är det inte bara jag. Ska dubbelkolla om jag har det senaste paketet kvar, för jag har för mig att de sett uppklippta ut.
Nu var jag också tvungen att leta fram några gamla. Hittade inga tecken på att de öppnats.
Citera
2024-05-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Om det är en genomskinlig tejp, så är det säkert någon tattare som har kollat om det var något värdefullt i paketet.

Jag har bara beställt billigt krafs, så det har inte försvunnit något. Mina paket har någon skurit upp med en mattkniv.

En gång så var det faktiskt tullen som hade öppnat mitt paket, men då var den igentejpad med Tullverkets egen tejp.

Okej visste inte tullverket har egen tejp, då var det kanske inte dem. Även en tattare borde känna till att det är främst struntsaker som Temu säljer och skickar. Inte värt att stjäla grejer från dem.
Citera
2024-05-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Temus transportör verkar ha snålat in på transporter från tull till Sverige. Det har tagit längre tid för varje beställning. Igår fick jag ett paket som tullklarerats 7/5 samtidigt som ett annat paket som också tullklarerats den dagen inte har skickats vidare efter tull. Det står att Temu ska kontakta transportör men det är automatiserat så jag tror att det bara står så utan att kontakt sker.
Mina två sista leveranserna har sin första händelse i Sverige på en fredag. Kan vara tillfällighet eller så anländer paketen till Sverige på torsdagar (eller fredagar).
För mig har de alltid kommit relativt snabbt. Gjorde 2 beställningar i slutet på april med en dags mellanrum, och det ena paketet gick smärtfritt, jag fick det 8 maj, på det andra har de senaste uppdateringarna sett ut så här.
Beställning på väg
Import Customs Handover
5 maj 2024, 14:30

Tullklarering slutförd
4 maj 2024, 05:28

Det är nog bara att vänta. Har de någon kundtjänst värd namnet om man behöver kontakta dem, dvs levande person och ingen korkad robot som jag fick erfara hos ett annat företag?
Senast redigerad av Liljor 2024-05-14 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in