Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Nu förstår jag inte alls vad du velat säga. Det är ju tämligen självklart att det råder en oklarhet kring om flickan fick ett finger uppkört i sig, eller inte. Har hon fått det så är det våldtäkt, annars inte. Så ganska uppenbart måste det antingen vara förhörsledare som misslyckats, åklagaren, eller så har hovrätten helt enkelt bara velat fria.
Alltså har både åklagare och förhörsledaren ganska stor vinning av att redan nu gå ut i media och slå fast bilden att det inte kunde råda några oklarheter vad som hänt. Själv betraktar jag det som att skylla ifrån sig.
Jag visade på att förhörsledaren har varit helt klar, beaktat att åklagaren och även (i stor mån) hovrätten uppfattat resultatet av förhörsledarens utförande av förhör.
Därmed avfärdas din antydan om att förhörsledaren skyddar sig själv.
Man bör ju utgå från vad en 10-åring menar med snippa, och kanske inte utgå från vad betydelsen är efter att ha tittat i endast SAOL, vilket hovrätten gjort.
Snippa är en gammal synonym för vaginans yttre delar också kallat
vulva, men dom senare åren blivit det begrepp som blivit vedertaget bland barn och gör då gällande hela könsorganet - Rubbet.
Vedertaget i den mån att ungdomsmottagningar och gynekologer efter granskning godkänner benämningen som en beskrivning utav just hela det vaginala könsområdet, både inre och yttre delar.
Vidare spridning genom barnprogram och utbildningar/kurser för pedagoger inom skolväsendet samt inom sjukvården.
För att sätta punkt för detta, kommer här en färsk artikel utav huvudredaktören för SAOL, vilket är källan hovrätten vände sig till för att definiera ordet snippa:
https://sverigesradio.se/artikel/ordbokens-redaktor-kritisk-efter-snippa-domen-ar-ingen-barnbok
Citat:
Barn kan lägga andra betydelser i orden – det är ingen barnordbok" säger Emma Sköldberg, huvudredaktör för Svensk ordbok.
Det är ju helt efterblivet av domarna i denna hovrätt att uppfatta snippa på det felaktiga vis dom gör.