Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,65%
579 röster
Nej
15,35%
105 röster
2026-01-28, 15:38
Medlem
OlofPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakat6488
Har ni som bor i kommunen någon koll på hur mycket folk som är på plats och jobbar? Maskiner som rullar? Hur långt fastigheterna har kommit i byggtakten?

Jag har inte varit på industriområdet så jag vet inte hur långt de kommit. Jag har bara sett att det är fler arbetare i matbutikerna och att det är fler parkerade bilar på de barackboenden jag passerar. Dock är det inte alls lika många som det var före stoppet. Jag kan väl sedan säga att det aldrig varit någon större diskussion i allmänna samtal när man stöter på människor i centrum. Det är inte direkt ett hett samtalsämne, men det har det aldrig varit. Då menar jag varken sådana som är positiva eller sådana som är negativa.

Jag brukar titta på parkeringsplatserna vilka länder bilarna är från. För ett år sedan var det Litauen, Lettland och Finland som säkert stod för 80 procent. I höstas var det många från Spanien och jag pratade med några. De var involverade i vätgasanläggningen. Det kom även många från Albanien ett tag, men de verkade vara anställda hos något finskt företag. Nu har jag sett en del franskregistrerade fordon, men inte jättemånga. Det är ju fortfarande kallt här, runt minus 20, och har ju varit så i mer än en månad.
Citera
2026-01-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Har du svårt att förstå, jag har aldrig påpekat att någon inte får ta egna beslut, men detta är ett diskussionsforum och uppfattar du att jag tar beslut åt någon annan så har du milt sagt missförstått vad FB är.
Jag t.ex. tycker och tror inte att kommuninnevånare skall bygga attefallhus och förvänta sig att man skall göra sig en hacka på det, men jag har inte beslutat att de inte får bygga attefallshus på tomten... det står var och en fritt att göra det om man tror på möjlig inkomst...hänger du med på skillnaden... eller blev det för invecklat.

Så låt oss då syna din kalkyl för en sådan har du givetvis gjort om det inte är så att ditt tyckande inte är annat än ett tyckande taget från luften.
Citera
2026-01-28, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Det är få kvar.
De som jobbar med högspänningsledningarna och kraftverket har väl mest folk där inne, men det är väl inte Stegra som betalar för det.

GemKom slavar vidare på sitt röda ståltorn, det är väldigt tomt där inne och Stegra har sagt att i slutet av första veckan i Februari ska alla få betalt, lär förhalas igen.

Okej, jag förstår. Du verkar ju ha koll på siten, så du vet säkert vilka jag syftar på som är kvar. Men jag måste faktiskt säga att: visst fasen är folk tillbaka, men det är ju inte i närheten av lika mycket tryck och rörelse som det var under t.ex 2025. Men då ska det också tilläggas att jag är där väldigt sporadiskt, och det är nog mer än ett år sedan sist.

Men jag har en fråga som har gäckat mig länge nu, hur ska dom göra med resterande markarbete när krossmaskinisterna är bortskickade? Har du någon gissning?
Citera
2026-01-28, 15:50
Medlem
Citat:
Det är få kvar.
De som jobbar med högspänningsledningarna och kraftverket har väl mest folk där inne, men det är väl inte Stegra som betalar för det.

GemKom slavar vidare på sitt röda ståltorn, det är väldigt tomt där inne och Stegra har sagt att i slutet av första veckan i Februari ska alla få betalt, lär förhalas igen.
Alltså senast 6 februari ska alla fått betalt enligt Stegra! Det var någon i tråden som tidigare påstod att det fanns fodringar som förfallit till betalning redan i oktober. Om allt detta stämmer behöver dom kulor för minst fem månader för att någon av fordringsägarna ska våga komma tillbaka. Om dom ens vågar det, för när konkursen är ett faktum kan konkursförvaltaren kräva tillbaka pengarna för dom tre senaste månaderna.
Citera
2026-01-28, 16:02
Medlem
Då var det nästa fas i det hela.

Citat:
Stegra pausar hamnprojekt i Luleå - Ekot
2026-01-28 15:49
Industribolaget Stegra, som tidigare hette H2 Green Steel, sätter sitt bygge i Luleå hamn på paus, enligt Ekots uppgifter.

/Nyhetsbyrån Finwire
Citera
2026-01-28, 16:04
Medlem
Utbuads avatar
Stegra pausar bygget i Luleå hamn. Oklart varför sa de på nyheterna

https://www.sverigesradio.se/artikel/stalbolaget-stegra-stoppar-bygge-i-lulea-hamn
Citera
2026-01-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Såhär skriver de själva:

"Projektet genomförs av Sjöfartsverket och Luleå Hamn. Sjöfartsverket ansvarar för all muddring i hamnen och farlederna samt uppdaterar farledsutmärkningen, vilket görs på uppdrag av Trafikverket. Luleå Hamn ansvarar för att bygga den nya djuphamnen, vilket görs på uppdrag av Luleå kommun. Trafikverket har utrett de olika alternativen för kapacitetshöjande åtgärder i Luleå hamn, inklusive farleder. Trafikverket finansierar arbetet med farlederna via den nationella planen för infrastruktur.

Planeringen av projektet har fått medfinansiering från Europeiska unionen."

Ansvarar för betyder inte att betala. En djuphamn förutsätter muddring i vilket fall.

Tack för att du erkönde att du hade fel - någon gång i framtiden...
Citera
2026-01-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så låt oss då syna din kalkyl för en sådan har du givetvis gjort om det inte är så att ditt tyckande inte är annat än ett tyckande taget från luften.

Varför har du en åsikt ens en gång, jävla sopa.

Du försvarade Northvolt till sista sekunden.

Du vet inget. Kan inget.

Blandar och ger lite tomma liberala fraser med snusförnuft.

Totalt avskräde är vad du är.
Citera
2026-01-28, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är precis så det började med Saab Automobile och Norhvolt. Kronofogdeärendena avfärdades konsekvent som anekdotiska misstag till allt imploderade.

Vad var tidsåtgången mellan första ärendena till KK?
Citera
2026-01-28, 16:40
Medlem
Citat:
Nej det är på riktigt, de tittar igenom varje transport vid norra gaten nu och nekar alla utan tillstånd oavsett vad lasten innehåller.

Det låter väl iofs vettigt. Är nog en del som försöker köra ut grejer som de inte äger.
Citera
2026-01-28, 16:42
Avslutad
Lite om hamnen och bygget i Boden från DI

Citat:
Från början var Stegras förhoppning att det kommunägda hamnbolaget i Luleå skulle stå för utbyggnaden i hamnen, men tidigt i våras drog Luleå hamn i handbromsen. I stället för en stor investering på över 10 miljarder kommer Luleå hamn att byggas ut stegvis, i takt med att behoven ökar.

För Stegra och andra bolag innebar det att de själva får bekosta extra infrastruktur. Det är också en av anledningarna till att Stegra nu jagar ny finansiering. Skrothanteringen i Luleå hamn är central för att Stegra ska kunna ta in råvara till stålverket i Boden.

Just nu går bygget av stålverket på halvfart. Flera entreprenörer som Di varit i kontakt med, som skulle återvänt till bygget i januari, kommer till Boden tidigast i slutet av februari. Det är framför allt markarbeten som inte utförs just nu utan arbeten inomhus som prioriteras.

https://www.di.se/live/uppgifter-stegra-pausar-hamnbygge/
Citera
2026-01-28, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Lite om hamnen och bygget i Boden från DI

https://www.di.se/live/uppgifter-stegra-pausar-hamnbygge/

Precis som du citerar från artikeln. Luleå kommun drog i bromsen för investeringar för 10 MILJARDER.

Men senare i höstas klubbade man igenom investeringar för drygt 5 MILJARDER.

Det är för både muddringar och markarbeten och kanske infrastruktur i land på Svartön.

Observera att kommunens nuvarande belåning ligger någonstans kring 2-3 miljarder.

Detta har en enorm betydelse för lulebornas egen framtid. Sammelikräket och hennes flinande sidekick öppnade för att sälja hamnen. Vilket garanterat är smärtsamt då det är en guldko där man kan fördela köttben till facket och annat pack genom att ge dem lukrativa styrelseuppdrag.

Frågan är vad hamnen är värd, dvs om en försäljning ens täcker investeringarna när Stegra kursat. Fertiberia har redan dragit sig ur. LKAB har väl en egen fristående anläggning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in