2023-03-04, 11:40
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om min kompis köper "Min Upplysning" för 25 kr, kan han då se hur mycket han kan låna?

https://www.minuc.se/min-upplysning

Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Nej

Kan man se sin årsinkomst?
Citera
2023-03-04, 11:49
Medlem
Citat:
Fördelen med blancolån, som jag har förstått det, är att man inte behöver uppge vad man ska använda pengarna till och man får pengarna samma dag. Bolån måste man däremot göra det om banken frågar och det tar några dagar att få pengarna. Men han ska investera pengarna.

Ja, men räntan är högre. Så han får räkna på hur mycket han kommer betala i ränta, för givet hans inkomst (och han inte räknar med god avkastning på sin investering) kommer lånet kosta honom en del på sikt. Risken annars är att han bygger upp en växande skuld där orimligt mycket pengar går åt till att betala räntor.

Det är alltså den relativt låga inkomsten som låter oroande i sammanhanget. Men han kanske har extremt låga omkostnader och utrymme för amorteringar och ränteförändringar, eller sambo och därmed delade omkostnader…
Citera
2023-03-04, 11:51
Medlem
Citat:
Kan man se sin årsinkomst?

Ja du ser inkomster, skulder, lån, krediter, anmärkningar.

Ansöker han om lån hos olika förmedlare kommer detta synas för den som gör en upplysning på honom.
Citera
2023-03-04, 11:59
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Ja du ser inkomster, skulder, lån, krediter, anmärkningar.

Ansöker han om lån hos olika förmedlare kommer detta synas för den som gör en upplysning på honom.

Men om han ansöker hos Lendo eller liknade så syns det väl bara en gång?
Citera
2023-03-04, 12:02
Bannlyst
Citat:
då görs bara en UC ja. Lycka till.
Citera
2023-03-04, 12:17
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Om man har 1 miljon i bolån och tjänar mellan 150 000 -200 000 kr om året, övriga kreditskulder ligger på 50 000 kr, inga betalningsanmärkningar. Kan man få ett blancolån på 50 000 kr då? Frågar åt en kompis.

Jag tror inte det ska vara något problem, 50k är ganska lite och banker gillar att låna ut. Jag blir alltid förvånad över hur mycket de är villiga att låna ut till mig, oavsett vad jag har tjänat så har det alltid känts som att det är alldeles för höga belopp.
Citera
2023-03-04, 12:46
Medlem
Citat:

Ja. Lendo hämtar väl offerter från olika låneinstitut men det görs bara en upplysning.

Men kolla upp det om han ansöker hos andra låneinstitut som liknar Lendo.

Upplysningarna försvinner efter ett år tror jag, men det ser alltid bättre ut ju färre lån och ju färre upolysningar som gjorts.

Det kan också vara värt att höra efter med banken där han har bostadslånet, de kanske kan ge förmånligare villkor iom att han redan har lån hos dom.
Citera
2023-03-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag tror inte det ska vara något problem, 50k är ganska lite och banker gillar att låna ut. Jag blir alltid förvånad över hur mycket de är villiga att låna ut till mig, oavsett vad jag har tjänat så har det alltid känts som att det är alldeles för höga belopp.

De tjänar ju pengar på låntagare. Ju längre du betalar ränta till dom desto bättre business.
Citera
2023-03-04, 12:50
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
De tjänar ju pengar på låntagare. Ju längre du betalar ränta till dom desto bättre business.

Visst, så är det. Känns fortfarande som astronomiska summor när jag har bett om lånelöften, kikat på privatlån, eller kollat på kreditgränser på kreditkort.
Citera
2023-03-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Jag hoppas du menar 200k netto? Annars skulle din kompis inte ens få 1 mille i bolån till att börja med. Det är till och med gränsfall att få 1 mille i lån på 200k netto.

Att då få ett blancolån från ett seriöst kreditinstitut är uteslutet.

Oavsett om din vän kan få ett blancolån någonstans, så kanske vännen ska fundera ett par extra varv om det verkligen är en bra idé, när man redan sitter med skulder upp över öronen i förhållande till sin inkomst...

Det var det här jag funderade på. En årsinkomst på < 200k efter skatt ger en nettoinkomst på < ~12000 kr i fickan per månad. Hur mycket är det då kvar efter boendekostnader, mat etc? Hur stort utrymme finns för amorteringar och räntekostnader i slutändan?
Citera
2023-03-04, 13:51
Medlem
fittslems avatar
Jag är mest intresserad av att veta hur kompisen överlever på dom småslantarna.

Tycker absolut inte han ska skuldlägga sig med den knapra inkomsten. Han behöver ett bättre jobb.
Citera
2023-03-04, 17:29
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Jag är mest intresserad av att veta hur kompisen överlever på dom småslantarna.

Tycker absolut inte han ska skuldlägga sig med den knapra inkomsten. Han behöver ett bättre jobb.

Det är lugnt. Kompisen ska investera pengarna i trejding med CFD-kontrakt. Det blir 50 miljoner på nolltid. Riskfritt! Sen kan kompisen sluta köra taxi, köpa ett drömhus långt borta från Stockholm och luftföroreningar, träffa en kvinna som inte är en slampa eller karriärhora och leva lycklig i alla sina dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in