2013-11-21, 01:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Fattar inte hur folk kan klanka ner pa Jurassic Park 2 nar den har tva av filmhistoriens kanske haftigaste scener: forst nar deras trailer dinglar utfor bergsstupet over vattnet och sen nar T-rexen klampar runt i San Diego.

Det kanske inte räcker till att göra en hel film bra?
Citera
2013-11-21, 10:52
Moderator
zanteras avatar
Tycker ändå 2an är ganska bra. Inte lika bra som orginalet, men ändå tillräckligt för att den är underhållande. 3an däremot är en helt annan historia.
Citera
2014-03-17, 14:30
Medlem
Soulsurfers avatar
På imDB står det att Wayne Knight som spelade Nerdry dog i lörsdags - http://www.imdb.com/name/nm0001431 men på Twitter skriver han ""Some of you will be glad to hear this, others strangely disappointed, but….I am alive and well!" https://twitter.com/iWayneKnight/status/445239269469458432

Märkligt.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-03-17 kl. 14:50.
Citera
2014-03-17, 16:04
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
På imDB står det att Wayne Knight som spelade Nerdry dog i lörsdags - http://www.imdb.com/name/nm0001431 men på Twitter skriver han ""Some of you will be glad to hear this, others strangely disappointed, but….I am alive and well!" https://twitter.com/iWayneKnight/status/445239269469458432

Märkligt.

Newman är odödlig. Ren och skär ondska.
Citera
2014-03-17, 22:14
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitzor
Idag sänds Jurassic Park på SVT, och då är det dags för en tråd om filmen!
Jag kommer ihåg när jag som sexåring satt som förstenad av ömsom fascination ömsom ren och skär dödsskräck när jag såg den första gången. Efter det var jag helt såld på dinosaurier och när uppföljaren kom några år var det total lycka.

Vad har ni för minnen eller kommentarer om denna höjdarrulle?

Det som fortfarande imponerar på mig, nästan 20 år senare, är att animationerna håller så hög klass.

Den första filmen håller fortfarande, uppföljarna var och förblir skräpfilmer.
Citera
2014-03-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det som fortfarande imponerar på mig, nästan 20 år senare, är att animationerna håller så hög klass.

Den första filmen håller fortfarande, uppföljarna var och förblir skräpfilmer.

Jag tycker att de börjar se en smula risiga ut.
Citera
2014-03-17, 23:10
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hets!
Jag tycker att de börjar se en smula risiga ut.
Nog bättre än dagens tv-spel till filmer i alla fall.
Citera
2014-03-18, 13:23
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Nog bättre än dagens tv-spel till filmer i alla fall.

Vill man se skillnaden så kan man jämföra Jurassic Park från 1993 med King Kong från 2005. I Jurassic Park så lyckas animatörerna ge animationerna rätt känsla av tyngd (rätt känsla av fysisk vikt). Tittar man däremot på King Kong så är animationerna iofs hyfsade men inte av samma klass som i Jurassic Park. Om man t ex i King Kong tittar på scenen där King Kong slitit sig inne på den inomhusteater där han visades upp så hoppar han plötsligt ut genom väggen på teatern och landar på fötterna nere på gatuplanet. I det hoppet och den landningen har animatörerna misslyckats totalt med att ge King Kong den känsla av tyngd som han givetvis har.

Jurassic Park står sig bra än idag enligt min uppfattning.
Citera
2014-03-19, 05:44
Medlem
euphorias avatar
Om effekterna börjar se risiga ut så kan det vara för att det är scanline-rendering och inte fysiskt korrekt ray tracing som industrin övergått till på senare år utan massa fusk där man bara jobbade mot att det skullle se bra ut snarare än vara fysiskt korrekt då det inte fanns hårdvaruresurser för det utan bara direktilluminering ingen global illumination eller något.

Tycker själv att det är ganska otroligt hur de fått filmen så bra, rotoscopingen när Laura Dern går förbi brachiosaurusen i början har inte ens någon mjuk övergång där det är rörelseoskärpa och filmmaterialet är scannat i Cineon som jag tror ger 10 eller 14 bitars färgdjup per kanal till skillnad från EXR idag som kan representera vilket värde som helst. Idag simulerar man stänkande vatten enligt fysikens lagar i full 3d, i Jurassic Park är stänket från t-rexens stamp bara sk. billboards med en filmad sekvens av vatten mot svart bakgrund. De kunde inte rendera mer än någon enstaka karaktär i en sekvens heller åt gången för att hårdvaran var så begränsad. Filmen är ju en filmteknisk milstolpe av rang!
Citera
2014-03-19, 11:37
Medlem
MartinStLouiss avatar
Tror fortfarande att detta står sig som min absoluta favoritfilm någonsin. Var kul att se om den igen i 3D somras, lite tråkigt bara att man inte kunde få med sig någon kompis
Citera
2014-03-19, 11:50
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vill man se skillnaden så kan man jämföra Jurassic Park från 1993 med King Kong från 2005. I Jurassic Park så lyckas animatörerna ge animationerna rätt känsla av tyngd (rätt känsla av fysisk vikt). Tittar man däremot på King Kong så är animationerna iofs hyfsade men inte av samma klass som i Jurassic Park. Om man t ex i King Kong tittar på scenen där King Kong slitit sig inne på den inomhusteater där han visades upp så hoppar han plötsligt ut genom väggen på teatern och landar på fötterna nere på gatuplanet. I det hoppet och den landningen har animatörerna misslyckats totalt med att ge King Kong den känsla av tyngd som han givetvis har.

Jurassic Park står sig bra än idag enligt min uppfattning.

+1

Håller med i allt. Det är få CGI-konstruktioner som håller måttet. Det handlar om tyngd och rörelse. Det är i regel mindre trovärdigt än typ att Paris Hilton skulle bära trosor på sig under en krogrunda.

Avskyr i regel all CGI i nya filmer, men ibland, typ Jurassic Park, fungerar de jävligt bra.
Citera
2014-03-19, 13:32
Medlem
Carnage.s avatar
Den är tyvärr inte lika bra som jag kommer ihåg den. Det bästa med filmen är karaktärernas dialoger och samspel, allt annat är faktiskt ganska tråkigt. Det värsta med filmen är ju dock det EVIGA JÄVLA VRÅLSKRIKANDET!!!!!!!! Fy heeeelvete vad jobbig filmen är att lyssna på.

The Running and Screaming edition: https://www.youtube.com/watch?v=NyjSnspLDrY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in