• 1
  • 2
2023-03-04, 09:38
Medlem
JustZlatans avatar
Om man har 1 miljon i bolån och tjänar mellan 150 000 -200 000 kr om året, övriga kreditskulder ligger på 50 000 kr, inga betalningsanmärkningar. Kan man få ett blancolån på 50 000 kr då? Frågar åt en kompis.
Citera
2023-03-04, 09:49
Medlem
BorisBalkans avatar
Ja
Citera
2023-03-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om man har 1 miljon i bolån och tjänar mellan 150 000 -200 000 kr om året, övriga kreditskulder ligger på 50 000 kr, inga betalningsanmärkningar. Kan man få ett blancolån på 50 000 kr då? Frågar åt en kompis.

Har du en bruttolön (innan skatt) på 150-200000 kr per år?
Citera
2023-03-04, 11:10
Medlem
Citat:
Jag hoppas du menar 200k netto? Annars skulle din kompis inte ens få 1 mille i bolån till att börja med. Det är till och med gränsfall att få 1 mille i lån på 200k netto.

Att då få ett blancolån från ett seriöst kreditinstitut är uteslutet.

Oavsett om din vän kan få ett blancolån någonstans, så kanske vännen ska fundera ett par extra varv om det verkligen är en bra idé, när man redan sitter med skulder upp över öronen i förhållande till sin inkomst...
Citera
2023-03-04, 11:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Har du en bruttolön (innan skatt) på 150-200000 kr per år?

Jag tror att kompisen menar brutto.
Citera
2023-03-04, 11:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Jag hoppas du menar 200k netto? Annars skulle din kompis inte ens få 1 mille i bolån till att börja med. Det är till och med gränsfall att få 1 mille i lån på 200k netto.

Att då få ett blancolån från ett seriöst kreditinstitut är uteslutet.

Oavsett om din vän kan få ett blancolån någonstans, så kanske vännen ska fundera ett par extra varv om det verkligen är en bra idé, när man redan sitter med skulder upp över öronen i förhållande till sin inkomst...

Kompisen fick bolånet när han hade högre lön.
Citera
2023-03-04, 11:25
Medlem
JustZlatans avatar
Om min kompis köper "Min Upplysning" för 25 kr, kan han då se hur mycket han kan låna?

https://www.minuc.se/min-upplysning
Citera
2023-03-04, 11:26
Medlem
Citat:

Ja, det jag undrade. Vet inte hur den förhållandevis låga bruttoinkomsten kan påverka chanserna att få ta ett blancolån.

Nu har han ju uppenbarligen ett bolån som då är kopplat till bostaden som säkerhet och undrar därför om möjligheten att utöka detta lån har undersökts? Räntan lär ju bli avsevärt högre på ett blancolån och en fråga han kanske får ställa sig är om han har råd att ta ett nytt lån. Har han andra tillgångar? Menar inte att snoka men vad är syftet med lånet? Det har ju viss betydelse om han ska köpa en bil, använda det för konsumtion eller betala av andra skulder.
Citera
2023-03-04, 11:28
Medlem
Citat:
Om min kompis köper "Min Upplysning" för 25 kr, kan han då se hur mycket han kan låna?

https://www.minuc.se/min-upplysning
Nej
Citera
2023-03-04, 11:33
Medlem
Citat:
200k brutto? Då har kompisen under 14k netto per månad om han bor i sthlm. Din kompis ska inte ha några lån alls! Och ska börja se sig om efter nytt jobb, inte ens 16 åringar som skippar gymnasiet har så låg lön på fulltid.

Hur tänkte kompisen betala för sina lån? Bara bolånet på 1 mille samt eventuell avgift äter upp nästan hela lönen.
Citera
2023-03-04, 11:34
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ja, det jag undrade. Vet inte hur den förhållandevis låga bruttoinkomsten kan påverka chanserna att få ta ett blancolån.

Nu har han ju uppenbarligen ett bolån som då är kopplat till bostaden som säkerhet och undrar därför om möjligheten att utöka detta lån har undersökts? Räntan lär ju bli avsevärt högre på ett blancolån och en fråga han kanske får ställa sig är om han har råd att ta ett nytt lån. Har han andra tillgångar? Menar inte att snoka men vad är syftet med lånet? Det har ju viss betydelse om han ska köpa en bil, använda det för konsumtion eller betala av andra skulder.

Fördelen med blancolån, som jag har förstått det, är att man inte behöver uppge vad man ska använda pengarna till och man får pengarna samma dag. Bolån måste man däremot göra det om banken frågar och det tar några dagar att få pengarna. Men han ska investera pengarna.
Citera
2023-03-04, 11:36
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
200k brutto? Då har kompisen under 14k netto per månad om han bor i sthlm. Din kompis ska inte ha några lån alls! Och ska börja se sig om efter nytt jobb, inte ens 16 åringar som skippar gymnasiet har så låg lön på fulltid.

Hur tänkte kompisen betala för sina lån? Bara bolånet på 1 mille samt eventuell avgift äter upp nästan hela lönen.

Jaja, men frågan var om han får ett blancolån på 50 000 kr med den lönen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in