2023-03-19, 11:07
Medlem
Rekas avatar
Det skulle vara intressant att veta hur och var de handlar. Väljer de lyx-mat på dyraste ICA-butiken med hemkörning plus Foodora under helgerna kan nog 14 k kr/mån vara rimligt.

Vi handlar på Coop eller Willys. Jagar inte aktivt nedsatta varor utan handlar väl det som behövs, och även chips, läsk, och andra icke nödvändiga saker. Plus tvätt- & diskmedel, tvål, schampo, m.m., m.m.

Cirka 5-6 tusen/mån ligger vi på (jag, fru, samt två tonårsdöttrar)
Citera
2023-03-19, 11:11
Medlem
Blaskas avatar
Jag bränner lätt 6 000 på mat i månaden bara på mig.
Citera
2023-03-19, 11:16
Medlem
Ensamstående man...mitt handlande i butiken går på ca 1200 i veckan...öl..cigg..tvättmedel å allt annat krafs i ett hem..själva maten är väl 50 % kanske...snålar inte.
Citera
2023-03-19, 11:20
Medlem
trancass avatar
Ska faktiskt gå igenom kvitton, men det blir enormt svårt att äta för under 200kr/person/dag såvida barnen inte äter i skolan. Tror vi landar på 12000kr/månad för 4 pers.
Citera
2023-03-19, 11:26
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d

Jag gissar att familjen handlar på Ica Maxi eller Coop och att det då slinker med blommor, smink, lampor, leksaker i handlingen. Då är 14.000:- fullt rimligt.
Citera
2023-03-19, 11:29
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Ska faktiskt gå igenom kvitton, men det blir enormt svårt att äta för under 200kr/person/dag såvida barnen inte äter i skolan. Tror vi landar på 12000kr/månad för 4 pers.

Nej, det är inte enormt svårt att äta billigt.

Så du menar att en familj på 2 vuxna och 3 barn äter för 1000:- om dagen.
Det blir 30.000 i matkostnad i månaden.

Du är ju rolig.
Citera
2023-03-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Jag bränner lätt 6 000 på mat i månaden bara på mig.

Ligger nästan på liknande summa och då lagar jag i princip alla måltider hemma.
Citera
2023-03-19, 11:37
Medlem
Etta.Places avatar
Nu kan man ju visserligen ondgöra sig över dessa för att de gråter ut i tidningen. Men annars så, det är väl en svennebanan familj med två vuxna som heltidsarbetar och en "normal" privatekonomi. Om de inte kan unna sig en lite bättre köttbit, ett paket lego till ungarna, en burk hårinpackning till frugan och en ny uppsättning grillredskap till maken som guldkant i tillvaron under sin veckohandling på ICA maxi, vad ska då folk som inte är dubbelinkomsthushåll spara in på egentligen? Jag menar om en tidigare ekonomiskt välmående familj någonstans den socioekonomiska skalans mitt förväntas leva på gröt och linssoppa och dra in på alla inköp som inte syftar till ren överlevnad, vad ska de som låg på botten innan göra?
Citera
2023-03-19, 11:54
Medlem
Antivalents avatar
Det fantastiska eller extraordinära är ju att de har helt skeva prioriteringar, samma med diskussionen här inne. Att "klaga" på att maten kostar mycket när man drar i sig laxfilé och räkor till lunch och färskt kött till middag en vanlig sketen tisdag. Är det melodifestivalen och SVT som ingjuter såna här tankebanor eller ens ser det som önskvärt?

Accelerationisten i mig säger "BRA! Stålbad för medelklasstänket kanske får svensken att vakna!". Att sitta på ett hus värt 6 millar och beklaga sig över ekonomin är lite som att klaga på att stranden är för varm på resorten.

Att som vuxen äta för en 3000 i månaden är enkelt och det enda man behöver göra är att släppa sin inbillade stolthet. "Nej jag handlar inte på Willys! Jag ska bara köpa svenskt kött! Måste vara entrecote på fredagar!".
Citera
2023-03-19, 11:56
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Nu kan man ju visserligen ondgöra sig över dessa för att de gråter ut i tidningen. Men annars så, det är väl en svennebanan familj med två vuxna som heltidsarbetar och en "normal" privatekonomi. Om de inte kan unna sig en lite bättre köttbit, ett paket lego till ungarna, en burk hårinpackning till frugan och en ny uppsättning grillredskap till maken som guldkant i tillvaron under sin veckohandling på ICA maxi, vad ska då folk som inte är dubbelinkomsthushåll spara in på egentligen? Jag menar om en tidigare ekonomiskt välmående familj någonstans den socioekonomiska skalans mitt förväntas leva på gröt och linssoppa och dra in på alla inköp som inte syftar till ren överlevnad, vad ska de som låg på botten innan göra?

Ingen har sagt gröt och linser eller att det handlar om ren överlevnad. De har skeva prioriteringar, helt enkelt, och kanske skulle behöva ett besök hos lyxfällan eller liknande för att lära sig handla mat.
Citera
2023-03-19, 12:05
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Ingen har sagt gröt och linser eller att det handlar om ren överlevnad. De har skeva prioriteringar, helt enkelt, och kanske skulle behöva ett besök hos lyxfällan eller liknande för att lära sig handla mat.

Jodå, det finns inlägg i tråden som uppmuntrar dem att enbart äta gröt med lingonsylt eller bara äta pasta.
Citera
2023-03-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Det skulle vara intressant att veta hur och var de handlar. Väljer de lyx-mat på dyraste ICA-butiken med hemkörning plus Foodora under helgerna kan nog 14 k kr/mån vara rimligt.

Vi handlar på Coop eller Willys. Jagar inte aktivt nedsatta varor utan handlar väl det som behövs, och även chips, läsk, och andra icke nödvändiga saker. Plus tvätt- & diskmedel, tvål, schampo, m.m., m.m.

Cirka 5-6 tusen/mån ligger vi på (jag, fru, samt två tonårsdöttrar)

5-6 lax för fyra "vuxna" låter dock sjukt.
Det är samma kostnad per person folk som sitter på anstalt har för frukost, lunch, middag och hygienartiklar. Och där vill jag lova att det är katastrof nivå på maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in