2023-03-18, 21:05
Medlem
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d
Citera
2023-03-18, 21:06
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

stora matbutiker säljer elektronik och kläder, smink makeup osv..
do the math
Citera
2023-03-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
stora matbutiker säljer elektronik och kläder, smink makeup osv..
do the math
Så du menar att på deras matkonto är det inte bara mat utan också ny tV, smink och kläder?
Citera
2023-03-18, 21:16
Medlem
Blir ju 3500 per person. Det är inte speciellt mycket.

Vuxna äter ju mer såklart men barnen äter säkert mycket småsaker som kostar en del. Barnmat är inte speciellt billigt nu är ju barnen större än så men ändå.

Jag tycker det är svårt att äta för under 200kr per dag men jag bor ensam blir inte så mycket storkok osv.
Citera
2023-03-18, 21:19
Medlem
ArgusOnes avatar
Måste vara annat inräknat. Jag och bruden kan leva en vecka på 600 kr och då är det hygienartiklar inräknat. Inga dyrare, men det grundläggande.
Citera
2023-03-18, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Måste vara annat inräknat. Jag och bruden kan leva en vecka på 600 kr och då är det hygienartiklar inräknat. Inga dyrare, men det grundläggande.
Hur fan kan ni äta för så lite? Vad äter ni?
Citera
2023-03-18, 21:58
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Hur fan kan ni äta för så lite? Vad äter ni?

Storhandlar en gång i veckan och köper allt på annons och Lidls frukt/gröntkasse för 20kr.

Vi äter mycket ris, potatis, blandfärs, nötfärs, kyckling. Bra mat. Vi äter väldigt lite snacks och äter sällan ute.
Citera
2023-03-18, 22:38
Medlem
Det är väl inte svårt - svårare att äta billigt.

De har väl bränt på med det vanliga, dyrt kött OCH dyr vegan alternativ för att maximera kostnaden. Sen har varje familjemedlem några favoriter som de bara måste ha vilket resulterar i mycket spill som måste slängas.

Sen gör de nog misstaget att de räknar med vad de spenderar på lokala ICA/COOP/Citygross eller liknande som matkostnad när det säkerligen inkluderar några tusenlappar med förbrukningsvaror.
Citera
2023-03-18, 22:43
Medlem
JamSanchezs avatar
Det är nog ett litet problem att slänga iväg 14 k på mat i månaden.
Handla varje dag och planera igenting. Säkert lite finare mat med. Det är nog inte hot dogs och makaroner mån-fre.
Det som förvånade mig var att så många tyckte det var så mycket pengar
Citera
2023-03-18, 22:50
Medlem
Citat:

Foodora och Uber Eats hjälper till med livspusslet?
Citera
2023-03-18, 22:57
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:

Och varför har han tröja medans frun har dunjacka?
Hur som helst, jag, tjejen och dotter äter för ca 1500:- i veckan, den där familjen kan förmodligen inte laga mat, eller så räknar de in öl, vin och restaurangbesök i den notan
Citera
2023-03-18, 23:09
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:

mina grannar äter i 18k för 3 barn jag har 3 barn vi äter i kanske 2k per månad och äter nyttig mat kanske måste wt börja fatta hur man gör rätt mat faktisgt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in