2013-01-18, 15:20
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Även om jag avskyr 3D så känns det som att jag måste se den här på bio igen. Det lär ju ge en goda minnen tillbaka till barndomen om inte annat

Instämmer helt i ditt inlägg min tionde favorit film någonsin och lär få gåshud att se den på vita duken igen men varför i 3D? Nåja hellre det än att inte visa den alls!
Citera
2013-01-28, 18:55
Medlem
Skitbra tråd! Tummen upp
Tänkte att här borde jag få lite svar på min frågor ang. Jurassic Park!

1. I första boken när de är på sin rundtur och de kliver ur bilarna för att de ser en sjuk Stegosaurus (i filmen en sjuk Triceratops) så ser Dr.Grant en Velociraptor. Och i slutet av boken när Grant, Ellie och Advokaten (tror jag) ska leta upp Velociraptorboet så har de börjat föröka sig och blivit en STOR grupp med Raptorer.
MEN! När de är och ser den sjuka Stegosaurusen så är ju all EL på, hur har Raptorerna kommit ut och hunnit föröka sig som fan på 24 timmar?? När har de kommit ut?

2. I första filmen när de är på sin rundtur och elen försvinner så bilarna stannar utanför T-Rex. Så klampar till slut Rexen ut och bla bla bla. Sen när Rexen ska putta bort bilen från vägen så är det helt plötsligt ett stup ner??? Som ingen dino hade kommit upp för? Sen när bilen har fallit till marken och Grant o barnen är borta så kommer Ellie och säkerhetssnubben för att hämta Malcom och ser bilen på marken och då BANG! är hon nere på 1sec, hur gick det till??

3. I andra filmen så är de på Isla Sorna precis som i tredje filmen. Har Spinosaurusen helt uppkommit själv utan människor till tredje filmen eller HUR? kan de inte träffa på den i The Lost World?

3b. I andra filmen när de lyckas anropa på hjälp så sätter en snubbe på en radio och den funkar för att de säger att allt drivs med "jordvärme" som går kontinuerligt, alltså det finns ström i The Lost World men inte i JP3?

4. I JP3 så vitt jag kan förstå så har Raptorerna utvecklats MYCKET och fått några strån på huvudet, vilket de inte har i första och andra filmen. ALLTSÅ Kan INTE Dr.Grant veta något om dessa nya utseende, men trots det när han sitter på planet till Isla Sorna så drömmer han om att en Raptor säger "Alan Alan". Och den Raptorn ser ut som de "nya" med strån på huvudet, HUR kan Alan drömma om det?

5. I JP3 när de åker på båten igenom ön så hör de på kvällen satellittelefonen och ser att det kommer från Dinospillning. De börjar gräva och sen kommer helt plötsligt en annan köttätandeDino och när den är nära så "hö?" blir den så där jobbigt förvånad som gör att hela biosalongen ska skratta. 1. om det skulle vara verklighetstroligt skulle den inte behöva vara 1 meter ifrån för att tycka det luktar illa/spinosaurus utan över 100.

Och snälla gör nu JP4 seriös och inte att man skrattar i fel scener! LÄNGTAR!
Citera
2013-01-29, 05:42
Medlem
Astrodogmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumba89
Skitbra tråd! Tummen upp
Tänkte att här borde jag få lite svar på min frågor ang. Jurassic Park!

1. I första boken när de är på sin rundtur och de kliver ur bilarna för att de ser en sjuk Stegosaurus (i filmen en sjuk Triceratops) så ser Dr.Grant en Velociraptor. Och i slutet av boken när Grant, Ellie och Advokaten (tror jag) ska leta upp Velociraptorboet så har de börjat föröka sig och blivit en STOR grupp med Raptorer.
MEN! När de är och ser den sjuka Stegosaurusen så är ju all EL på, hur har Raptorerna kommit ut och hunnit föröka sig som fan på 24 timmar?? När har de kommit ut?!

1. Vad jag tolkade det som så förökade sig raptorerna långt tidigare elen stängdes av. Det problemet som boken tar upp var ju att räkningsystemet endast letade efter ett fast nummer. Det kunde bara läsa av ifall någon individuell varelse fattades men inte om det uppkommit nya. Det symboliserade vilka bristfälliga system vi utvecklar när vi blir för självsäkra; de trodde att dinosaurierna absolut inte kunde föröka sig och därmed ordnade de ett sådant system.

När det gäller resten av dina frågor är de svåra att besvara eftersom de främst handlar om JP3 som är en jäkligt kass film. Jag störde mig också på stråna. Har kollat i intervjuer om att de ändrade det för att forskare märkt att dinosaurier hade fjädrar, det är fortfarande sjukt dumt.
Citera
2013-01-29, 09:17
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrodogmedia
1. Vad jag tolkade det som så förökade sig raptorerna långt tidigare elen stängdes av. Det problemet som boken tar upp var ju att räkningsystemet endast letade efter ett fast nummer. Det kunde bara läsa av ifall någon individuell varelse fattades men inte om det uppkommit nya. Det symboliserade vilka bristfälliga system vi utvecklar när vi blir för självsäkra; de trodde att dinosaurierna absolut inte kunde föröka sig och därmed ordnade de ett sådant system.

När det gäller resten av dina frågor är de svåra att besvara eftersom de främst handlar om JP3 som är en jäkligt kass film. Jag störde mig också på stråna. Har kollat i intervjuer om att de ändrade det för att forskare märkt att dinosaurier hade fjädrar, det är fortfarande sjukt dumt.
JP3 är kass rakt igenom. Inte nog med att en helt ny dinosaurie har uppstått ur ingenting, de datorgjorda effekterna ser ju för fan sämre ut än JP från 1993!
Citera
2013-01-29, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrodogmedia

Visst de kunde föröka sig långt tidigare, men Raptorerna var ju i en liten egen inhägnad precis som i filmen? Så de BORDE haft bra koll på Raptorerna (så länge elen är på). Och de borde INTE kunnat fly även om det fanns möjlighet till att föröka sig i sin egna inhägnad.

Jag tycker visserligen det är intressant att se hur Raptorerna utvecklas (väldigt fort i filmerna) men om de ska göra filmerna så, då stör jag mig så jäkla mycket när de gör missar som i planet när Alan sover :/
Citera
2013-01-29, 12:24
Medlem
Astrodogmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumba89
Visst de kunde föröka sig långt tidigare, men Raptorerna var ju i en liten egen inhägnad precis som i filmen? Så de BORDE haft bra koll på Raptorerna (så länge elen är på). Och de borde INTE kunnat fly även om det fanns möjlighet till att föröka sig i sin egna inhägnad.

Jag tycker visserligen det är intressant att se hur Raptorerna utvecklas (väldigt fort i filmerna) men om de ska göra filmerna så, då stör jag mig så jäkla mycket när de gör missar som i planet när Alan sover :/

Som jag skrev så beskriver de ju hur överräkningssystemet fungerar i boken, du får tidigt se statistik på hur många som räknats in och i slutet förklaras det varför det var bristfälligt (det som jag tog upp ovan). Jurassic Parks förvaltare har satt så stor tilltro till överräkningssystemet att de inte ens brytt sig om att räkna in individerna visuellt. Att säga att de borde haft koll på det är lite som att motsäga meningen med vad boken försöker förmedla, den handlar om att människan inte alls kan vara i kontroll av naturliga processer. Det finns vidare ett intressant föredrag av författaren Michael på youtube där han redogör sina åsikter om att att mänskliga åtgärder för att kontrollera och balansera ekosystem oftast får negativa konsekvenser.
Senast redigerad av Astrodogmedia 2013-01-29 kl. 12:27.
Citera
2013-01-29, 12:31
Medlem
Astrodogmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
JP3 är kass rakt igenom. Inte nog med att en helt ny dinosaurie har uppstått ur ingenting, de datorgjorda effekterna ser ju för fan sämre ut än JP från 1993!

Ja effekterna är även kassa överlag. Delvis beror det på att dagens effektstudios är alldeles för fokuserade på att anställa människor som kan animera i CGI; När Jurrassic Park gjordes hade de först tänkt göra filmen i Stop Motion, så de hade anställt massa Stop Motion animatörer (bland annat Phil Tippet som jobbade på Star Wars) De hade självklart även Dennis Muren ILM som var riktigt duktiga på att animera CGI, tillsammans lyckades detta varierade team skapa underverk tillsammans:
http://www.youtube.com/watch?v=YaaRtb3G-OM

EDIT: Jag kom på att det finns en liten scen jag tyckte var helt OK i JP3, det är när ungen slängs in bland flygdinosauriernas ungar. Den gjordes ju med puppets. Scenen hade dock varit ännu bättre om ungen slets sönder i bitar för jag störde mig på honom hela filmen
Citera
2013-01-31, 00:43
Medlem
Astrodogmedias avatar
Såg att du även skapat en tråd om frågor så tänkte lägga till vad jag skrev i Nostalgitråden om frågorna ovan:

Jurassic Parks förvaltare har satt så stor tilltro till överräkningssystemet att de inte ens brytt sig om att räkna in individerna visuellt. Att säga att de borde haft koll på det är lite som att motsäga meningen med vad boken försöker förmedla, den handlar om att människan inte alls kan vara i kontroll av naturliga processer. Det finns vidare ett intressant föredrag av författaren Michael på youtube där han redogör sina åsikter om att att mänskliga åtgärder för att kontrollera och balansera ekosystem oftast får negativa konsekvenser.

Citera
2013-02-01, 13:21
Medlem
nwts avatar
Jag vet inte vilka som kommenterat om det här eller ej, men det tog mig en halvtimme att hitta den här länken, så jag tänker inte leta rätt på vem jag svarar till.

http://www.jplegacy.org/?ffjpking

Jag var TVÄRSÄKER på att scenen med stupet och t-rexen och bilarna var fel/något/kass/flub/vad man nu säger, men nej, det är bara ett gigantiskt missförstånd. Sidan förklarar allt, det underlättar med lite översikt av scenen

edit; Jag hade visst själv påpekat felet med den här scenen för några år sen.. Vilketsom, en förklaring finns iaf!
Citera
2013-02-02, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nwt
Jag vet inte vilka som kommenterat om det här eller ej, men det tog mig en halvtimme att hitta den här länken, så jag tänker inte leta rätt på vem jag svarar till.

http://www.jplegacy.org/?ffjpking

Jag var TVÄRSÄKER på att scenen med stupet och t-rexen och bilarna var fel/något/kass/flub/vad man nu säger, men nej, det är bara ett gigantiskt missförstånd. Sidan förklarar allt, det underlättar med lite översikt av scenen

edit; Jag hade visst själv påpekat felet med den här scenen för några år sen.. Vilketsom, en förklaring finns iaf!

Mycket bra länk! Trots att det är väldigt, hur ska jag säga, "långsökt" så får man ju godta det som en förklaring
Skönt att få sådana irriterade saker klart för sig. Tack som fan! bara några frågor kvar nu. :P Kan fortfarande inte riktigt släppa det med att Raptorerna kunde komma ut och jag vet att de inte kunde hitta dem för att säkerhetssystemet inte kunde räkna dem MEN ELEN va på så de borde inte kunna komma ut hur många de än va.

PS. skoj att ha några att snacka sånt här om!
Citera
2013-11-17, 18:22
Avslutad
Basshunters tolkning av Jurassic Park, T-Rex (Jurassic Park).

http://www.youtube.com/watch?v=mUu8IsjkCrs&list=PL2FB17C69A6171BF7
Citera
2013-11-19, 18:44
Medlem
BarryHeros avatar
Fattar inte hur folk kan klanka ner pa Jurassic Park 2 nar den har tva av filmhistoriens kanske haftigaste scener: forst nar deras trailer dinglar utfor bergsstupet over vattnet och sen nar T-rexen klampar runt i San Diego.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in