2023-11-22, 22:26
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Ja, nu blir det lite spin off på ett svar jag gav till en helt annan person.
Det är väl klart att ett FUP i viss mån innehåller "olika utsagor". Du menar förmodligen förhören med vittnen, målsägande och misstänkta.
Så kan man ju formulera det. Men ett FUP är ju inte bara utsagor lite randomly.

Det jag skrev var ju att det blir reduktivt (förenklat) om man påstår att FUP bara utgörs av utsagor, och därför inte alls går att fästa någon vikt vid, till skillnad från domstolsutslaget som utgör fakta och sanning. Nästa steg är ju att man värderar bevisen. Så Fupen är inte heller faktaåsanning i den bemärkelsen, vilket jag inte heller sade..

Trots allt utgör FUP en mängd bevis, undersökningar sakutlåtanden med mera som används i rättegången.

Då det gäller förhör är det ju så att olika utsagor står emot varandra. Men Fupen innehåller ju som du ju vet inte bara förhör.
Och även förhör är mer än vara "utsagor" .
Ett förhör följer ju en teknik, det är svar på frågor som ställs i ett syfte, det är erkännanden som svarar mot bevisfynd etc

Du har heller inte följt ordväxling en innan med denna användare som gjorde att jag bara kände mig anfallen av en massa halmgubberi.

Det är klart att det är annan bevisning än bara vittnesmålen och förhör från alla inblandade.
Men det utgår jag från att folk fattar.

När man förhör så låter man i de inledande förhören de misstänkta berätta så mkt som möjligt utan frågor, senda ju längre det går ställs de misstänkta mot övrig bevisning.

Det en misstänkt berättar kallas för bla utsaga,
Därför hänvisar man till: i tidigare förhör, i tidigare utsagor från dig.. osv.

Därför läser jag alltid allt utom förhören med en misstänkt först när jag läser fupar.
Då får du helhetsbilden utifrån bevis som brottsplats, tekniskbevisning, ev skador osv.
Sedan får man vittnesmål från andra och sist kan man ganska tidigt när man läser förhör med en misstänkt hur den ljuger, då man vet att bevisen kommer ställas mot vad de själva säger senare.

Rätten ska självklart lyssna på vad försvaret sen lägger fram som sin bevisning och deras egna berättelser, de ska ju väga allt mot varann för att komma fram till om åtalet håller eller inte.

Dvs har åklagaren kunnat bevisa bortom rimlig tvivel att det gått till på detta sätt, dvs kan de avfärda förklaringar från från den åtalade, med de bevis som finns.

Ang våldtäkt och åtala eller inte, så är det nog ingen här som menar på att Z inte blivit vältagen, men hon kan använda skadorna ensamma i sig som bevis för synnerligen grov misshandel och då de är så tydliga har föräldrarna garantansvar. Dvs hon riskerar inte att de frias på den åtalspunkten om det är våldtäkt.

Då straffet är samma ser jag hellre att se fälls för så mkt som möjligt då de kommer avgöra deras strafftid.

Och när Z är äldre tror inte jag hon kommer fundera på de olika åtalspunkterna, jag tror hon ser till, helhet att hennes föräldrar dömdes för den utsatthet hon varit i, med ALLT. Vad det innebär.
Men jag kan ha helt fel. Men att påpeka att denna åklagare är inkompetent anser 8nte jag när ngn lagt 10 mån och vänt ut och in på olika åtal.

Jag hade gärna sett mordförsök men då jag inte torr det var planerat, jag tror de kände stress att de skulle utredas för avlastning och mötet skulle vara snart iom de avbokat en tid. Så de tog till ännu mer, problemet för dem var bara att Z började bli i sånt dåligt skick efter denna månad i tvättstugan där hu verkar suttit dagligen. Då ingen sett henne under december.

Jag är helt övertygad om att Z dött om de inte gett henne ättika, hon hade mest troligt frusit ihjäl närmaste dygnet. Så på ett sätt räddade den handlingen kanske hennes liv, hur sjukt det låter.

Hon hade 33 grader i kroppen, hennes liv hängde på en skör tråd oavsett.
Citera
2023-11-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Nu är barnen medicinerade med melatonin som går att köpa receptfritt på apoteket, och det är inget sömnmedel.
Utan något kroppen producerar själv.

Säger inte det är rätt men det är nog inte brottslig.
Fast till ett barn på 2 år ges inte detta utan väldigt speciella skäl som tex oförmåga att producera hormonet själv eller pga något funktionshinder eller sjukdom , aldrig utan att det är läkare som ordinerat och bestämt dosering , att sova för natten kl 16 är inte ok någonstans
Citera
2023-11-22, 22:28
Medlem
Sen har hon googlat läkarens namn och även ”vad tjänar en läkare”. Tänkte det pengakåta monstret fläka sin fläskiga kropp och sitt psyke för honom som steg 2 i nån slags honungsfälla? Mohaha
Citera
2023-11-22, 22:32
Medlem
Citat:
Det är klart att det är annan bevisning än bara vittnesmålen och förhör från alla inblandade.

När man förhör så låter man i de inledande förhören de misstänkta berätta så mkt som möjligt utan frågor, senda ju längre det går ställs de misstänkta mot övrig bevisning.

Därför läser jag alltid allt utom förhören med en misstänkt först när jag läser fupar.
Då får du helhetsbilden utifrån bevis som brottsplats, tekniskbevisning, ev skador osv.
Sedan får man vittnesmål från andra och sist kan man ganska tidigt när man läser förhör med en misstänkt hur den ljuger, då man vet att bevisen kommer ställas mot vad de själva säger senare.

Rätten ska självklart lyssna på vad försvaret sen lägger fram som sin bevisning och deras egna berättelser, de ska ju väga allt mot varann för att komma fram till om åtalet håller eller inte.

Dvs har åklagaren kunnat bevisa bortom rimlig tvivel att det gått till på detta sätt, dvs kan de avfärda förklaringar från från den åtalade, med de bevis som finns.

Ang våldtäkt och åtala eller inte, så är det nog ingen här som menar på att Z inte blivit vältagen, men hon kan använda skadorna ensamma i sig som bevis för synnerligen grov misshandel och då de är så tydliga har föräldrarna garantansvar. Dvs hon riskerar inte att de frias på den åtalspunkten om det är våldtäkt.

Då straffet är samma ser jag hellre att se fälls för så mkt som möjligt då de kommer avgöra deras strafftid.

Och när Z är äldre tror inte jag hon kommer fundera på de olika åtalspunkterna, jag tror hon ser till, helhet att hennes föräldrar dömdes för den utsatthet hon varit i, med ALLT. Vad det innebär.
Men jag kan ha helt fel. Men att påpeka att denna åklagare är inkompetent anser 8nte jag när ngn lagt 10 mån och vänt ut och in på olika åtal.

Jag hade gärna sett mordförsök men då jag inte torr det var planerat, jag tror de kände stress att de skulle utredas för avlastning och mötet skulle vara snart iom de avbokat en tid. Så de tog till ännu mer, problemet för dem var bara att Z började bli i sånt dåligt skick efter denna månad i tvättstugan där hu verkar suttit dagligen. Då ingen sett henne under december.

Jag är helt övertygad om att Z dött om de inte gett henne ättika, hon hade mest troligt frusit ihjäl närmaste dygnet. Så på ett sätt räddade den handlingen kanske hennes liv, hur sjukt det låter.

Hon hade 33 grader i kroppen, hennes liv hängde på en skör tråd oavsett.

Jag har inte uttalat mig om våldtäkt eller vad åtalsrubriken ska vara?
Det är nog någon annan du åsyftar .

Men tror som du, att hon börjat frysa ihjäl för nere.
Så sjukt sorgligt..
Citera
2023-11-22, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Detta är några av föräldrarnas sökord på nätet:

Ättika
Avliva
Vård
Skada
Död
Motverka
Fräta
Mord
Mörda
Syra

De orden är en lista med ord som polisen använde när de sökte i telefonerna.

De ord som föräldrarna sökt på är: ättik, skada*, frät och syra*. Något annat har inte jag sett i FUP.

Var i FUP har du läst att polisen fått träff på övriga ord?
Citera
2023-11-22, 22:35
Medlem
Citat:
Precis, skulle hon spelat psyksjuk skulle hon inte gapat så mkt i början om hur mkt de älskar sin unge för att sen hålla käften när bevisen kommer framför henne.

Ska bli intressant att se vilken strategi hon väljer i rätten då pappan pratat relativt mycket och han och hans försvarare kan ta strategin att han blev förd bakom ljuset.

Mamman vet jag inte riktigt vad hon ska skylla på.
Min gissning är att hon kommer skylla ifrån sig och mest hålla tyst.

Precis som hon inte tagit sig igenom lågstadiet tar hon sig heller inte igenom en RPU. Har de en stämpel ond/korkad så använder de den.
Citera
2023-11-22, 22:37
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Varför står det då som det står (att hon penetrerats av okänt föremål) i gärningsbeskrivningen under åtalspunkt 5? Har åklagaren skrivit det trots att hon inte kunde styrka det? Förresten så har flickan berättat trovärdigt om fingrar i underlivet vilket också räknas som våldtäkt. Vad menar du skulle kunna finnas mer för bevis än flickans vittnesmål och reaktion ihop med de dokumenterade skadorna och rimligheten i att föräldrarna gjort detta också? Sperma eller? Tror du det är vad som krävs för att kunna fälla en våldtäkt?

Nä asså jag ändrar mig inte för att du ber mig att göra det… Bevisen talar ju klarspråk här. Varför skulle inte de räcka för ett åtal? Varför är du ens så säker på varför åklagaren inte åtalar för våldtäkt? Har du pratat med henne?
Synnerligen grov misshandel = fängelse i lägst fem och högst tio år
olaga frihetsberövande = fängelse, lägst ett och högst tio år
våldtäkt av barn = fängelse i lägst tre och högst sex år

Jag killgissar att åklagaren vet vad den håller på med och försöker köra 10 års fängelse. Att lägga tid på våldtäkt av barn kan ju även vara svårt rent tekniskt att bevisa. Det är bortom allt rimligt tvivel att flickan varit misshandlad, det finns MÄNGDER av bevis och även fysiska bevis. Instängd? troligen, inte bortom allt tvivel. Våldtagen? troligen men med tanke på hur jävla skevt Sverige är när det kommer till våldtäktsdomar så är det troligen inget säkert kort.

Dessutom kanske man av ren jävla empati inte drar barnet igenom en rättegångsprocess där det handlar om till vilken grad barnet blivit våldtaget. Istället kör man säkra kort och satsar på maxstraffet.

Tycker ni ska lugna ner er lite och lita på processen.
Citera
2023-11-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruEckel
Men vad snackar du om?!

De har en extrasal om det är så att det behövs för det kommer mycket åhörare.
Om det räcker med en sal stänger de den andra efter en kort stund.
Finns ingen sal för digital sändning!

Suck. Jo, självklart blir sändningen digital i en extrasal. Varför obstruera? Oavsett så fårstår du väl innebörden? Här har förklarats fint i alla fall.
Citera
2023-11-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Synnerligen grov misshandel = fängelse i lägst fem och högst tio år
olaga frihetsberövande = fängelse, lägst ett och högst tio år
våldtäkt av barn = fängelse i lägst tre och högst sex år

Jag killgissar att åklagaren vet vad den håller på med och försöker köra 10 års fängelse. Att lägga tid på våldtäkt av barn kan ju även vara svårt rent tekniskt att bevisa. Det är bortom allt rimligt tvivel att flickan varit misshandlad, det finns MÄNGDER av bevis och även fysiska bevis. Instängd? troligen, inte bortom allt tvivel. Våldtagen? troligen men med tanke på hur jävla skevt Sverige är när det kommer till våldtäktsdomar så är det troligen inget säkert kort.

Dessutom kanske man av ren jävla empati inte drar barnet igenom en rättegångsprocess där det handlar om till vilken grad barnet blivit våldtaget. Istället kör man säkra kort och satsar på maxstraffet.

Tycker ni ska lugna ner er lite och lita på processen.

Drar barnet genom en rättegångsprocess?? Flickan medverkar genom inspelade förhör, hon kommer inte medverka.
Citera
2023-11-22, 22:50
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Drar barnet genom en rättegångsprocess?? Flickan medverkar genom inspelade förhör, hon kommer inte medverka.
där ser man. Lite väl vilda spekulationer från min sida.
Citera
2023-11-22, 23:07
Medlem
Citat:

Hon hade 33 grader i kroppen, hennes liv hängde på en skör tråd oavsett
.

Det fetade.
Troligtvis hade hon avlidit det närmsta dygnet som du skriver. Det här är så fruktansvärt, grymt, hänsynslöst mm. Detta fallet med att föräldrarna svalt Z påminner om Auschwitz där tyskarna gasade och svalt ihjäl judarna.

Citat
Kraftig nedkylning med kroppstemperatur under 35 grader, så kallad hypotermi, kan vara ett farligt tillstånd.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/olyckor--skador/akuta-rad---forsta-hjalpen/sa-gor-du-vid-nedkylning/
Citera
2023-11-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Verkligen flera saker som är oklara tyvärr. Men fattar att det är svårt för Z att prata om det. Man kan ju läsa i FUP (samt Aftonbladets artikel) om hur mamman försökte intala flickan att hon svalde ättikan själv och att det var dumt gjort
Aftonbladet har bra rapportering.tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in