2023-03-28, 15:43
Medlem
Uppsala Tingsrätt ska pröva om spelbolaget Betsson gjort sig gällande till avtalsbrott när de lät en storspelare spela bort fem miljoner kronor under drygt tre års tid.

Enligt spelarens ombud Jörgen Hettne borde bolaget insett att spelaren gjorde av med mer pengar än han tjänade och var inne i ett spelmissbruk.

https://sverigesradio.se/artikel/uni...s-av-spelbolag
Citera
2023-03-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Uppsala Tingsrätt ska pröva om spelbolaget Betsson gjort sig gällande till avtalsbrott när de lät en storspelare spela bort fem miljoner kronor under drygt tre års tid.

Enligt spelarens ombud Jörgen Hettne borde bolaget insett att spelaren gjorde av med mer pengar än han tjänade och var inne i ett spelmissbruk.

Ska bli mycket intressant att följa detta och se vad utgången blir.
Citera
2023-03-28, 15:47
Medlem
SnutteFia03s avatar
De kollar väl bara upp spelarnas ekonomi när eller om det ska tas ut större vinster?
Senast redigerad av SnutteFia03 2023-03-28 kl. 16:01.
Citera
2023-03-28, 16:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

Jag har svårt att tänka mig att de kommer nå framgång med det här. Hur sjutton skulle spelbolaget kunnat veta att han befann sig i ekonomiskt trångmål? Om historierna stämmer så såg Ingvar Kamprad ofta fattigare ut än vad jag gör, men jag kan lova er att jag inte har en bråkdel av pengarna han hade.

Gissar på att han resonerat ungefär "Om jag förlorar så får jag lägga på lite rättegångskostnader på de miljoner jag redan förlorat, så det gör ingen större skillnad. Vinner jag så är jag home free. Värt att satsa (haha) på det här och hoppas på en vinst (haha igen)!"
Citera
2023-03-28, 16:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
De kollar väl bara upp spelarnas ekonomi när eller om det ska tas ut större vinster?
Är väl vid spelande för stora belopp som det finns anledning att kolla upp spelarnas ekonomi, inte vid vinstuttag?
Citera
2023-03-28, 16:30
Medlem
Xanyos avatar
Är det inte upp till individen hur mycket som spelas? Har själv varit ordentligt spelberoende men även så är det ju alltid upp till en själv, när nog är nog eller helt enkelt när man är totalt pank & får vara hemlös ett tag för att ta sig uppåt igen & förbättra sitt liv därifrån.

Jag förlorade runt 2 miljoner på 3 år på Betsson när jag var som mest nere i spelträsket, kan jag med stämma dom & få tillbaka mina pengar?
Citera
2023-03-28, 17:03
Medlem
SnutteFia03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är väl vid spelande för stora belopp som det finns anledning att kolla upp spelarnas ekonomi, inte vid vinstuttag?

Det vore mer rimligt såklart, men vad jag förstått så arbetar inte spelbolagen på det sättet.
Citera
2023-03-28, 17:06
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo
Är det inte upp till individen hur mycket som spelas? Har själv varit ordentligt spelberoende men även så är det ju alltid upp till en själv, när nog är nog eller helt enkelt när man är totalt pank & får vara hemlös ett tag för att ta sig uppåt igen & förbättra sitt liv därifrån.

Jag förlorade runt 2 miljoner på 3 år på Betsson när jag var som mest nere i spelträsket, kan jag med stämma dom & få tillbaka mina pengar?

Det åligger även spelbolaget att skydda spelare från "överdrivet spelande" enligt 14 kap. 1 § Spellag (2018:1138):
Citat:
1 § En licenshavare ska säkerställa att sociala och hälsomässiga hänsyn iakttas i spelverksamheten för att skydda spelare mot överdrivet spelande och hjälpa dem att minska sitt spelande när det finns anledning till det (omsorgsplikt). I omsorgsplikten ingår att motverka överdrivet spelande genom fortlöpande kontroll av spelbeteende. Licenshavare ska i en handlingsplan redovisa hur omsorgsplikten ska fullgöras.

Huruvida du kommer att vinna en stämning vet förstås ingen, då det låter som att det är en tid tillbaka så kan ev. krav vara preskriberade och viss lagstiftning kan ha ändrats.

Att folk stämmer spelbolag är inget nytt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...lbaka-miljoner
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...pa-10-miljoner
Citera
2023-03-28, 17:15
Medlem
Citat:

Det är väl det logiska och det rätta men jag vet flera som haft just scenariot med att det är noll problem vid insättningar - no questions asked medans det vid uttag av 30k plus genast börjar ställas krav om intyg gällande inkomst m.m.

Spelbolagen är sjukt vidriga i sitt sätt att vara.
Citera
2023-03-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xanyo

Vad innebär "med stämma dom"?
Citera
2023-03-28, 18:07
Medlem
Citat:

I princip bara vinnande spelare som blir begränsade.
Citera
2023-03-28, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av Fotpedal
Vad innebär "med stämma dom"?
"med" är en synonym till "också"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem