2023-03-19, 03:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez
Det är nog ett litet problem att slänga iväg 14 k på mat i månaden.
Handla varje dag och planera igenting. Säkert lite finare mat med. Det är nog inte hot dogs och makaroner mån-fre.
Det som förvånade mig var att så många tyckte det var så mycket pengar
Att storhandling/veckohandling är billigare är en myt då man ändå måste köpa färskvaror under veckan och det blir ännu lättare att impulshandla. I övriga Europa handlar man mat för dagen, tror bara det är Sverige, Norge och Finland som har blivit indoktrinerade att veckohandling är billigare.
Citera
2023-03-19, 03:15
Medlem
Christopher.s avatar
3500 kronor per dag, 117 kronor per dag och person.

117 kronor ska täcka frukost, lunch, middag, fika/snacks - inga problem att spendera 117 kronor per dag.
Citera
2023-03-19, 03:32
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Vi handlar för mer än det.
Diverse specialkost (vegitarian + bulk samt allätare + deff) samt att ett av barnen äter för två. På det har jag mat som största intresse, så mycket extravagans blir det. Tjänar dessutom väldigt bra. Hade jag däremot haft ett huslå skulle jag lärt mig prioritera på ett annat sätt dessa tider.
Citera
2023-03-19, 04:03
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Hoppas att ämnet ligger på rätt ställe.

Nu har jag inga barn så kanske är jag helt borta men hur lyckas en familj bestående av två vuxna och två små tjejer (5 och 7 år) äta för 14 000 kr per månad?
Visst jag vet att maten blivit dyrare men och kanske om de hade fyra,fem hungriga tonårspojkar hemma men har svårt att se hur två små tjejer kan äta så mycket.

https://www.mitti.se/nyheter/de-beta...273.bd4ea6628d

Ser inget om de äter utelunch eller gör matlåda.
Lunch ute är väll typ 120x20x2=4800 kr/mån bara det.
Citera
2023-03-19, 04:29
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Blir ju 3500 per person. Det är inte speciellt mycket.
För en 5-åring? Nä inte om det äts tryffel och guldflagor till varje måltid.
Citera
2023-03-19, 07:03
Medlem
Tlagnojs avatar
Edit :

såg nu att de har 4 MSEK i lån. De har alltså 6.6% i effektiv ränta.
Senast redigerad av Tlagnoj 2023-03-19 kl. 07:06.
Citera
2023-03-19, 07:17
Medlem
Apkonsts avatar
En sak som jag tror spelar en roll är ifall barnen är bortskämda och alltid får sin favoritmat oavsett om den är på rabatt eller ej.
Citera
2023-03-19, 07:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Hur fan kan ni äta för så lite? Vad äter ni?
När folk inte ens kan kommunicera skall du bara låta deras påståenden försvinna ut i luften.

Jag är en extremt medveten konument som läser reklambladen och för kassabok och jag är inte längre i närheten av dessa siffror. Och jag vet vad varenda basvara jag köper kostar.

Skulle du skrapa på ytan så skulle det komma fram att hans mamma köper och lagar all mat. Eller att han har autism och äter samma mat varje dag, lever i armod osv osv.

Folk som inte kan förtydliga sina påståenden med beskrivning,bakgrund osv och inte ens förstår att alla är inte tankeläsare skall man bara släppa.
Det är stina nivå: "hemma på min gata i stan..."
Senast redigerad av TheGretaReset 2023-03-19 kl. 07:54.
Citera
2023-03-19, 08:22
Medlem
fittleifs avatar
Kollade Februaris matkostnader precis.
2 vuxna 2 barn åldrarna mellan 2 och 7.

Vi handlade för runt 8kkr, mätta blev vi. Förstår inte vad de bortskämda barnfamiljerna handlar...
Citera
2023-03-19, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
För att han stoltserar med sitt företags logotyp på tröjan.

14 000:- i månaden för två normalstora vuxna och två små tjejer är orimligt, såvida de inte äter oxfilé och Kalix-löjrom och hummer varje dag.

Tror som flera andra här att det är något mer än enbart mat från matbutiken som är inbakat i denna summa.

466kr/dag är inte speciellt mycket....
Man behöver köpa schampo, bindor, toapapper och en massa annat med i matbutiken.

Samt dä, även räkna med basvaror.
Citera
2023-03-19, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittleif
Kollade Februaris matkostnader precis.
2 vuxna 2 barn åldrarna mellan 2 och 7.

Vi handlade för runt 8kkr, mätta blev vi. Förstår inte vad de bortskämda barnfamiljerna handlar...

Räknade du .med allt annat också, såsom toalettpapper, schampo, bindor/rakhyvlar osv.
Citera
2023-03-19, 08:54
Medlem
Rasseltasss avatar
Vi är också fyra i familjen och har ett matkonto på ca 5 000 kr i månaden. Vi äter bra men är prismedvetna och lagar allt själva.

Det måste väl ligga massa besök på lunchrestauranger i dessa 14 000 kr samt en allmän slösaktighet som många människor tycker är "livets goda"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in