Citat:
Ursprungligen postat av
Pentyl
Jag är mer intresserad av vad som hände ā propos Vårdföretagarnas inlaga, som du citerade i maj i år. Där de hävdar att kommunen - Göteborgs stad - särbehandat stiftelsen, kommunen har rundat upphandlingsregel och kommunen har beviljat generösa lån mm. Jag har inte så svårt för att någon entreprenör slipper anstränga sig och sen tackar och tar emot gåvor från himlens ymnighetshorn. Jag är mer besvärad av att den gigantsik skader inköpare, upphandlare och välavlönade verksamhetschefer med en ännu större mängd controllers, m fl, har hanterat skattemedel på detta synbarligen försumliga vis. Vem fan har gjort det möjligt, och hur i jösse namn kunde det gå till på det lättvindiga viset?
Det handlar om Göteborgsandan, sossar och folkpartister hela vägen ner...
Som jag har förstått det, rullade Tre Stiftelser på i några hundra år. De tre stiftelserna ägde var sin fastighet i form av sjukhem och ålderdomshem, men hade gemensam styrelse och direktör. Styrelsen bestod av (och består fortfarande av) politiker utsedda av kommunfullmäktige i Göteborg.
Fastigheterna var donerade av förmögna göteborgare. Förutom avgifter och hyror från patienterna, finansierades den löpande verksamheten av landstinget och Göteborgs Stad.
Allt talar för att Tre Stiftelser sköttes betydligt bättre än motsvarande kommunala ålderdomshem. Åtminstone har min bekantskapskrets alltid arbetat hårt för att få plats på Tre Stiftelser och inte på det kommunala ålderdomshemmet Vasa sjukhus.
Men så fick Tre Stiftelser storhetsvansinne vid millennieskiftet...
Tre Stiftelser spelade då bort ett stort antal 10-tals miljoner kronor på börsen i samband med att IT-bubblan sprack. Detta förlorade kapital var reserverat för att finansiera ett nybygge kallat Änggårdsbacken. Noterbart är att varken direktören eller fastighetschefen som spelade bort kapitalet fick sparken.
Änggårdsbacken blev givetvis kraftigt fördyrat. Tack vare en inkompetent eller korrupt projektledare.
Totalt saknades det drygt 200 miljoner kronor och Tre Stiftelser var konkursmässigt.
Räddningen blev "Överenskommelsen". "Överenskommelsen" är ett hemligt avtal mellan Göteborgs Stad och Tre Stiftelser från 2003. Tre Stiftelser fick tack vare "Överenskommelsen" minst 15 miljoner kronor i gåva, samt fick låna minst 200 miljoner kronor mycket förmånligt.
Sedan dess har det nära ekonomiska samarbetet fortsatt...
Stadsdirektören och alla hennes jurister vill nu säga upp "Överenskommelsen" med allt vad det innebär.
Lösningen på problemet är givetvis att ändra stadgarna för stiftelserna, så att de blir kommunala även i lagens mening.
Stadsdirektören påstår att det är fullständigt omöjligt att ändra stadgarna. Detta är inte sant. Hon känner givetvis till att Göteborgs Stad har ändrat stadgarna för ett flertal kommunalt kontrollerade stiftelser genom åren. Ett exempel:
https://www.alingsastidning.se/nyhet...1-43f65a34381e
Citat:
Fredrik Mossberg vem var han och var kom alla pengar ifrån?
Citat:
Om nu inte Göteborgs kommun skulle vilja ta emot donationen så skulle pengarna i stället gå till "Föreningen för hufvudstaden Stockholms fasta försvar".
Citat:
Bestämmelsen om högst en kvinna i nämnden har senare blivit upphävd genom beslut i Kammarkollegium.
Citat:
En del torp och boställen i ytterkanterna skulle kunna säljas men "den sammanhängande egendomen Sommarro må icke styckas". Den restriktionen har också i ganska sen tid tagits bort efter ansökan hos Kammarkollegium