2006-07-23, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan_
Vafan skulle man förneka att man var nazist för? Är ju lika korkat som att säga att man har ätit upp en måltid, fast man inte har gjort det (korkat exempel, men ni förstår poängen).

Pengar! Kan det inte vara så att UT märkte att det var fint med pengar och därför började förneka att dom var högerextrema? Är det på friday evning som dom säger "This is to the skinheads and our friends bla bla ...?
Citera
2006-07-23, 13:42
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adore
Pengar! Kan det inte vara så att UT märkte att det var fint med pengar och därför började förneka att dom var högerextrema? Är det på friday evning som dom säger "This is to the skinheads and our friends bla bla ...?
Nu är skins inte liktydigt med högerextrem även om jag fattar vad du menar. Några (kanske allihop) har även varit punkare och de gav ju ut någon platta med ruttna punk-covers
Citera
2006-07-23, 14:23
Medlem
timehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Ultima Thule har ju gjort nationalsången flera ggr men Fäderneslandet är bättre och borde således bytas ut mot du gamla du fria

Här blev jag upplyft på min faders arm.
Här blev jag vaggad trygg i moders famn.
Här nötte jag mina första skor.
Här har jag min syster och min bror.

Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag i frihet.
Här vill jag leva, här vill jag dö.
Här lever jag mitt liv i frihet....

Fäderneslandet är en tidlös låt och den kommer alltid va lika bra!!
Dock kan man ju kritisera texten lite, här lever jag i frhet.. ja precis

Angående rasistanklagelserna. Tror att Nordman också beskylldes för att va rasist under samma period eller några år efter. Fråga mig inte varför men antagligen för att han hette nordman och sjöng på svenska eller nåt.
Citera
2006-07-24, 19:02
Medlem
Easy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Bland dej och dina röda vänner så är det säkert det värsta man kan göra, men för oss normal Svenskar så är det inte fult så skamligt. Varför känns det så hemskt att UT har lånat ut studion till band som spelat in vit makt musik?

öh normala svenskar ..ok.. att de förnekar att vara nazister och sen lånar ut studion till vit maktmusik låter ju inte som en bra kombination. tror nog att varje normal person som har en studio inte använder den i sånna sammanhang.
Citera
2006-07-24, 19:06
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adore
"Dis is for de skinheds - ar frends" säger han väl, i en av de mest patetiska "oi"-låtarna jag hört. Fan vad vi garvade åt den där kalkon-ep:n på 80-talet. Dels as-dåliga versioner av gamla nationalhymner, och så den subkulturella flirten med "de skinheds".

Jag skiter faktiskt i om de fick 1 500:- eller 500 000, låter man sig sponsras av ett fascistparti, har en trummis som är gammal NRP:are och gör pajasversioner av nationalsången får man finna sig i att kopplas ihop med fasciströrelsen. Och då spelas man inte i radio, oavsett om man säljer 100 000 ex av plattan. Thörnbloms raseriutbrott på det där videoklippet var såklart mycket välkommet, men flera år för sent.

Sen kan jag hålla med om att UT gjort en del höjdarlåtar, och jag tackar den moderna tekniken som låter mig njuta av dem och annat ultrahöger-relaterat utan att betala ett öre till upphovsmännen.
Citera
2006-07-24, 19:23
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy666
öh normala svenskar ..ok.. att de förnekar att vara nazister och sen lånar ut studion till vit maktmusik låter ju inte som en bra kombination. tror nog att varje normal person som har en studio inte använder den i sånna sammanhang.

Okej! Men ta då och förklara för mej vad det är som gör denna kombination så förkastlig och varför du inte tycker att nazister ska få utrycka sig genom att spela in skivor, och varför det skulle vara ett problem att UT låter ett ”nazistiskt” band spela in en skiva i studion.
Tycker du inte att nazister ska få spela in skivor överhuvudtaget?
Citera
2006-07-24, 19:28
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det är inte så överdrivet kanske. Men så fort en svensk nämner "neger" i en låt, så är man rasist, medans rappare kan stå och gorma "neger" i flera minuter.

Sen är det mycket mer än Ultima Thule som inte spelas i radio. Allt mellan Rosenström och Eddie får man inte spela.

Vad sägs om Clawfingers Nigga, nigga, nigga...!
Han nämnde neger utan och bli kallad för rasist. Hur ska du ha det nu?
Citera
2006-07-24, 19:52
Medlem
Easy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Okej! Men ta då och förklara för mej vad det är som gör denna kombination så förkastlig och varför du inte tycker att nazister ska få utrycka sig genom att spela in skivor, och varför det skulle vara ett problem att UT låter ett ”nazistiskt” band spela in en skiva i studion.
Tycker du inte att nazister ska få spela in skivor överhuvudtaget?

inte om texterna strider mot lagen ..till exempel ,hets mot folkgrupp, och om den nu inte får göra det så vad ska de då skriva om. då är det ju ingen vit maktmusik längre utan bara vanlig vikingarock. lustigt
Citera
2006-07-24, 19:53
Medlem
HellFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Vad sägs om Clawfingers Nigga, nigga, nigga...!
Han nämnde neger utan och bli kallad för rasist. Hur ska du ha det nu?
Eller hur???
Sångaren satt ju nästan o grät i intervjuer för att han fått resiststämpeln tryckt i pannan av medierna.
Jag tyckte det var skitkul o följa för att
1) medierna är så tröga att dom inte ens läste texten
2) att clawfinger var ett jävla skitband.

Synd att dom återförenades...
Citera
2006-07-24, 19:58
Medlem
Christer ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy666
inte om texterna strider mot lagen ..till exempel ,hets mot folkgrupp, och om den nu inte får göra det så vad ska de då skriva om. då är det ju ingen vit maktmusik längre utan bara vanlig vikingarock. lustigt

Jo men det är inte UTs ansvar att kontroller vad personerna som lånar/hyr deras studio kommer att sjunga för texter, sedan inbillar jag mej att det var några år sedan detta hände och lagen om HMF var förmodligen inte ens påkommen då!
Citera
2006-07-24, 21:27
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellFist
Eller hur???
Sångaren satt ju nästan o grät i intervjuer för att han fått resiststämpeln tryckt i pannan av medierna.
Jag tyckte det var skitkul o följa för att
1) medierna är så tröga att dom inte ens läste texten
Njae, sen kan inte vita riktigt använda n-ordet i låttexter, oavsett att de hade ett gott uppsåt kanske. Måste vara en av de mest missförstådda texterna som har skrivits*. Folk har tydligen kommit fram till Zak Tell nu på senare tid och berättat att de stått och heilat till "Nigger" utan att fatta ett skit vad den handlade om. Så det var inte bara media som inte kopplade.

*möjligen i konkurrens med Slayers "Angel of Death" och Stockholms Negrers "Död åt alla".
Citera
2006-07-24, 21:33
Medlem
Coolcittes avatar
Inte så konstigt att Ultima Thule var så utfryst egentligen. Nu för tiden får ju barnen knappt sjunga nationalsången på skolavslutningen för det anses ju rasistiskt. Vi svenskar får inte säga neger men invandrare får gärna kalla oss svennejävlar osv. Och nej jag är inte rasist. Såg förresten en video med Ultima Thule när dom ska spela en låt och en nasse börjar heila med högerhanden. Då avbryter sångaren låten och säger något i stil med: Den här låten är tillängnad skinheads och inga jävla nassar! Ner med din jävla högernäve! Det visar ju faktsikt lite att texterna inte är nasistiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in