Citat:
Ursprungligen postat av
Voidoid
Kan vara så men jag har ändå svårt att tro att detta inte skulle ha upptäckts under Wallenbergarnas Due Diligencearbete. Det pågick under ganska lång tid om jag tolkat det hela rätt.
Men det är klart att Buskhe kommer in lite sent efter nystarten så kanske att man inte omedelbart såg hur illa det var. Men om det bara är elen Wallenbergarna vill åt så behövs han väl inte i alla fall. Då hade det varit bättre att låta HH köra projektet i diket.
Citat:
Ursprungligen postat av
ToZon
Ja man kan undra hur bra nya ledningen genomlyst Stegra innan man gick in i förra finanseieringsrundan, nu ca 100 dagar senare så är man förvånad/överraskad.
"– Det här är siffror vi tagit emot med besvikelse och lite oro över att vi inte hade bättre koll, säger bolagets styrelseordförande Leif Johansson".
Kan det helt enkelt vara så att den info de fått inte alls motsvarat verkligheten gällande hela projektet.
Helt enkelt ett jäkla luftslott full med lögner om dess förträfflighet och kryddat med att detta kommer "rädda världen" för den brinner snart upp..typ.
Man kan även notera efter kommunvalet har S-partiet tappat närmare 13% i kommunen men nu sägs det att de hittat andra partier så de kan fortsätta styra kommunen som har lån över taknocken.
Jag är övertygad om att Wallenberg-gruppen tog för givet att det skulle räcka med 15 miljarder. De är nog rätt irriterade över att HH än en gång kommit med felaktiga uppgifter även om det inte var medvetet. HH är ju ett stolpskott precis som Peter Carlsson var. Nu kan de ju inte backa och då tar de fram det vassaste kortet de har, nämligen Håkan Buskhe. Han är ju känt för sitt motto från tiden på Saab:
Ingen produkt är en bra produkt förrän den har sålts.
Det är verkligen ett förhållningssätt som borde ha genomsyrat både Northvolt och Stegra, men där har man ju tänkt tvärtom med fulla orderböcker utan att ens ha byggt klart. Alla med minsta lilla förståelse för hur pressad stålbranschen är och att ingen hittills lyckats få lönsamhet med vätgastillverkning, borde ju inse att det är låg sannolikhet att Stegra ska bli lönsamt. Enda möjligheten är ju om EU tillåter dem att betraktas som
gröna fast de avviker från sin utfästelse med vätgas. Frågan är dock varför Stegra skulle komma undan med det. Det finns ju åtskilliga ståltillverkare som smälter järnskrot.
Jag kan därför inte se annat än att Håkan Buskhe fått uppdraget att hitta en alternativplan för att rädda det som räddas kan. Exakt hur det ska se ut är svårt att sia om eftersom jag inte ser några uppsidor med Stegra förutom effekttilldelningen. Det måste handla om att påverka EU på något sätt och ge Stegra en orättmätig särställning där man gemensamt kommer överens om att det räcker med att säga sig vilja producera med vätgas senast 2050. Den som då köper från Stegra ska ges särskilda fördelar med utsläppsrätter och att kunna stämpla sina produkter med en särskild certifieringsstämpel. det här skulle givetvis vara ren humbug, men säg mig vad som inte är det inom ramen för den
gröna omställningen.
Håkan Buskhe är ju visserligen inte VD för Stegra AB som felaktigt påstås. Han är ju VD för koncernen
Green Nexus Investment Holding AB, men koncernen är ju i princip liktydigt med Stegra så här långt. VD-rollen i detta fall blir ju mer som att vara projektledare eftersom Stegra bara är halvfärdigt. Känns ju som om Buskhe är mäkta överkvalificerad för ett projektledarskap. Hans styrka är ju att lotsa producerande verksamheter på en befintlig marknad och ta ut det bästa ur personalen. Att de väljer honom för detta kan inte betyda annat än att chanserna att lyckas är extremt små och att de ser Buskhe som den enda med förmåga att klara det.