2023-03-19, 10:01
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d
Det är faktiskt helt galet. Tror inte ens att jag hade lyckats ens om jag försökte. Nu bor jag själv men spenderar inte mer än en dryg tusenlapp. Och då köper jag ändå i princip vad jag vill.
Citera
2023-03-19, 10:07
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det är inte alls svårt. Ingår det utemat och uteluncher så är det hur lätt som helst, eller om det egentligen är kontot från ICA maxi där inte bara mat utan förbrukningsvaror, smink, kläder, hushållsmaskiner, trädgårdsprylar och leksaker troligtvis shoppats för dessa pengar.

Är det verkligen bara mat i mataffär så är det visserligen ganska mycket, men fortfarande fullt möjligt om man shoppar på vad man är sugen på eller tycker är lätt att laga utan att kolla på prislapparna.

Men såklart går det att äta för mycket mindre än så om försöker hålla igen. Och så länge det verkligen bara är för mat och inte för en massa andra grejer folk ofta köper i större mataffärer, som en barnfamilj troligtvis faktiskt behöver för ett normalt liv.
Iofs, det har du rätt i. Min dryga tusenlapp funkar som singel. Kanske är svårare som småbarnsförälder. Men 14 papp känns ändå som aningen i överkant. Där kan man skära ner om man vill ändå trots de skenande matpriserna.
Citera
2023-03-19, 10:15
Medlem
För 14K så skulle jag kunna betala alla mina räkningar, tanka bilen och mata mig och mina 3 barn.
Har man råd så ska man absolut unna sig schysst mat, du investerar ju i dig själv och din kropp liksom.
Citera
2023-03-19, 10:27
Medlem
fittleifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Räknade du .med allt annat också, såsom toalettpapper, schampo, bindor/rakhyvlar osv.
Japp inkl hygienartiklar.
Citera
2023-03-19, 10:28
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Iofs, det har du rätt i. Min dryga tusenlapp funkar som singel. Kanske är svårare som småbarnsförälder. Men 14 papp känns ändå som aningen i överkant. Där kan man skära ner om man vill ändå trots de skenande matpriserna.

En tusenlapp låter extremt tight med nuvarande matpriser. Påstår inte att det är omöjligt men du måste hålla dig till enbart väldigt billiga livsmedel och planera hårt för att lyckas med det.

Som småbarnsfamilj handlar det ju inte bara om att det är svårt att köpa saker barnen faktiskt äter för de pengarna, tiden räcker ju aldrig till, vare sig för att planera, handla eller laga. Det behöver ju vara en avvägning mellan tid och pengar, där man åtminstone ibland måste välja att spara tid hellre än pengar om livspusslet ska gå ihop.

Men visst, inte fan behöver man äta för 14 k, jag är en ensam vuxen som har två lite större barn på halvtid, iofs en snart tonårsgrabb som skulle äta upp huset om han fick och lägger kanske 5000 på mat i månaden, då ingår en del uteluncher och köp av förbrukningsvaror på mataffären i det, och medan jag tycker jag är hyggligt prismedveten håller jag mig absolut inte bara till det billigaste eller sitter och räknar ut portionspriser för saker vi äter etc.
Citera
2023-03-19, 10:29
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Det låter för mycket med barn i den åldern. Familjer med idrottande barn har höga kostnader för mat men knappast 14k för mat per månad.
Citera
2023-03-19, 10:31
Medlem
Fejkits avatar
Vi är sex personer och ligger på runt 12.000 men då räknas, som vissa i tråden också gjort, allt från Ica/Willys. Det innebär dusch&badrum, tvättmedel, diskmedel etc.

Uppe på det äter jag ute varje dag, går väl på 2500 till i månaden.

Mat är inget vi kommer spara in på, tjänar bra och vill inte äta falukorv och makaroner.
Citera
2023-03-19, 10:34
Medlem
Folk i gemen är bortskämda idag..vi var en stor familj med 5 barn..vi köpte alltid potatis i 25kg säckar tex...en halv gris köptes alltid...vem gör så idag ??? matlagningstiden är väl bara en bråkdel mot förr .. däremot kostar själva köket å alla maskiner en mindre förmögenhet i dag...fastän micron går i ett...
Senast redigerad av chonard 2023-03-19 kl. 10:37.
Citera
2023-03-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag tror att det också beror väldigt mycket på att den sparsamhet och "storkoksmentalitet" som fanns förr, där normala svenska familjer åt rester och frös in mat, inte längre existerar på samma sätt bland yngre vuxna idag. De har helt enkelt växt upp under mycket bättre tider.

Tråden kan låsas. Finns inte mycket mer att säga.

Ur artikeln:
"De hör till en generation som aldrig varit med om tuffa tider eller att behöva vända på slantarna.
– Min pappa förstår inte hur vi kan ha ett matkonto på 14 000 i månaden."

Pasta kostar ca 20 kr/kg på ICA. Det är 3600 kcal. Två vuxna och två barn behöver ca 2 kg/dag, så 40 kr/dag=1200 kr/mån klarar de livhanken på. Vill familjen få ner matbudgeten till 8-900 kr/mån så får de köpa storpack eller handla på Willys istället för ICA.

För att komplettera kostcirkeln kan man lägga några hundra till på att varje dag även köpa ett halvkilo frysta grönsaker (15-20 kr/kg) och ett halvkilo bönor per dag för protein (15 kr/kg om man kokar själv, det är ca 10 minuters arbete i veckan). Lägger även till några kilo kyckling i veckan (35 kr/kg) till helgens festmiddag. Finns många andra prisvärda nyttiga varor (lök, rotsaker, äpplen, kvarg, havregryn) som man kan variera med.

Så. Nu har jag fixat näringsriktig mat åt hela familjen för 1900 kr/mån. De kan på den budgeten fortsätta handla på ICA och äta kött ett par gånger i veckan, så det går att snåla mycket mer om man vill.

Hur de lyckas bränna den sjudubbla summan övergår mitt förstånd. Jag skulle kunna debitera dem 10,000 kr/mån för grundläggande privatekonomisk rådgivning och det skulle fortfarande vara en vinstaffär för dem. Det ingår nog hygienprodukter med mera, annars är summan helt orimlig, men det finns gott om utrymme för besparingar.

Jag tror det är en vanesak. Är man van att inte behöva tänka på pengar så kan det kosta vadsomhelst. För min generation, som är van vid att alla har eget potatisland för att spara pengar, känns det fortfarande superlyxigt att bränna 10 kr/kg på att KÖPA potatis. Inget grävarbete, ingen ogräsrensning, inget kånkande, för det får någon annan fixa. Jag bara drar det här lilla plastkortet. Det är som ett lyckorus att bara lägga ned påsen i varukorgen. Kanske krisen kan hjälpa fler att uppskatta tillvarons enklaste glädjeämnen.
Senast redigerad av LasseHansson 2023-03-19 kl. 10:50.
Citera
2023-03-19, 10:53
Medlem
NAFOgenerals avatar
Det står ingenstans att dom äter för 14K i månaden. Matkonto kan innehålla mycket annat. Dom handlar antagligen på nån större butik och köper allt möjligt annat där också. Elektronik, kläder etc.
Citera
2023-03-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittleif
Japp inkl hygienartiklar.

Vi har något högre, men barnen är nästan 5 och 13.
Citera
2023-03-19, 11:01
Medlem
sackblabbaths avatar
Ett matkonto på 14 000 för två vuxna och två barn är ju totalt absurt

Kan det stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem