2023-11-26, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av milk.
Det beskrivs i fup:en hur alla syskon träffas med sina jourhem. Minns inte exakt hur det beskrevs, de leker med varandra men vid något tillfälle är något eller några av syskonen inte snälla mot Z. Man får känslan av att föräldrarna verkligen vänt de andra barnen i familjen mot henne.

Tänker också på den bild någon la ut där man ser alla barnen och pappan. Det blir så smärtsamt tydligt där, de andra är knubbiga och ”pyntade” flickor i klänningar och långt hår, Z är mager och blek i pojkkläder. Den äldsta systern tittar ner på henne och jag tolkar det som att yngsta systern bredvid blivit tillsagd att hålla hennes hand för fotot (de andra håller varann i handen) men surar för att hon inte vill. Har någon sparat fler bilder där man kan se familjen? Antar att Z knappt finns med på några.

Hoppas verkligen att ansvariga står upp för Z när de andra barnen beter sig illa mot Z. Dessa borde plockas bort på en gång från gemenskapen och inte få återkomma innan de bett Z om ursäkt.

Frågan är hur man jobbar med Z om det här med syskonen? Och med syskonen också för den delen?
Citera
2023-11-26, 15:43
Medlem
Citat:
Det beskrivs i fup:en hur alla syskon träffas med sina jourhem. Minns inte exakt hur det beskrevs, de leker med varandra men vid något tillfälle är något eller några av syskonen inte snälla mot Z. Man får känslan av att föräldrarna verkligen vänt de andra barnen i familjen mot henne.

Tänker också på den bild någon la ut där man ser alla barnen och pappan. Det blir så smärtsamt tydligt där, de andra är knubbiga och ”pyntade” flickor i klänningar och långt hår, Z är mager och blek i pojkkläder. Den äldsta systern tittar ner på henne och jag tolkar det som att yngsta systern bredvid blivit tillsagd att hålla hennes hand för fotot (de andra håller varann i handen) men surar för att hon inte vill. Har någon sparat fler bilder där man kan se familjen? Antar att Z knappt finns med på några.

Har sett en till bild där Z är med, ser ut som ”familjemys” och Z ser glad ut. Det var kanske innan allt hände/inte blivit så illa än.
Citera
2023-11-26, 15:51
Medlem
milk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Har sett en till bild där Z är med, ser ut som ”familjemys” och Z ser glad ut. Det var kanske innan allt hände/inte blivit så illa än.

Kan du dela den?
Citera
2023-11-26, 15:54
Medlem
Citat:

jaha-förväntat, syskonen är itutade att Z är hjärnskadad.
Få av syskonen begriper vad hjärnskada innebär, men det som de begriper är att Z ska behandlas nedlåtande. Någonstans stod att läsa att Z, måste fråga mamman om hon fick gå till toaletten.
Om Mamman inte var inte på plats el ville va behjälplig då användes blöja..
jag antar o misstänker att blöjan nog skulle dölja sår o skador, som Z hade kunnat avslöja om hon inte burit blöja.
Att vägra en sexåring att göra toalettbesök vid behov, o istället sätta på blöja. är bara så sjukt.
Citera
2023-11-26, 15:59
Medlem
Är Z's relation till sina syskon relevanta för rättegången eller vad är syftet med dessa spekulationer?
Citera
2023-11-26, 16:08
Medlem
Citat:
Kan du dela den?

Jag vet inte hur, eller ens har kvar den. Ska kolla!
Citera
2023-11-26, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Är Z's relation till sina syskon relevanta för rättegången eller vad är syftet med dessa spekulationer?

När man läser FUP,så framgår det hur hela familjen varit i förstådda i lögnen..
Z har också sagt att hon vill träffa sina.syskon, medan de talar mer negativt om henne.
Det är "relevant" för att det är så hjärtskärande otäckt och för att det ger en bild av hur sådana hör föräldrar funkar..
Läs FUP om du inte gjort det, förhör med syskonen, och med Z.
Citera
2023-11-26, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverSong
En sån sjuk burn från socialtjänsten om Daniel, akt 198 s.8:
Visar på hur pappan kunde uppfattas av utomstående
Citera
2023-11-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det tror jag med.
Det är lika synd om mamman som om z.
Det skulle förklara beteendet.
Mamman har uttryckligen uttalat att Z förstört för familjen genom att bli till , inte att hon mamma J är ansvarig för att skydda sig mot graviditet när hon har en nyfödd
Citera
2023-11-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgressivaBananer
Korrekt. Givetvis kan barn till föräldrar med funktionsvarianter ärva liknande men jag tror att det i spannet inte behöver vara fullständiga diagnoser. Sedan orsakar näringsbrister och försummelse liksom stress såpass påverkan på hjärnan att symptomen påminner om adhd och autism. Det är något en stor ignorans kring förekommer samtidigt som föräldrar som skadar barnens utveckling har fria händer i att förklara barnens problem som avvikelser hos barnen och inte reaktioner/symptom på miljöfaktorer. Det kan hur motsägelsefullt det än låter finnas en verklig omsorg hos föräldrarna men ingen talar om Munchausen by Proxy och att vården men framförallt BUP och psykiatrin arbetar efter föräldrarnas ord och att sjuka föräldrar kan projicera sina egna fel, medvetet men även omedvetet på barnen och söka vård för dem och få vårdvinster i form av att de bekräftas av läkare, psykologer, socialtjänsten etcetera när de i egenskap av vårdnadshavare söker hjälp för barnen.

Vi pratar aldrig om vårdvinster för föräldrar som problematiserar sina barn även om det kan vara en del av bristande sjukdomsinsikt hos dem själva eller Munchausen by proxy där de framkallar symptom för att vården ger dem vårdvinster i deras vårdsökande, lika lite som vi talar om barn som merbelastade av psykisk ohälsa, missbruk och annat när de måste steppa upp och bli vårdgivare åt föräldrarna och ta över ansvar från dem för att hemmet ska fungera.

Jag har arbetat i 16år med behandling för traumatiserade barn/ungdomar. Många som fått flera diagnoser när dom va yngre och uppvisat avvikande beteenden på olika sätt. Flera gånger har diagnoser helt tagits bort när dom är lite äldre då dom genomgått behandling och det blir tydligt att deras tidigare beteenden handlade om symptom på dysfunktionella familjer.
Min erfarenhet är att det är väldigt olika på BUP hur mycket man tar med det i sin initiala bedömning av barnet. BUP går oftast på det som syns o sägs framför dom just då o många gånger visar sig inte familjens dysfunktionella struktur förens senare, trots att den funnits där hela tiden.

Jag tänker att anledningen till att Münchhausen by proxy inte nämns i det här fallet är för att föräldrarna INTE varit vårdsökande. Tvärtom har dom konstant avbokat tider på BVC o aldrig varit på sjukhuset med Z innan. Enda tillfällena dom vänt sig till vården har varit för att kunna styrka sin begäran om avlastning eller försäkringspengar. Det har alltså aldrig funnits ett mönster av föräldrar som söker vårdvinster. Så i just det här fallet känns det irrelevant att diskutera Münchhausen.
Citera
2023-11-26, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266

Du har missuppfattat Topic. Rättegången är inom Topic, men Topic är mer än bara rättegången.

(Eller så har jag missuppfattat Topic.)
Citera
2023-11-26, 17:19
Medlem
Taggads avatar
Ättikamammans syskon tvingades också dricka ättika i barndomen

Läs : (FB) Föräldrar i Eslöv förgiftar sin 7-åriga dotter med ättika (2022-12-23)
Senast redigerad av Taggad 2023-11-26 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in