Citat:
Ursprungligen postat av
Donner123
Tack för domlänken, intressant läsning. Inte så tafflig som jag hade förväntat mig.
Fästs väldigt stor vikt vid att han blev uppgraderad till VIP verkar det som. Tyngsta beviset för att Betsson uppmärksammade hans storspelande då det ju var anledningen till att han blev det. Snyggt spelat i rätten iaf.
Sen kan man ju undra vad han hade för brännvinsadvokater i första instansen där han tydligen yrkade på att få tillbaka omsatta pengar 150 miljoner och inte faktiskt förlust på 7 mille eller nåt.
Kommer nog öppna upp Pandoras ask det här. Läst och hört om såååå många som torskat miljoner och under resans gång oxå blivit VIP med personlig kontaktman.
Han hade samma advokatbyrå i första instans, och ett av ombuden var detsamma. Förmodligen så var det han själv som insisterade på summan - advokaterna ger råd, men det är klienten som bestämmer i slutändan. Han kanske trodde att den stora summan skulle få Betsson att förlika sig?
Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
Denne man verkar ha drivit ett företag i gbg European Cargo Carriers AB
Var 2a i inkomstligan i Örebro 2014 med 8.6 mkr i inkomst så han hade råd att spela.
Men om spelbolaget annonserar försiktigt o inte ger bonusar kan ju spelpzykona få spela bort hur mycket som helst utan att kunna vinna processer.
Frågeställning om man har NOLL i inkomst o spelar för miljoner - skall spelbolagen se upp då?
Eller har de rätt att tro att det är proffspelare som har råd att spela för att få ännu mer råd
Det är en intressant fråga det där. Med tanke på hans inkomst så var summan han förlorade något under en årsinkomst. Betyder det att för gemene man så ligger gränsen på ett par hundratusen?
Sen är det förstås viktigt att komma ihåg att summan bara var en av många faktorer.
Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Jag blir lite förundrad över hur han kan få tillbaka alla, eller en stor del av pengarna, då han haft möjlighet att spela bort så stora pengar.
Det finns spelmissbrukare som också uppvisar tendenser som är illavarslande men som ”bara” spelat bort 700 000. Dessa personer kanske ändå förlorar både bostad och allt man äger och blir skuldsatta för livet med 250 000 i årsinkomst.
Borde inte även dessa personer få ersättning? Eller studenter som tömmer hela sitt lilla sparkonto dvs alla livsbesparingar?
Var går gränsen någonstans? Allt är ju relativt. En sån här dom känns på vissa sätt märklig då spelbolagen annars borde varit skyldiga att ta in dokument på inkomst och kapital (source of wealth) innan man får sätta in sin första krona och därefter få en budget att hålla sig till.
Personen har inte ens försökt spärra sig själv hos Betsson någon gång under den här tiden?
Sen har vi lite det där med att, vad hade hänt om det var omvänt?
Om personen hade vunnit 30 miljoner, hade Betsson då kunnat neka honom vinsten pga uppenbart spelmissbruk?
Jag kanske låter lite negativ nu, jag vet allt för mycket om spelmissbruk och vilka katastrofala följder det kan få, men just det här fallet gör mig frågvis även om jag tycker att alla inskränkningar som sker hos spelbolag är i grund och botten väldigt bra.
Vad händer i HD om Betsson överklagar beslutet?
Betsson kan förstås inte vägra att betala ut pengar p.g.a. att en spelare var spelmissbrukare. Det skadar inte dem att någon är spelmissbrukare - tvärtom. Att de sen kan förlora pengar till en spelare någon gång ibland är inte orsakat av hans spelmissbruk.
Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Frågan är väl bara hur ovanliga hans omständigheter är bland de som förlorat stora summor? Andra spelare måste ju inte uppfylla exakt hans omständigheter utan domen är ju ändå vägledande.
Domen är vägledande, men det enda man kan säga med säkerhet är att den gäller under likadana omständigheter. Sen är det upp till domstolarna att bena ut exakt var gränserna går i andra fall.