• 4
  • 5
2023-02-26, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har en del släktingar som verkar tycka att vissa maträtter är Såååå Fantastiskt Goda!!! Detta kan gälla lite vad som helst - sill, potatis och jordgubbar på midsommar, dillstuvad potatis, en mandelmussla med grädde ("LYX!! Detta är LYX!!"), viltkött, etc. Listan kan göras rätt lång.

Jag förstår mig inte på dessa människor. Jag har nog inget som jag tycker är Sååå Fantastiskt Gott!!! Ibland kan jag tycka en pizza är skitgott, andra gånger är jag inte alls sugen på pizza på flera månader. Har ju såklart vissa rätter jag tycker är godare än andra, men jag skulle ju aldrig få för mig att vänta till ett visst datum för att äta dem - får jag lust att äta det så gör jag ju det, oavsett datum... och jag sitter inte och ältar hur fantastiskt sagolikt gott och lyxigt det är (om det nu faktiskt inte är LYX!! dvs. en svindyr grej som kostar en dagslön, för då är det ju per definition "lyx").

Jag undrar om dessa människor verkligen tycker att de olika maträtterna verkligen är så fantastiska som de alltid måste utropa så fort de äter dem, eller om det är något slags Pavlovskt tvångsbeteende. Ibland känns det mest som att de "tycker" vad de förväntar sig att ade "borde" tycka... Om det nu faktiskt är LYX!!! med en mandelmussla med grädde, varför då äta det en gång om året? Likadant med sill & potatis - det går ju att gör när f-n som helst, så varför vänta till midsommar? Lammstek - det bästa som finns enligt vissa, ändå äter de det bara till påsk? Idag kan vi ju i princip köpa vad som helst, när som helst.

Kan ni förklara detta beteende?

Det är svårt att ge en generell förklaring till varför vissa människor uttrycker så stort intresse och entusiasm för vissa maträtter eller rätter vid specifika tillfällen. Det kan bero på en mängd olika faktorer, såsom personliga upplevelser och minnen, kulturella traditioner, sociala normer och förväntningar, och tillgång till särskilda livsmedel. För många människor kan mat vara en viktig del av deras identitet, och de kan ha starka känslomässiga kopplingar till vissa rätter.

Vissa människor kanske också uttrycker större entusiasm för maträtter vid särskilda tillfällen som midsommar eller påsk på grund av sociala och kulturella förväntningar. Det kan vara en del av en gemensam tradition och upplevelse som förknippas med glädje och samhörighet.

Samtidigt kan det finnas personer som bara uttrycker sin beundran för en maträtt för att anpassa sig till sociala normer eller för att få uppmärksamhet. Detta kan vara en form av socialt acceptabelt beteende i vissa sammanhang.

Så det finns många faktorer som kan spela in i varför vissa människor uttrycker en stark känslomässig koppling till vissa maträtter eller rätter vid specifika tillfällen. Men det viktigaste är att alla människor har olika preferenser och upplevelser när det gäller mat, och det är helt okej att ha olika åsikter och preferenser.
Citera
2023-02-26, 23:30
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaarghhh
människor kanske uppfattar smaker olika, när det är vissa rätter i personalresturangen så äter jag så jag nästan storknar, stekt saltsill med löksås och raggmunk stekt fläsk tex.
Precis vad jag tänkte på när jag läste tråden. Många kockar uppger sådant som fläsk med löksås, en av mina personliga favoriträtter som då råkat bli mina syskons också då jag lagat det mycket. Blomkålsstuvningen man fick hemma är en favorit, raggmunkar, dillkött är något andra kockar kan uppge också. Det handlar om smakpreferenser och även sådant man åt som barn. Självklart föräter man sig då och då och något åker ut ur smakregistret som något extra gott.

Konstigare än så är det inte.
Citera
2023-02-27, 16:29
Medlem
Aaarghhhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Precis vad jag tänkte på när jag läste tråden. Många kockar uppger sådant som fläsk med löksås, en av mina personliga favoriträtter som då råkat bli mina syskons också då jag lagat det mycket. Blomkålsstuvningen man fick hemma är en favorit, raggmunkar, dillkött är något andra kockar kan uppge också. Det handlar om smakpreferenser och även sådant man åt som barn. Självklart föräter man sig då och då och något åker ut ur smakregistret som något extra gott.

Konstigare än så är det inte.
kålpudding. aaaaaaaaah
Citera
2023-02-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har en del släktingar som verkar tycka att vissa maträtter är Såååå Fantastiskt Goda!!! Detta kan gälla lite vad som helst - sill, potatis och jordgubbar på midsommar, dillstuvad potatis, en mandelmussla med grädde ("LYX!! Detta är LYX!!"), viltkött, etc. Listan kan göras rätt lång.
Men det du räknar upp är ju ingalunda vadsomhelst. Det är hemlagad lyxmat med egna råvaror.

Slår en geggig pizza eller kebab alla dar i veckan
Citera
2023-02-27, 17:54
Moderator
Jultrollets avatar
Rubriken förtydligad så att man direkt kan se vad tråden handlar om.
(Utgången rubrik: "Sååååååå fantastiskt gott!!!")

/Moderator
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in