2006-07-22, 01:27
Medlem
Drapåtrissors avatar
Okey jag förstår att det beror på deras nationalistiska texter som inte passar in i gängse PK normer. Men deras musik var enligt mig inte rasistisk på något vis men ändå hördes dom aldrig i radion. Fanns det något avtal om att bojkotta dom eller vad berodde det på?
Citera
2006-07-22, 01:33
Medlem
I Svea rike räcker det att du förknippas med minsta lilla invandringskritik.

Däremot får hiphopparna hetsa varann att våldta och förnedra brudar men det är ju okej för det är ju negersånger. När hiphoppnegern sjunger om gruppvåldtäkt så är den kulturberikande.
Citera
2006-07-22, 01:41
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollondroppe

Däremot får hiphopparna hetsa varann att våldta och förnedra brudar men det är ju okej för det är ju negersånger. När hiphoppnegern sjunger om gruppvåldtäkt så är den kulturberikande.
Så jävla sjukt dagens samhälle blivit. Att hylla vikingar är rasistiskt enligt DO men att sjunga om att våldta och råna vita är tydligen helt OK.
Citera
2006-07-22, 01:46
Medlem
grojn-nies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollondroppe

Jag tror inte du kan ge särskilt många exempel, om ens ett enda, på sådana hiphoplåtar.
Citera
2006-07-22, 01:55
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grojn-nie
Jag tror inte du kan ge särskilt många exempel, om ens ett enda, på sådana hiphoplåtar.
Det är inte så överdrivet kanske. Men så fort en svensk nämner "neger" i en låt, så är man rasist, medans rappare kan stå och gorma "neger" i flera minuter.

Sen är det mycket mer än Ultima Thule som inte spelas i radio. Allt mellan Rosenström och Eddie får man inte spela.
Citera
2006-07-22, 01:55
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Okey jag förstår att det beror på deras nationalistiska texter som inte passar in i gängse PK normer. Men deras musik var enligt mig inte rasistisk på något vis men ändå hördes dom aldrig i radion. Fanns det något avtal om att bojkotta dom eller vad berodde det på?
Nog fan var vissa av deras texter svåra att tolka som något annat än rasism, "Ni tär på vår jord" och allt vad de sjung. Nu har det mindre betydelse då man faktiskt inte behöver göra annat än att samröre med folk som har kopplingar till nationella rörelser för att bli totalt ignorerad av media. Se bara på Åke Bylund och Ligan. Där fanns det inte ett uns rasism med i bilden men inte fan hjälpte det.

Sedan så spelades faktiskt Thule på SVT, vill jag minnas, i sammband med att deras cover på Vikingablod låg åp någon topplista.

Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Sen är det mycket mer än Ultima Thule som inte spelas i radio. Allt mellan Rosenström och Eddie får man inte spela.
Nu snackar du ändå skit. Jag har hört allt från Eddie Meduza och Kristet Utseende till Onkel Kånkel på radion och man får spela vad fan man vill som inte faller under HMF eller andra lagar. Att man sedan kan bli anmäld till radonämden är en annan femma men det mesta går att spela utan några större problem i dagsläget.
Citera
2006-07-22, 01:57
Medlem
Christer ps avatar
Var ganska ung när det begav sig! Men vad jag minns så fick dom en hel del utrymme i tidningar mesta dels utav det dåliga slaget men publicitet behöver inte vara positiv för att skivorna ska sälja som smör. Men håller med om att dom nobbades hårt utav svenskmedia med tanke på antalet skivor dom sålde så borde dom ha varit givna på allsång på skansen!
Citera
2006-07-22, 02:12
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Var ganska ung när det begav sig! Men vad jag minns så fick dom en hel del utrymme i tidningar mesta dels utav det dåliga slaget men publicitet behöver inte vara positiv för att skivorna ska sälja som smör. Men håller med om att dom nobbades hårt utav svenskmedia med tanke på antalet skivor dom sålde så borde dom ha varit givna på allsång på skansen!
Laddade precis ned deras samlade verk. Och ännu har jag inte hittat något rasistiskt i deras texrter. Men att våga vara svensk är väl rasistiskt i sig själv.
Citera
2006-07-22, 02:24
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Aja men det kan ju bero på innehållet i texterna inte är någonting som tex. barn bör höra om de nu lyssnar på radion under tiden detta sänds.

Ultima Thules texter innehåller ingenting som kan uppfattas som stötande.
Ganska dåligt att det aldrig spelas/spelades med tanke på att det trots allt är ett band som håller ett försäljningsrekord i detta landet.
Citera
2006-07-22, 02:25
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christer p
Musikaliskt höll dom en hög klass enligt mig.Som sagt dom blev tyvärr mördade av ett skitnödigt PK klimat.
Citera
2006-07-22, 02:29
Medlem
Konrad Haifas avatar
Dom fick ju ändå enormt mycket uppmärksamhet, först positiv/neutral och sedan vände drevet. Men utan den hade de aldrig nått ut och sålt så många skivor, det kan inte funnits någon i Sverige 93-94 som inte hade läst/hört något om UT.

All reklam är bra osv...
Citera
2006-07-22, 02:37
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad Haifa
Dom fick ju ändå enormt mycket uppmärksamhet, först positiv/neutral och sedan vände drevet. Men utan den hade de aldrig nått ut och sålt så många skivor, det kan inte funnits någon i Sverige 93-94 som inte hade läst/hört något om UT.

All reklam är bra osv...
Men topic var varför dom aldrig fick plats i media? Att dom sålde bra är en annan sak. Skulle dom ha haft bättre framgång i dag t.ex?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in