Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
84,57%
581 röster
Nej
15,43%
106 röster
2026-01-28, 14:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Lebowski
enligt obekräftade uppgifter så har Stegra försökt köpa byggmaterial från en liten byggvaruhandlare utanför Luleå för ca. 250 000:-
-ska man bygga för miljarder så verkar ju inte detta OM DET STÄMMER särskilt förtroendeingivande.
Blev de nekade att köpa på kredit?
Citera
2026-01-28, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebronx
vännen

En sak ska Ni ha klart för er. Ni och jag kommer aldrig någonsin att kunna tilltalas med "vännen".
Låt oss f.ö dra en barmhärtighetens slöja över detta och avsluta det hela här.
Citera
2026-01-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Lebowski
enligt obekräftade uppgifter så har Stegra försökt köpa byggmaterial från en liten byggvaruhandlare utanför Luleå för ca. 250 000:-
-ska man bygga för miljarder så verkar ju inte detta OM DET STÄMMER särskilt förtroendeingivande.
Inget konstigt alls, om de inte blev nekade?
Stegra AB har 6 st betalningsförelägganden hos kronofogden
Stegra Boden AB 8 st betalningsförelägganden hos kronofogden

Stegra är uppdelat i många olika bolag som gör att det är svårarare att kolla upp!
Senast redigerad av Mackaran 2026-01-28 kl. 14:41.
Citera
2026-01-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så småhusägare är dumskallar som inte kan fatta egna beslut? Alla människor behöver inte politiker som fattar beslut åt dem. De flesta människor är så pass mogna och klart tänkande så det behöver inte hålla en politiker i hand för att våga göra någonting.

Återigen, gå inte in i politikernas fällor från vilket håll de än laddas. Tänk själv om du kan vinna på det hela efter en sund kalkyl och handla därefter.

Mitt fetade: Det handlar inte om att någon får ta egna beslut utan att man kan skönja en viss desperation i kommunen och lokala företagare hakar på för att möjligen hinna göra sig en hacka innan skeppet sjunker. Det är som bekant inte gratis att panga upp en "bagarstuga" på tomten, ja det hette så i gamla tider. Ett attefalhus (bagarstuga) medför stora kostnader att bygga, fixa VA, möjligen fjärrvärme, elanslutning mm. mm. och enligt mitt sätt att se det en oerhört stor ekonomisk risk för en enskild om man tänkt sig inom överskådlig tid tjäna lite slantar på bygget/uthyrningen.

Enligt tidigare uppgifter har olika företag/uthyrare köpt närmare 190 fastigheter i kommunen för bygget av Stegra plus baracklägren. Dessa ca 190 fastigheterna bör då bli tomma när Stegra byggt färdigt ??? och utbudet av fastigheter till salu bör öka markant för nya kommunmedborgare, då lär knappast några attefallhus behövas.
Citera
2026-01-28, 14:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Blev de nekade att köpa på kredit?

Det antar jag! Kolla på Northvolt som blåste varenda småföretagare norr om Dalälven.
Citera
2026-01-28, 14:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackaran
Inget konstigt alls, om de inte blev nekade?
Stegra AB har 6 st betalningsförelägganden hos kronofogden
Stegra Boden AB 8 st betalningsförelägganden hos kronofogden

Stegra är uppdelat i många olika bolag som gör att det är svårarare att kolla upp!

Det är precis så det började med Saab Automobile och Norhvolt. Kronofogdeärendena avfärdades konsekvent som anekdotiska misstag till allt imploderade.
Citera
2026-01-28, 15:07
Avslutad
Citat:
En sak ska Ni ha klart för er. Ni och jag kommer aldrig någonsin att kunna tilltalas med "vännen".
Låt oss f.ö dra en barmhärtighetens slöja över detta och avsluta det hela här.

Mm eller hur,lillen? Det börjar låta så nu, förmodligen för att du insåg hur fruktansvärt korkad du faktiskt är och låter.

Men visst, ja, vi kan låtsas att det är färdigtjafsat på dina villkor. Slöja. Vad du än säger, vän
Citera
2026-01-28, 15:19
Medlem
Citat:
Skojar du nu?

Nej det är på riktigt, de tittar igenom varje transport vid norra gaten nu och nekar alla utan tillstånd oavsett vad lasten innehåller.
Citera
2026-01-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetade: Det handlar inte om att någon får ta egna beslut
.
.
då lär knappast några attefallhus behövas.

Nå, då har du fattat ett beslut åt dem. De behöver således inte fatta några egna beslut. Det är bara att gå in här i tråden och läsa innantill vad hr. ToZon tycker. Vi vanliga människor känner oss helt trygga med det.
Citera
2026-01-28, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggans
Nej det är på riktigt, de tittar igenom varje transport vid norra gaten nu och nekar alla utan tillstånd oavsett vad lasten innehåller.

Åh herregud. Slutet börjar vara nära nu. Paniken börjar väl infinna sig, kan jag tänka mig.

Frågan är, hur är det med produktionen i övrigt? Det är ju några lokala Boden-entreprenörer där och kör med lite maskiner. Men det större är ju borta, precis som du säger tidigare i tråden
Citera
2026-01-28, 15:29
Medlem
Citat:
Åh herregud. Slutet börjar vara nära nu. Paniken börjar väl infinna sig, kan jag tänka mig.

Frågan är, hur är det med produktionen i övrigt? Det är ju några lokala Boden-entreprenörer där och kör med lite maskiner. Men det större är ju borta, precis som du säger tidigare i tråden

Det är få kvar.
De som jobbar med högspänningsledningarna och kraftverket har väl mest folk där inne, men det är väl inte Stegra som betalar för det.

GemKom slavar vidare på sitt röda ståltorn, det är väldigt tomt där inne och Stegra har sagt att i slutet av första veckan i Februari ska alla få betalt, lär förhalas igen.
Citera
2026-01-28, 15:30
Medlem
Citat:
Nå, då har du fattat ett beslut åt dem. De behöver således inte fatta några egna beslut. Det är bara att gå in här i tråden och läsa innantill vad hr. ToZon tycker. Vi vanliga människor känner oss helt trygga med det.
Har du svårt att förstå, jag har aldrig påpekat att någon inte får ta egna beslut, men detta är ett diskussionsforum och uppfattar du att jag tar beslut åt någon annan så har du milt sagt missförstått vad FB är.
Jag t.ex. tycker och tror inte att kommuninnevånare skall bygga attefallhus och förvänta sig att man skall göra sig en hacka på det, men jag har inte beslutat att de inte får bygga attefallshus på tomten... det står var och en fritt att göra det om man tror på möjlig inkomst...hänger du med på skillnaden... eller blev det för invecklat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in