2024-03-10, 21:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jools72
Det där stämmer ju inte.

Du har fel, det stämmer. HD har inte tagit intryck av någon opinion. Rättsväsende är förvisso allmänhetens i grunden, men det är inte så det fungerar när ett ärende skall behandlas. Det omfattas av krav för prövningstillstånd som skall uppfyllas och mediabrus och folkopinion räknas inte som sådana krav.
Citera
2024-03-10, 21:17
Medlem
Citat:
Det där stämmer ju inte.

Nähä.
Citera
2024-03-10, 21:23
Medlem
jools72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du har fel, det stämmer. HD har inte tagit intryck av någon opinion. Rättsväsende är förvisso allmänhetens i grunden, men det är inte så det fungerar när ett ärende skall behandlas. Det omfattas av krav för prövningstillstånd som skall uppfyllas och mediabrus och folkopinion räknas inte som sådana krav.
Det påverkar ändå
Citera
2024-03-10, 21:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det påverkar ändå

Nej. Jag sätter hela mitt tangentbord på att media/opinion ej påverkat HD.
Samt jag vet att du inte kan sätta emot.
Citera
2024-03-10, 21:50
Medlem
jools72s avatar
Citat:
Nej. Jag sätter hela mitt tangentbord på att media/opinion ej påverkat HD.
Samt jag vet att du inte kan sätta emot.
Du har fel. Det går inte att undvika att påverkas
Citera
2024-03-10, 23:30
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Avgörandet finns att ladda ner här hos Högsta domstolen:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2023/128697/
Hur syns det på avgörandet att det är färgat av opinionen kring ärendet? Du uttalar dig tvärsäkert så du måste rimligtvis ha koll.
Citera
2024-03-11, 10:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Men jag har inte påstått det. Lägger ner detta. Hur enkelt språk behöver man använda här?!

Du kan inte komma med fel uppgifter och sen vilja lägga ner. Målet handlade inte bara om penetration, och har aldrig bara handlat om det.
Det har i dåvarande HR handlat om penetration i förhållande till vad snippa betyder.

Åklagaren har heller inte sjabblat, dels eftersom penetration i snippan inte är något annat än våldtäkt och att man därför inte bör sko sig med alternativa rubriceringar, men också dels för att det råder delade meningar om när och på vilket vis alternativa rubriceringar föll bort.
Du får inte lov att fritt välja vad du tycker, mot bakgrund av vad ärendet faktiskt innehåller.
Citera
2024-03-11, 11:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emypemy52
Fällande dom. Bra.
MEN!
Nu står det att fallet kan återigen överklagas till HD ?!
https://www.krimfup.se/articles/ny-dom-i-hovratten-i-snippafallet-man-doms-till-fangelse

Kan vi förvänta oss att HD inte tar upp målet ? Om de tar upp vad händer då ?
HD brukar ju ta upp ganska många mål årligen, så inte otänktbart att de tar upp denna.

Nej, HD kommer inte upp denna nya domen i sig. HD värderar aldrig i skuldfråga.
Däremot har ju HD förklarat RÅ´s andra anföranden vilande, med förklaring om fortsättning beroende på utgång i det återsända målet.

Eftersom skuldfrågan nu kommit tillrätta, finns det i min mening ett flertal öppningar för fortsatta konstateranden av dåvarande Hovrätts rättegångsfel.
Citera
2024-03-11, 11:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det går att undvika att ärende styrs av yttre påverkan genom att hålla sig till regelverket och följa vad det säger.
Det är därför man har regelverk.
Citera
2024-03-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det går att undvika att ärende styrs av yttre påverkan genom att hålla sig till regelverket och följa vad det säger.
Det är därför man har regelverk.

Och din tanke här är att människor aldrig låter sin känslor påverka om regelverket säger detta?
Citera
2024-03-11, 12:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Och din tanke här är att människor aldrig låter sin känslor påverka om regelverket säger detta?

Det är nog tanken, eftersom processrätt är rådande, inte opinion.
Citera
2024-03-11, 12:27
Medlem
Citat:
Det är nog tanken, eftersom processrätt är rådande, inte opinion.

Men det är människor med känslor som gör bedömningarna så det är ytterst naivt att tro att inte känslor har någon påverkan i ett sådant här omtvistat mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in