2023-04-13, 10:44
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Och för de 5 sekunderna tycker du att det är motiverat med en varning för att nyttja Elgiganten? Min erfarenhet av Elgiganten är mycket positiv. Handlar i princip all elektronik och alla hushållsmaskiner där. De få gånger jag haft anledning att "klaga" på något har det lösts på nolltid till min fördel.

Du måste var enfaldig alternativt illvillig. Att montera en diskmaskin innehåller mer än att ansluta en stickkontakt. Men oavsett så tar man betalt för en tjänst som man inte avser att leverera. Det är osedvanligt skurkaktigt. Elgiganten är uppenbarligen ett gravt oseriöst företag som inte ens har en seriös kundtjänst. Det tog mig relativt lång tid att få tag på en person att prata med som började med att ljuga genom att hävda att det inte var tillåtet med eluttag bakom diskmaskinen. Hur löste du det på noll tid var du tvungen att ta dig till butiken eller löste du det på annat sätt?
Citera
2023-04-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Någon vecka för påsk köpte vi en diskmaskin från Elgiganten. Som tur var kunde dom leverera den på tisdag påskveckan. Vi köpte den med hemkörning montering samt bortforsling av den gamla maskinen.

Dom kommer på utlovad tid, men, när dom tagit bort den gamla så vägrar dom att instalera den nya med hänvisning till att eluttaget sitter "bakom" diskmaskinen och inte i skåpet bredvid. Montören hänvisar till att Elgiganten kräver detta. Dock tar dom den gamla i retur. Efter samtal med den snickare vi tidigare anlitat för ombyggnad av köket så fixar han problemet åt oss på skärtorsdagen.

Jag tyckte att det lät helt bisarrt att kräva att vi var tvungna att flytta eluttaget för att få diskmaskinen monterad och tog därför kontakt med elsäkerhetsverket som konstaterade att det inte finns något som helst lagkrav på placering av eluttaget. Så Elgigantens krav är helt egenuppfunnet. Beror det på att dom är okunniga eller är det ett sätt för dom att dra in pengar på tjänster som dom inte avser att leverera.

Jag har en granne som var med om något liknande men då vägrade giganten monter med hänvisning till vattenkopplingen

Elgiganten har ju i sina sitt leverans och installationsavatal specificerat vad som gäller.
Eluttag och produktsladd ska vara lätt åtkomligt efter installation för att kunna skilja produkten från elnätet. För diskmaskin ska eluttaget vara placerat i ett annat utrymme än installationsutrymmet och rekommendationen är enligt Svensk Elstandard att det är placerat 300 mm över golvet om ingen annan överenskommelse görs.
https://www.elgiganten.se/kundtjanst...allationsavtal

Orsaken till detta är att man ska enkelt kunna koppla ur den om det händer något.

Edit:
Om man inte vill betala för facklitteratur när det gäller elstandard så ger Elko ut Elboken gratis där de går igenom hur man ska montera el enligt standarden. På sidan 460 anger de vart ett eluttag för diskmaskin ska vara placerad.

https://www.elko.se/getfile.php/1399...20%2804%29.pdf
Senast redigerad av zapohd 2023-04-13 kl. 10:48.
Citera
2023-04-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är troligen inget absolut krav men enl. SS 437 01 02 rekommenderas placering av uttag i intilliggande skåp.

Utöver det skriver Elgiganten i installationsavtalet:

https://www.elgiganten.se/kundtjanst...allationsavtal

Du har inte gjort det du lovat enl. avtalet, och nu skyller du på Elgiganten...

Jag har för mig att det är ett krav på en separat apparatbrytare till ett eluttag om det är placerat dold. Detta oavsett om den är bakom en diskmaskin eller något annat.
Citera
2023-04-13, 11:09
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är troligen inget absolut krav men enl. SS 437 01 02 rekommenderas placering av uttag i intilliggande skåp.

Utöver det skriver Elgiganten i installationsavtalet:

Du har inte gjort det du lovat enl. avtalet, och nu skyller du på Elgiganten...

Nu är standarden en rekommendation som avser ny och ombyggnad och det är definitivt inget lagkrav.
Det är inte rimligt att kräva att de miljontals hushåll som har den "gamla" placeringen bakom diskmaskinen ska tvingas att flytta uttaget. Om så är fallet ska Giganten informera kunden om sina krav på placering så att man blir medveten om den merkostnad som det innebär att köpa installation från dom. Detta genom att man då måste anlita elektriker för att flytta eluttaget. Placering bakom diskmaskinen har varit standard under lång tid vilket gör att miljontals maskiner har den placeringen.

Gigantens installationskrav är unikt och påverkar valet av tjänsten. Om jag väljer någon annan installatör så blir det billigare då jag inte behöver flytta uttaget. Om jag vetat om kravet så hade jag köpt diskmaskin med installation hos någon annan aktör. Gigantens underlåtenhet att informera mig gynnade dom och missgynnade mig. Jag har inget som helst skäl att misstänka att Giganten ställer krav som avviker från gällande lagstiftning. Det borde dom informerat mig om
Citera
2023-04-13, 11:28
Medlem
Citat:
Nu är standarden en rekommendation som avser ny och ombyggnad och det är definitivt inget lagkrav.
Det är inte rimligt att kräva att de miljontals hushåll som har den "gamla" placeringen bakom diskmaskinen ska tvingas att flytta uttaget. Om så är fallet ska Giganten informera kunden om sina krav på placering så att man blir medveten om den merkostnad som det innebär att köpa installation från dom. Detta genom att man då måste anlita elektriker för att flytta eluttaget. Placering bakom diskmaskinen har varit standard under lång tid vilket gör att miljontals maskiner har den placeringen.

Gigantens installationskrav är unikt och påverkar valet av tjänsten. Om jag väljer någon annan installatör så blir det billigare då jag inte behöver flytta uttaget. Om jag vetat om kravet så hade jag köpt diskmaskin med installation hos någon annan aktör. Gigantens underlåtenhet att informera mig gynnade dom och missgynnade mig. Jag har inget som helst skäl att misstänka att Giganten ställer krav som avviker från gällande lagstiftning. Det borde dom informerat mig om

Det finns ett antal aktörer ute på marknaden som har detta krav på eluttaget för diskmaskin så Elgiganten är inte unik.

Men oavsett så är detta ett krav de har och det står tydligt på webben och även i deras avtal. Jag har själv köpt denna tjänst av Elgiganten för några år sedan och läste igenom kraven innan jag skrev på avtalet. Det stod klart och tydligt att eluttaget inte fick vara bakom diskmaskinen.
Citera
2023-04-13, 11:47
Medlem
Det är väl allmänt känt att ALDRIG anlita elgiganten för att installera hushållsmaskiner.
De skyller på allt för att slippa göra sitt uppdrag.
Citera
2023-04-13, 12:01
Moderator
evilhoneys avatar
El, VVS och bygg --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2023-04-13, 12:07
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det finns ett antal aktörer ute på marknaden som har detta krav på eluttaget för diskmaskin så Elgiganten är inte unik.

Men oavsett så är detta ett krav de har och det står tydligt på webben och även i deras avtal. Jag har själv köpt denna tjänst av Elgiganten för några år sedan och läste igenom kraven innan jag skrev på avtalet. Det stod klart och tydligt att eluttaget inte fick vara bakom diskmaskinen.

Vilka har det kravet. Jag har talat med ett antal aktörer men ingen förutom Giganten har detta som krav.
jag skulle gärna veta på vilka grunder man kräver detta då det inte är ett lagkrav.

Som många skrivit är det ingen rocket science att installera diskmaskin så tjänsten är tämligen banal. Det handlade om att ersätta en befintlig maskin så jag hade ingen som hels anledning att anta att det krävs en ombyggnad för att installera.

Då den "nya" placeringen inte är ett lagkrav och majoriteten av installationer är gjorde med uttaget bakom är det rimligt av en seriös aktör att upplysa om att om man anlitar giganten krävs en ombyggnad till en kostnad på någon några tusenlappar. skälet att dom inte informerar är naturligtvis att då skulle många kunder gå till en annan leverantör. Det egendomliga är att dom ställer ett krav som inte innebär någon fördel för dom men en nackdel för kunden. Dom begår inte heller något fel om dom installerar i befintligt uttag.
Citera
2023-04-13, 12:11
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det är väl allmänt känt att ALDRIG anlita elgiganten för att installera hushållsmaskiner.
De skyller på allt för att slippa göra sitt uppdrag.

Det är mitt intryck också. Aldrig mer vitvaror från giganten och troligen inget annat heller
Citera
2023-04-13, 12:15
Medlem
yz44s avatar
TS, ibland gör man fel och vem läser egentligen all text i alla avtal.
Det är bara att acceptera att du gjort fel och gå vidare, inte skylla på andra.
Citera
2023-04-13, 12:19
Medlem
Citat:
Vilka har det kravet. Jag har talat med ett antal aktörer men ingen förutom Giganten har detta som krav.
jag skulle gärna veta på vilka grunder man kräver detta då det inte är ett lagkrav.

Som många skrivit är det ingen rocket science att installera diskmaskin så tjänsten är tämligen banal. Det handlade om att ersätta en befintlig maskin så jag hade ingen som hels anledning att anta att det krävs en ombyggnad för att installera.

Då den "nya" placeringen inte är ett lagkrav och majoriteten av installationer är gjorde med uttaget bakom är det rimligt av en seriös aktör att upplysa om att om man anlitar giganten krävs en ombyggnad till en kostnad på någon några tusenlappar. skälet att dom inte informerar är naturligtvis att då skulle många kunder gå till en annan leverantör. Det egendomliga är att dom ställer ett krav som inte innebär någon fördel för dom men en nackdel för kunden. Dom begår inte heller något fel om dom installerar i befintligt uttag.

Både Netonnet och Vitvaruexperten har detta krav. Även Tretti.se har detta krav

https://www.netonnet.se/content/info...av-diskmaskin/
https://www.vitvaruexperten.com/kund...e/installation
https://www.tretti.se/terms#/

Eftersom du ingår ett avtal med Elgiganten om installation av diskmaskin så kan de ställa detta krav. De hänvisar ju till och med till elstandarden. Eftersom du inte uppfyller deras avtalsvillkor så utför de inte tjänsten.

Sen när det gäller elstandarden så är det en tolkningsfråga om vad som gäller när man byter ut sin diskmaskin. Det kan ses som att det är en nyinstallation av apparaten och då bör man uppfylla standarden.
Senast redigerad av zapohd 2023-04-13 kl. 13:12.
Citera
2023-04-13, 12:48
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Någon vecka för påsk köpte vi en diskmaskin från Elgiganten. Som tur var kunde dom leverera den på tisdag påskveckan. Vi köpte den med hemkörning montering samt bortforsling av den gamla maskinen.

Dom kommer på utlovad tid, men, när dom tagit bort den gamla så vägrar dom att instalera den nya med hänvisning till att eluttaget sitter "bakom" diskmaskinen och inte i skåpet bredvid. Montören hänvisar till att Elgiganten kräver detta. Dock tar dom den gamla i retur. Efter samtal med den snickare vi tidigare anlitat för ombyggnad av köket så fixar han problemet åt oss på skärtorsdagen.

Jag tyckte att det lät helt bisarrt att kräva att vi var tvungna att flytta eluttaget för att få diskmaskinen monterad och tog därför kontakt med elsäkerhetsverket som konstaterade att det inte finns något som helst lagkrav på placering av eluttaget. Så Elgigantens krav är helt egenuppfunnet. Beror det på att dom är okunniga eller är det ett sätt för dom att dra in pengar på tjänster som dom inte avser att leverera.

Jag har en granne som var med om något liknande men då vägrade giganten monter med hänvisning till vattenkopplingen

Sådär kör alla som installerar via hemmatjänster nuförtiden, det är inget unikt elgiganten. "Branschregler".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in