• 1
  • 2
2023-03-18, 07:39
Medlem
Förhoppningsvis kommer vi att avsluta vårt första husköp i snar framtid.
Hittat 2st hus där vi kommer mest troligt köpa ett av dem.

2.7 eller 3.2 mille, med lite tur få ner lite.
Men var ska man ta sitt lån? Just nu har vi fått godkänt lånelöfte hos Swedbank som vi har som bank.
Men förstått att man borde höra med iaf 2 ställen till kanske, och väga mot varandra.

Vi kommer låna 85% så vi har råd att fixa med inredning ect.
För min del hade jag nog kunnat tänka mig att till och med byta bank helt om det hade gett mig fördelar.
Har ett vanligt konto kort, sparkonto till barnen, inget utöver det vanliga.

Hur funkar det med att förhandla om räntan när man kör den rörlig? Inte intresserad av att binda nu, för det känns ju inte som det är rätt tid direkt.
Kan de då säga tex att de ger mig en rabatt på 0.3% på sin listränta så följer rabatten den rörliga räntan?

Detta blir vårt första lån och boende utanför hyresrätt, och bank tidigare har bara varit ett ställe där lönen kommer in. Samt haft Swedbank enda sedan mor och far skapade konto åt mig.

Tack på förhand.
Citera
2023-03-18, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Skippa bolån nu

Inte aktuellt, vi bor i hyresrätt som är alldeles för liten nu när barnen börjar växa till sig.
Samt vi kommer ligga på en kallhyra på 10k när höjningen kommer.

Det är dags att köpa nu.
Citera
2023-03-18, 08:07
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja

Men var ska man ta sitt lån? Just nu har vi fått godkänt lånelöfte hos Swedbank som vi har som bank.
Men förstått att man borde höra med iaf 2 ställen till kanske, och väga mot varandra.

För min del hade jag nog kunnat tänka mig att till och med byta bank helt om det hade gett mig fördelar.

Hur funkar det med att förhandla om räntan när man kör den rörlig? Inte intresserad av att binda nu, för det känns ju inte som det är rätt tid direkt.
Kan de då säga tex att de ger mig en rabatt på 0.3% på sin listränta så följer rabatten den rörliga räntan?

Detta blir vårt första lån och boende utanför hyresrätt, och bank tidigare har bara varit ett ställe där lönen kommer in. Samt haft Swedbank enda sedan mor och far skapade konto åt mig.

Tack på förhand.

Den som är satt i skuld är icke fri.

Är det inte så?

Och om alla spännande konspirationsteorier på Flashback stämmer så är nog ett stort bolån det sista man ska ha på jorden.

Jaja annars lycka till
Citera
2023-03-18, 08:14
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Tack på förhand.

Det är bara att ringa runt och fråga, ta den bank där du får lägst ränta.

Om du får en rabatt på 0,3% så följer den listräntan. Se till att det finns med i avtalet hur länge rabatten gäller så du inte blir överraskad när den bara försvinner efter ett tag.

Du har för hög belåningsgrad för att det ska vara värt att kolla med de mer nischade bolåneinstituten.
Citera
2023-03-18, 08:16
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven

Är det inte så?

Och om alla spännande konspirationsteorier på Flashback stämmer så är nog ett stort bolån det sista man ska ha på jorden.

Jaja annars lycka till

Fullt rimligt. Jag själv låter alltid Flashbacks trendande konspirationsteorier vägleda mig när jag tar livsavgörande beslut.
Citera
2023-03-18, 08:22
Medlem
Citat:
Inte aktuellt, vi bor i hyresrätt som är alldeles för liten nu när barnen börjar växa till sig.
Samt vi kommer ligga på en kallhyra på 10k när höjningen kommer.

Det är dags att köpa nu.
10k är väldigt billigt jämfört om ni köper för 3200k och lånar 85%! Bara ränta och amortering hamnar på ca 15-16k/mån, utöver det kommer all drift med el, sopor, underhåll osv. Ni bor mao billigt för 10!

Edit: du har alltså bara lönekonto och sparande till barnen. Har du inget eget sparande?? Har ni så ni löser 15% kontantinsats plus lagfart och pantbrev? Hur mycket har ni kvar sedan? Underhåll är inte gratis, även om man gör det själv.
Senast redigerad av Kamreren 2023-03-18 kl. 08:27.
Citera
2023-03-18, 08:24
Medlem
discofunks avatar
SBAB.

Gick över till de för ett par år sedan när jag skaffade mitt senaste boende och jag är svinnöjd.

Svarar fort, bra app och hemsida.
Det viktigaste är ju dock räntan såklart och de erbjuder fasiken nästan alltid bäst ränta av alla banker.

Ska du ha lägre ränta någonstans i en annan bank är det fullt möjligt, men då behöver du ha något annat att erbjuda banken. Tex en stor summa pengar de kan förvalta, och det har inte de flesta människor.
Därför skulle jag säga att SBAB är absolut bäst för vanliga svennar och knegare.

Det är ju ett statligt bolag som har som uppgift att se till att de andra bankerna inte tar hur mkt som helst och det tycker jag känns tryggt i sammanhanget.
Citera
2023-03-18, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
10k är väldigt billigt jämfört om ni köper för 3200k och lånar 85%! Bara ränta och amortering hamnar på ca 15-16k/mån, utöver det kommer all drift med el, sopor, underhåll osv. Ni bor mao billigt för 10!

Edit: du har alltså bara lönekonto och sparande till barnen. Har du inget eget sparande?? Har ni så ni löser 15% kontantinsats plus lagfart och pantbrev? Hur mycket har ni kvar sedan? Underhåll är inte gratis, även om man gör det själv.

Aah just nu har vi 84kvm tror jag det är, med huset får vi 172 eller 110 + 110 och en hög standard.
Ena huset är taket bytt för 10 år sedan och välbehållet.
Sen det andra så är nästan allt där inne helt nyrenoverat och modernt.

Vi har precis jobbat ett år med fast arbete efter att studerat.
Så vi kommer ha till kontantinsats samt en del för att köpa inredning.
Sparande kommer att startas när vi köpt boende, allt annat sparande har gått till detta.
Men ja vi har räknat och vi kommer ha råd med boendet även om räntan ökar till 7-8%.
Citera
2023-03-18, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven

Är det inte så?

Jaja annars lycka till

Nej så är det, men som hyresgäst äger du inte ett skit och kan inte bestämma något.

Sen är ju verkligheten en helt annan än flashback.
Mildt sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
SBAB.

Gick över till de för ett par år sedan när jag skaffade mitt senaste boende och jag är svinnöjd.

Svarar fort, bra app och hemsida.
Det viktigaste är ju dock räntan såklart och de erbjuder fasiken nästan alltid bäst ränta av alla banker.

Ska du ha lägre ränta någonstans i en annan bank är det fullt möjligt, men då behöver du ha något annat att erbjuda banken. Tex en stor summa pengar de kan förvalta, och det har inte de flesta människor.
Därför skulle jag säga att SBAB är absolut bäst för vanliga svennar och knegare.

Det är ju ett statligt bolag som har som uppgift att se till att de andra bankerna inte tar hur mkt som helst och det tycker jag känns tryggt i sammanhanget.

Jasså, jag har förstått det som att sbab ligger högre i ränta just för att de inte kräver att du har fast anställning till exempel.

Men klart de kanske ger en högre ränta till dem bara.
Får bli att höra sig för antar jag.
Sen vill man väl inte kontakta för många banker heller förstår jag? För mig att man hört detta iaf.
Citera
2023-03-18, 08:52
Medlem
Sbab eller Handelsbanken
Citera
2023-03-18, 09:10
Medlem
Citat:
Aah just nu har vi 84kvm tror jag det är, med huset får vi 172 eller 110 + 110 och en hög standard.
Ena huset är taket bytt för 10 år sedan och välbehållet.
Sen det andra så är nästan allt där inne helt nyrenoverat och modernt.

Vi har precis jobbat ett år med fast arbete efter att studerat.
Så vi kommer ha till kontantinsats samt en del för att köpa inredning.
Sparande kommer att startas när vi köpt boende, allt annat sparande har gått till detta.
Men ja vi har räknat och vi kommer ha råd med boendet även om räntan ökar till 7-8%.
Glöm inte ca 50k i lagfartskostnad och sedan kostnaden för eventuella pantbrev. Detta kan ni inte inkludera i bolånet.

SBAB är nog bättre för folk med lägre belåningsgrad, men kolla på deras hemsida vad dom erbjuder, dom har transparent prissättning. Jämför med din nuvarande och tex handelsbanken eller LF.
Citera
2023-03-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Glöm inte ca 50k i lagfartskostnad och sedan kostnaden för eventuella pantbrev. Detta kan ni inte inkludera i bolånet.

SBAB är nog bättre för folk med lägre belåningsgrad, men kolla på deras hemsida vad dom erbjuder, dom har transparent prissättning. Jämför med din nuvarande och tex handelsbanken eller LF.

Nej absolut allt sånt är inräknat.
Tanken är att vi har max lån, så efter lagfart och pantbrev så har vi 80k~ att röra oss med för lite inköp som kan behövas göras.
Möbler till barnen m.m.

Använder man uträkningen för månadskostnad inne på Swedbank med beräknad driftkostnader så blir det 14900 efter skattereduktion.
Det är inte ens 5000 mer än vi har idag, och då har vi elkostnad på 1500-4000 vinterhalvåret beroende hur kallt det är som inte är med i de 10k hyra vi har nu.

Nu räknar jag på det billigare huset som det lutar mest mot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in