Skitbra tråd! Tummen upp

Tänkte att här borde jag få lite svar på min frågor ang. Jurassic Park!
1. I första boken när de är på sin rundtur och de kliver ur bilarna för att de ser en sjuk Stegosaurus (i filmen en sjuk Triceratops) så ser Dr.Grant en Velociraptor. Och i slutet av boken när Grant, Ellie och Advokaten (tror jag) ska leta upp Velociraptorboet så har de börjat föröka sig och blivit en STOR grupp med Raptorer.
MEN! När de är och ser den sjuka Stegosaurusen så är ju all EL på, hur har Raptorerna kommit ut och hunnit föröka sig som fan på 24 timmar?? När har de kommit ut?
2. I första filmen när de är på sin rundtur och elen försvinner så bilarna stannar utanför T-Rex. Så klampar till slut Rexen ut och bla bla bla. Sen när Rexen ska putta bort bilen från vägen så är det helt plötsligt ett stup ner??? Som ingen dino hade kommit upp för? Sen när bilen har fallit till marken och Grant o barnen är borta så kommer Ellie och säkerhetssnubben för att hämta Malcom och ser bilen på marken och då BANG! är hon nere på 1sec, hur gick det till??
3. I andra filmen så är de på Isla Sorna precis som i tredje filmen. Har Spinosaurusen helt uppkommit själv utan människor till tredje filmen eller HUR? kan de inte träffa på den i The Lost World?
3b. I andra filmen när de lyckas anropa på hjälp så sätter en snubbe på en radio och den funkar för att de säger att allt drivs med "jordvärme" som går kontinuerligt, alltså det finns ström i The Lost World men inte i JP3?
4. I JP3 så vitt jag kan förstå så har Raptorerna utvecklats MYCKET och fått några strån på huvudet, vilket de inte har i första och andra filmen. ALLTSÅ Kan INTE Dr.Grant veta något om dessa nya utseende, men trots det när han sitter på planet till Isla Sorna så drömmer han om att en Raptor säger "Alan Alan". Och den Raptorn ser ut som de "nya" med strån på huvudet, HUR kan Alan drömma om det?
5. I JP3 när de åker på båten igenom ön så hör de på kvällen satellittelefonen och ser att det kommer från Dinospillning. De börjar gräva och sen kommer helt plötsligt en annan köttätandeDino och när den är nära så "hö?" blir den så där jobbigt förvånad som gör att hela biosalongen ska skratta. 1. om det skulle vara verklighetstroligt skulle den inte behöva vara 1 meter ifrån för att tycka det luktar illa/spinosaurus utan över 100.
Och snälla gör nu JP4 seriös och inte att man skrattar i fel scener! LÄNGTAR!