• 1
  • 2
2023-02-26, 07:05
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har en del släktingar som verkar tycka att vissa maträtter är Såååå Fantastiskt Goda!!! Detta kan gälla lite vad som helst - sill, potatis och jordgubbar på midsommar, dillstuvad potatis, en mandelmussla med grädde ("LYX!! Detta är LYX!!"), viltkött, etc. Listan kan göras rätt lång.

Jag förstår mig inte på dessa människor. Jag har nog inget som jag tycker är Sååå Fantastiskt Gott!!! Ibland kan jag tycka en pizza är skitgott, andra gånger är jag inte alls sugen på pizza på flera månader. Har ju såklart vissa rätter jag tycker är godare än andra, men jag skulle ju aldrig få för mig att vänta till ett visst datum för att äta dem - får jag lust att äta det så gör jag ju det, oavsett datum... och jag sitter inte och ältar hur fantastiskt sagolikt gott och lyxigt det är (om det nu faktiskt inte är LYX!! dvs. en svindyr grej som kostar en dagslön, för då är det ju per definition "lyx").

Jag undrar om dessa människor verkligen tycker att de olika maträtterna verkligen är så fantastiska som de alltid måste utropa så fort de äter dem, eller om det är något slags Pavlovskt tvångsbeteende. Ibland känns det mest som att de "tycker" vad de förväntar sig att ade "borde" tycka... Om det nu faktiskt är LYX!!! med en mandelmussla med grädde, varför då äta det en gång om året? Likadant med sill & potatis - det går ju att gör när f-n som helst, så varför vänta till midsommar? Lammstek - det bästa som finns enligt vissa, ändå äter de det bara till påsk? Idag kan vi ju i princip köpa vad som helst, när som helst.

Kan ni förklara detta beteende?
Citera
2023-02-26, 07:09
Medlem
Liberationfronts avatar
Allt med smak är ju subjektivt så det är svårt att förklara.
Citera
2023-02-26, 07:11
Medlem
Tomtatpolls avatar
Det är sociala människor som älskar social feedback, så de ger även feedback. Även om informationen inte är viktig, så känner de att det höjer stämningen och man får något att prata om. Ofta är det inte bara maten utan upplevelsen, ritualen och sällskapet kring maten som höjer upplevelsen.

Ofta kvinnor som beter sig på detta vis, lever helt i känslorna, pratar mer än de tänker.

Gör själv inget av ovan då jag är autist. Men finner människors sociala beteenden märkligt.
Citera
2023-02-26, 08:01
Medlem
SnutteFia03s avatar
Äh, jag tror att du övertänker en smula här.

Låt de få njuta ljudligt av lite god mat i stunden, inget fel med det.
Citera
2023-02-26, 08:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

Man ska och borde äta gott varje dag så jag antar att de menar att det är lyx om det är dyrare råvaror men samtidigt godare utöver det vanliga, men samtidigt kanske man har råd och god marginal, men man är för ändå för snål och tycker det inte är värt att äta mer än 1 gång i veckan, månaden osv

Det innebär ju att man kanske inte är så intresserad ändå trots allt att äta "Såååå supergott!!!" speciellt ofta . Eller så är man kanske bara balanserad och förnuftig i sin budget att pengarna ska räcka till annat ochså så som förgyller och tjänar ett syfte
Citera
2023-02-26, 08:37
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Jag har samma uppfattning som du och sätt att se det .. jag tycker de överdriver ochså
Citera
2023-02-26, 08:38
Medlem
Mindbreaths avatar
Jag kan VERKLIGEN NJUTA av god, vällagad mat. När man äter någonting riktigt gott sprids det en slags vällust i kroppen som inte är helt olik en orgasm. Igår hade jag långkokat en buljong och jag bara satt och njöt när jag sörplade i mig den, det var så jäkla gott. Det är inte en mental utan en fysisk reaktion för mig. Jag känner det i hela kroppen.
Citera
2023-02-26, 08:38
En stor hängmörad och marmorerad tomahawk, entrecote eller T-bonde, medium rare på grillen.

Rejäl ”crust” och knaprig yta med saftigt inte. Lite smält smör och salt. Thats it. Fullproppad med protein, energi, järn, vitaminer och mineraler. Nötig smak.

Vad i matväg kan slå det? Vad kommer ens i närheten? Är det någon som inte gillar sånt? Då måste man ha någon form av sjukdom.

Hur i helvetet kan folk ens välja bort detta och försöka kompensera detta med linser, bönor och ärtor och skit?!
Citera
2023-02-26, 08:42
Medlem
Att visa att man har "god" smak, eller "rätt" smak, inte bara när det gäller mat, utan också intressen, konst, kläder, val av bil, bostadsområde osv. är markörer för identitet och social status. Så om man serverad något "fint" eller "exklusivt" så säger man "åååå vad gott". Då uppnår du två saker. Du manifesterar din egna goda smak/sociala status samtidigt som du bekräftar motpartens dito. Jag har lite svårt för sånt spel, jag gillar stekt fläsk och en öl.
Citera
2023-02-26, 08:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det handlar om människor som tar selfies och gillar sig själva på instagram. Jag har ju sett till att fasa ut såna ur bekantskapskretsen men vad är det som du inte förstår?
Citera
2023-02-26, 08:57
Medlem
Citat:
Har en del släktingar som verkar tycka att vissa maträtter är Såååå Fantastiskt Goda!!! Detta kan gälla lite vad som helst - sill, potatis och jordgubbar på midsommar, dillstuvad potatis, en mandelmussla med grädde ("LYX!! Detta är LYX!!"), viltkött, etc. Listan kan göras rätt lång.

Jag förstår mig inte på dessa människor. Jag har nog inget som jag tycker är Sååå Fantastiskt Gott!!! Ibland kan jag tycka en pizza är skitgott, andra gånger är jag inte alls sugen på pizza på flera månader. Har ju såklart vissa rätter jag tycker är godare än andra, men jag skulle ju aldrig få för mig att vänta till ett visst datum för att äta dem - får jag lust att äta det så gör jag ju det, oavsett datum... och jag sitter inte och ältar hur fantastiskt sagolikt gott och lyxigt det är (om det nu faktiskt inte är LYX!! dvs. en svindyr grej som kostar en dagslön, för då är det ju per definition "lyx").

Jag undrar om dessa människor verkligen tycker att de olika maträtterna verkligen är så fantastiska som de alltid måste utropa så fort de äter dem, eller om det är något slags Pavlovskt tvångsbeteende. Ibland känns det mest som att de "tycker" vad de förväntar sig att ade "borde" tycka... Om det nu faktiskt är LYX!!! med en mandelmussla med grädde, varför då äta det en gång om året? Likadant med sill & potatis - det går ju att gör när f-n som helst, så varför vänta till midsommar? Lammstek - det bästa som finns enligt vissa, ändå äter de det bara till påsk? Idag kan vi ju i princip köpa vad som helst, när som helst.

Bry dig inte om dom där. Det är sådana där som äter massa tabletter som håller på med sånt där.

Man kan se dom på systembolaget också dom har en speciell öl som det står IPA på.
Citera
2023-02-26, 09:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Det är stor skillnad på mat och gemensam måltid.

Använd det som nyckel när du ska förstå beteendet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in