2006-07-24, 22:08
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy666
inte om texterna strider mot lagen ..till exempel ,hets mot folkgrupp, och om den nu inte får göra det så vad ska de då skriva om. då är det ju ingen vit maktmusik längre utan bara vanlig vikingarock. lustigt
Nej, då är det RAC och så kallad "Frihetsrock" Det i folkmun kallat vitmakt musik. Pluton Svea, Svensk Ungdom och annan skit.

Skilj på begreppen tack

Broder Tuck: Jojo, men så var det ju Bruno med. Han är ju totalt värdelös på all form av engelska.

Tacka vet jag deras Oi! band The Headhunters med den nuvarande sättningen, fruktansvärt bra!
Citera
2006-07-24, 22:50
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timehunter
Tror att Nordman också beskylldes för att va rasist under samma period eller några år efter. Fråga mig inte varför men antagligen för att han hette nordman och sjöng på svenska eller nåt.
Dom gjorde reklam för sin första singel i expressen med ett hjulkors som det stod Nordman under, där av "tjafset".
Citera
2006-07-24, 23:32
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Dom gjorde reklam för sin första singel i expressen med ett hjulkors som det stod Nordman under, där av "tjafset".

Såntdär gillar jag!
På PR-mötet "Nu ska vi se till att lansera denna snubben som kör vinkingarock, ja vi slänger in en gammal runa!"
Så väljer man den runa som lättaste kopplas med facism och det nationalromantiska blir genast mycket smutsigare.

Nu var ju iofs Nordman ingen rasist, utan blev både en succe och en heroinmissbrukare, så skon klämde inte kring solkorset. Men det är ändå jävligt osmidigt gjort, och därmed underbart.
Citera
2006-07-25, 02:46
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Broder Tuck: Jojo, men så var det ju Bruno med. Han är ju totalt värdelös på all form av engelska.
Bruno eller inte Bruno, det var så uppenbart att det bara var en patetisk flirt med en subkultur som uppvaktades stenhårt från högerhåll på den tiden. Lite som den där bilden på nassar i pjäxor (!) som stockholmsbollarna visade i Cicci Renströms gamla dokumentär om Sthlm Skins. Två snubbar som så gärna ville värva ett gäng alkon på en helikopterlandningsplats till varje pris. Bollarna var inte imponerade...

Tänker också på Skrewdriver, som för all del är en omistlig del av skinheadhistorien på gott (första albumet och singlarna kring den) och ont (resten), men det var tydligen så att hela bandet blev skinnhuven över en natt. Liiite career move-vibbar över det.

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Tacka vet jag deras Oi! band The Headhunters med den nuvarande sättningen, fruktansvärt bra!
Hm, ja, det namnet gav ju inte heller några associationer åt ett visst håll...
Citera
2006-07-25, 13:15
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broder Tuck
Hm, ja, det namnet gav ju inte heller några associationer åt ett visst håll...
äh, finns ju drösvis med band med det namnet.
Citera
2006-08-24, 10:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
I det här klippet visar en ultima thule-medlem vad han tycker om nassar när han helt sonika avbryter spelningen och säger "Låten var tillägnad skinnheads och inte några djävla nassar! Ta bort din djävla högernäve!!!"

http://www.sjukast.com/videos/nazister_thule.avi

I och med det tycker jag att diskussionen om att UT är nassar borde vara avslutad..
Citera
2006-08-24, 12:26
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adore
Första gången jag hörde talas om UT va i nån dokumentär om några skinheads som gick på tv 92-93. Dom va på nån festival och UT stod på scen och en massa skinheads stod där och heilade. Kommer ihåg en t-shirt som många hade där. En bild på Dr Alban med ett lasersikte och under stod det "Lasermannen en ljuspunkt i tillvaron". Lyssnade själv på UT i något år i högstadiet under den tiden. Får jag höra att nån fortfarande lyssnar på dom så tror jag dom antingen är utvecklingsstörda eller bor på landet.

"Rasist javisst" hette dokumentären. Såg den för någon vecka sen, riktiga raketforskare som är med i den filmen alltså.
Citera
2006-08-24, 12:34
Medlem
papa_ogens avatar
Jag lyssnade en hel del på UT när det begav sig och kommer ihåg snacket kring bandet. Man visste faktiskt knappt själv om de var nassar eller inte, men ett par år senare så hade det gått upp att de inte var nazister.

Musiken tycker jag fortfarande är riktigt bra måste jag säga, vikingar e fett coolt. Den stora anledningen till att jag tog 10 år paus från bandet, var att alla idioter anklagade en för att lyssna på nasse-musik och då finns det ett par miljoner andra band man kan lyssna på som ingen bryr sig om...

Väldigt extrem media-misshandel fick dem tyvärr. Nu är det inte många som skriver om bands texter så till vida det inte är schlagertexter eller nån annan mediafjolla som råkat få in något ord som kan uppfattas som stötande.
Citera
2006-08-24, 14:31
Medlem
G.Gs avatar
Någon som vet om "rassist javisst" finns någonstans på nätet?
Citera
2006-08-24, 15:17
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.G
Någon som vet om "rassist javisst" finns någonstans på nätet?

Den finns på DC har jag hört rykten om.
Citera
2006-08-24, 18:36
Medlem
bfjs avatar
Finns väl inte direkt så mkt mer att diskutera folk kommer alltid ha olika åsikter.

För mig är och kommer Ultima Thule alltid förbli en del av svensk musikhistoria och intressant och bra sådana också.

Rasist Javisst! Dokumentären går att hitta på lite större dchubbar. Thule blev tillfrågade om de ville vara med i en dokumentär och det lät väl bra? Namnet på dokumentären fick dom aldrig reda på förrens den hade blivit släppt. Men visst dräggen i filmen är ju rent av pinsamma att se på, lite virriga ungdomar.

Nordmans första singel Förlist, hade ju solkorset med på framsidan men blev senare indragen just pga av den symbolen, sen kanske det är svårt att anklaga en känd låtskrivare som Py Bäckman för rasist, ja man får väl leta hårt i Nordmans texter för att hitta något.

Kan hålla med om att Vikingarocken i sig kan vara väldigt löjlig ibland, men det är ju fortfarande Thule som startade och för den och det har dom lyckats bra med jämfört med många andra band som kommit och gått.
Citera
2006-08-27, 02:00
Medlem
Ok att jag inte spelat aktivt på säkert 10 år ,men om man gräver tillräckligt så har jag tydligen kopplingar till gamla naziströrelsen, extremvänstern och hells angels. Ok det är från högstadiet men jag umgicks med dem då och de med varandra... Gör det dem (mig?) till militanta... ... tyckare, pådrivare... vad?

"vi har skuggorna bakom oss trots allt..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in