Citat:
Ja, nu blir det lite spin off på ett svar jag gav till en helt annan person.
Det är väl klart att ett FUP i viss mån innehåller "olika utsagor". Du menar förmodligen förhören med vittnen, målsägande och misstänkta.
Så kan man ju formulera det. Men ett FUP är ju inte bara utsagor lite randomly.
Det jag skrev var ju att det blir reduktivt (förenklat) om man påstår att FUP bara utgörs av utsagor, och därför inte alls går att fästa någon vikt vid, till skillnad från domstolsutslaget som utgör fakta och sanning. Nästa steg är ju att man värderar bevisen. Så Fupen är inte heller faktaåsanning i den bemärkelsen, vilket jag inte heller sade..
Trots allt utgör FUP en mängd bevis, undersökningar sakutlåtanden med mera som används i rättegången.
Då det gäller förhör är det ju så att olika utsagor står emot varandra. Men Fupen innehåller ju som du ju vet inte bara förhör.
Och även förhör är mer än vara "utsagor" .
Ett förhör följer ju en teknik, det är svar på frågor som ställs i ett syfte, det är erkännanden som svarar mot bevisfynd etc
Du har heller inte följt ordväxling en innan med denna användare som gjorde att jag bara kände mig anfallen av en massa halmgubberi.
Det är väl klart att ett FUP i viss mån innehåller "olika utsagor". Du menar förmodligen förhören med vittnen, målsägande och misstänkta.
Så kan man ju formulera det. Men ett FUP är ju inte bara utsagor lite randomly.
Det jag skrev var ju att det blir reduktivt (förenklat) om man påstår att FUP bara utgörs av utsagor, och därför inte alls går att fästa någon vikt vid, till skillnad från domstolsutslaget som utgör fakta och sanning. Nästa steg är ju att man värderar bevisen. Så Fupen är inte heller faktaåsanning i den bemärkelsen, vilket jag inte heller sade..
Trots allt utgör FUP en mängd bevis, undersökningar sakutlåtanden med mera som används i rättegången.
Då det gäller förhör är det ju så att olika utsagor står emot varandra. Men Fupen innehåller ju som du ju vet inte bara förhör.
Och även förhör är mer än vara "utsagor" .
Ett förhör följer ju en teknik, det är svar på frågor som ställs i ett syfte, det är erkännanden som svarar mot bevisfynd etc
Du har heller inte följt ordväxling en innan med denna användare som gjorde att jag bara kände mig anfallen av en massa halmgubberi.
Det är klart att det är annan bevisning än bara vittnesmålen och förhör från alla inblandade.
Men det utgår jag från att folk fattar.
När man förhör så låter man i de inledande förhören de misstänkta berätta så mkt som möjligt utan frågor, senda ju längre det går ställs de misstänkta mot övrig bevisning.
Det en misstänkt berättar kallas för bla utsaga,
Därför hänvisar man till: i tidigare förhör, i tidigare utsagor från dig.. osv.
Därför läser jag alltid allt utom förhören med en misstänkt först när jag läser fupar.
Då får du helhetsbilden utifrån bevis som brottsplats, tekniskbevisning, ev skador osv.
Sedan får man vittnesmål från andra och sist kan man ganska tidigt när man läser förhör med en misstänkt hur den ljuger, då man vet att bevisen kommer ställas mot vad de själva säger senare.
Rätten ska självklart lyssna på vad försvaret sen lägger fram som sin bevisning och deras egna berättelser, de ska ju väga allt mot varann för att komma fram till om åtalet håller eller inte.
Dvs har åklagaren kunnat bevisa bortom rimlig tvivel att det gått till på detta sätt, dvs kan de avfärda förklaringar från från den åtalade, med de bevis som finns.
Ang våldtäkt och åtala eller inte, så är det nog ingen här som menar på att Z inte blivit vältagen, men hon kan använda skadorna ensamma i sig som bevis för synnerligen grov misshandel och då de är så tydliga har föräldrarna garantansvar. Dvs hon riskerar inte att de frias på den åtalspunkten om det är våldtäkt.
Då straffet är samma ser jag hellre att se fälls för så mkt som möjligt då de kommer avgöra deras strafftid.
Och när Z är äldre tror inte jag hon kommer fundera på de olika åtalspunkterna, jag tror hon ser till, helhet att hennes föräldrar dömdes för den utsatthet hon varit i, med ALLT. Vad det innebär.
Men jag kan ha helt fel. Men att påpeka att denna åklagare är inkompetent anser 8nte jag när ngn lagt 10 mån och vänt ut och in på olika åtal.
Jag hade gärna sett mordförsök men då jag inte torr det var planerat, jag tror de kände stress att de skulle utredas för avlastning och mötet skulle vara snart iom de avbokat en tid. Så de tog till ännu mer, problemet för dem var bara att Z började bli i sånt dåligt skick efter denna månad i tvättstugan där hu verkar suttit dagligen. Då ingen sett henne under december.
Jag är helt övertygad om att Z dött om de inte gett henne ättika, hon hade mest troligt frusit ihjäl närmaste dygnet. Så på ett sätt räddade den handlingen kanske hennes liv, hur sjukt det låter.
Hon hade 33 grader i kroppen, hennes liv hängde på en skör tråd oavsett.