2023-03-19, 09:01
Låter mycket för mig. Nu äter jag dock sannolikt en mer enformig kost än många och jag gillar inte "lyxmat" direkt så skulle därför lätt klara mig på max 1500-2000 på en månad… över 2000 vore rena lyxen 😘

Till viss del beror det väl på min ekonomi, men jag skulle inte käka för mycket mer oavsett ekonomi. Eller jo, om man skulle räkna in fler resturangbesök. Men jag skulle nog inte handla hem jättemycket mer käk än så.

Men om det är normalt med 14 000 för 2 vuxna och 2 små barn så är jag väl onormal då. Även om dom vuxna käkar för nästan tre gånger mer än mig så betyder det att 2 små barn fortfarande äter mer än mig 😂
Citera
2023-03-19, 09:06
Det är inte utan att man välkomnar de hårdare tiderna när man läser den här tråden. Människor måste lära sig hushålla med resurserna och tvång är enda sättet. Det är helt orimligt att smälla 4k i veckan för två vuxna och ett spädbarn på enbart mat. Det är ett resursslöseri som borde vara kriminellt.

Jag bor ensam med en liten hund och vi äter väl kanske för 2k i månaden.
Citera
2023-03-19, 09:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Måste vara annat inräknat. Jag och bruden kan leva en vecka på 600 kr och då är det hygienartiklar inräknat. Inga dyrare, men det grundläggande.

Vad äter ni då får man fråga?
Citera
2023-03-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Vad äter ni då får man fråga?
Han har redan svarat på det.
Citera
2023-03-19, 09:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Låter mycket för mig. Nu äter jag dock sannolikt en mer enformig kost än många och jag gillar inte "lyxmat" direkt så skulle därför lätt klara mig på max 1500-2000 på en månad… över 2000 vore rena lyxen 😘

Till viss del beror det väl på min ekonomi, men jag skulle inte käka för mycket mer oavsett ekonomi. Eller jo, om man skulle räkna in fler resturangbesök. Men jag skulle nog inte handla hem jättemycket mer käk än så.

Men om det är normalt med 14 000 för 2 vuxna och 2 små barn så är jag väl onormal då. Även om dom vuxna käkar för nästan tre gånger mer än mig så betyder det att 2 små barn fortfarande äter mer än mig 😂

Nu brukar jag handla åt mina släktingar som är två pensionärer runt 80 år som kollar väldigt noga efter billiga varor och kommer de under 1000 spänn per vecka så är det en bra vecka(veckohandlar) det är inget lyx utan lite mat, frukt, bröd, yoghurt, smör, ost,toapapper, tandkräm och sånt man behöver helt enkelt. Alltid det som är billigt just då och då undrar man lite vad ni som lägger mindre pengar äter?
Citera
2023-03-19, 09:18
Medlem
450kr per dag för mat låter orimligt mycket om de inte äter ute.
Citera
2023-03-19, 09:18
Medlem
Etta.Places avatar
Det är inte alls svårt. Ingår det utemat och uteluncher så är det hur lätt som helst, eller om det egentligen är kontot från ICA maxi där inte bara mat utan förbrukningsvaror, smink, kläder, hushållsmaskiner, trädgårdsprylar och leksaker troligtvis shoppats för dessa pengar.

Är det verkligen bara mat i mataffär så är det visserligen ganska mycket, men fortfarande fullt möjligt om man shoppar på vad man är sugen på eller tycker är lätt att laga utan att kolla på prislapparna.

Men såklart går det att äta för mycket mindre än så om försöker hålla igen. Och så länge det verkligen bara är för mat och inte för en massa andra grejer folk ofta köper i större mataffärer, som en barnfamilj troligtvis faktiskt behöver för ett normalt liv.
Citera
2023-03-19, 09:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d

Inte så konstigt alls. Jag själv lägger 3000-4000kr i månaden på käk och jag käkar helt vanlig mat. Inte löjrom och oxfilé.
Citera
2023-03-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det är inte utan att man välkomnar de hårdare tiderna när man läser den här tråden. Människor måste lära sig hushålla med resurserna och tvång är enda sättet. Det är helt orimligt att smälla 4k i veckan för två vuxna och ett spädbarn på enbart mat. Det är ett resursslöseri som borde vara kriminellt.

Jag bor ensam med en liten hund och vi äter väl kanske för 2k i månaden.
Problemet är att vi har bidragsparasiter som dig själv som äter för andras inarbetande pengar.
Det om något borde vara kriminellt.

Att en del har höga kostnader beror antagligen på att de har dåligt med tid för att laga mat när de har familj och två heltidsjobb för att de utöver sina barn måste försörja andra vuxna som är för fina för att jobba.
Citera
2023-03-19, 09:48
Medlem
MissFitt73s avatar
Är ensam och lägger mellan 3-4000kr/mån. Köper inget lyxigt direkt. Så en familj på 4 är det väl helt normalt.
Citera
2023-03-19, 09:58
Medlem
Vi är två vuxna och två barn i dagisålder.
Spenderar väl runt 8000 i månaden på ICA, men då ingår blöjor och hygienartiklar också.
Sen kanske 1000 kr på utemat.

Blir säkert mer kostnader för mat när barnen blir äldre och äter mer.
Citera
2023-03-19, 10:01
Medlem
Adonis.s avatar
Det är hittepåsjukdomar som laktosintolerans, annan specialkost & wokepedsgogik (att barnen själv får välja sin frukost, lunch, middag etc) samt att fasta tider för måltid försvunnit som ligger till grund för hög matkostnad.

Veka föräldrar låter barnen äta när de är hungriga vilket ökar småätandet vilket i sin tur ökar matsvinn. Även en inställning att ica basic tex skulle vara dålig mat & att man vill framstå som medveten & duktig när man handlar (ekologiska & fairtrade varor) ökar omkostnader.

Servera havregrynsgröt med ett par skvättar mjölk + en klick sylt till frukost. Äter inte barnet får ungen helt enkelt gå hungrig osv. Självklart kan en.barnfamilj sänka sina utgifter & ändå behålla kvalitet. Bara för alla wokefittor till föräldrar att skapa regler & ställa krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in