Vi har dessutom en skrivelse som jag vet att populisten Wannholt kommer att redogöra för här från Länsstyrelsen som gör den här saken ganska tydlig.Någonting säger mig att Tykesson inte blev politiker pga att han brinner för salutogen vård och omsorg...
Beslut från 1990-talet har lagt grunden för dagens svåra läge.Tror mig ha hittat fyra helt avgörande händelser:
Beslut från 1990-talet har lagt grunden för dagens svåra läge.Tror mig ha hittat fyra helt avgörande händelser:
GP, 1998-06-11Vän av ordning undrar varför politikerna i Tre Stiftelsers styrelse "hemställer" till kommunfullmäktige att göra om samma misstag igen...
Änggårdshemmet i ny regi
Stiftelsen Göteborgs Sjukhem tar över driften av Änggårdshemmet från SDN Linnéstaden den 1 oktober. Det visade sig inte vara förenligt med stadgarna att ha en kommunal förvaltning som skötte driften.
Legionella hos Tre Stiftelser i Göteborg i flera månader
I flera månader har legionella förekommit på äldreboendet Vegahusen och Änggårdsbacken C i Göteborg.
Om någon människa har insjuknat eller dött kan Tre Stiftelsers direktör Sandra Hultén Johansson dock inte svara på.
– Vi vill inte spekulera i om det har varit så, säger hon.
Legionellabakterier kan orsaka allvarlig lunginflammation, så kallad legionärssjuka, och man vidtog åtgärder för att försöka bli av med dem. Men flera månader senare kvarstår problemet.
- Senast i förra veckan driftsatte vi en anläggning med kemisk bekämpning på Vegahusen, där vi hade tagit prover och fått värden som överstiger de vi vill ha, säger Johan Rindeborg, administrativ chef och ansvarig för fastigheter på Tre Stiftelser.
Sandra Hultén Johansson säger att man haft dialog med läkare, och att det inte ordinerats provtagning av någon av de boende. Därmed har heller inga fall av den anmälningspliktiga sjukdomen konstaterats och rapporterats till det regionala smittskyddet.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106