2006-07-21, 19:54
Medlem
Shitzors avatar
Idag sänds Jurassic Park på SVT, och då är det dags för en tråd om filmen!
Jag kommer ihåg när jag som sexåring satt som förstenad av ömsom fascination ömsom ren och skär dödsskräck när jag såg den första gången. Efter det var jag helt såld på dinosaurier och när uppföljaren kom några år var det total lycka.

Vad har ni för minnen eller kommentarer om denna höjdarrulle?
Citera
2006-07-21, 20:07
Medlem
MoonieZs avatar
När jag såg Jurassic Park första gången - på bio - var jag 25 så det jag minns är att jag hade ganska höga förväntningar som bara delvis infriades.
Första halvan av filmen är alldeles för långsam och pratig. När det väl börjar hända saker tar det å andra sidan slut alldeles för fort. Jag blev imponerad av en del effekter men tyckte och tycker att filmen är alldeles för "snäll", det blir aldrig riktigt skrämmande trots att det finns förutsättningar för det.

Dessutom slarvas den vetenskapsetiska diskussionen kring kloning bort nästan helt.
Ska tillägga att jag inte har läst boken som filmen bygger på.

Andra och tredje filmen i serien lyckas bättre tempo- och spänningsmässigt men är ändå sämre än ettan.
Citera
2006-07-21, 20:09
Medlem
Herr Lindholms avatar
Min yngsta lillasyster är 10 år yngre än jag. När vi var och såg den så hoppade hon en meter upp i stolen och skrek när tyrranosauren nafsar i sig killen som gömde sig på utedasset (?)

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-07-21, 20:57
Medlem
h8_religions avatar
Extrem klassiker, och även en film där uppföljaren verkligen har hållt måttet. Men det var nu jävligt längesen jag såg den senast, men första gångerna jag såg den så var den en av mina favoritfilmer, speciellt eftersom dinosaurier var ett av mina största intressen vid den tiden. :P
Citera
2006-07-21, 21:41
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Jag kommer ihåg när jag som sexåring satt som förstenad av ömsom fascination ömsom ren och skär dödsskräck när jag såg den första gången.

Jag kommer ihåg när jag som tjugoåring satt som förstenad av ömsom fascination ömsom ren och skär dödsskräck när jag hörde dialogen och såg skådespeleriet i den för första gången.
Citera
2006-07-21, 22:14
Medlem
Shitzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag kommer ihåg när jag som tjugoåring satt som förstenad av ömsom fascination ömsom ren och skär dödsskräck när jag hörde dialogen och såg skådespeleriet i den för första gången.

Can you please remove that sand from your vagina so we can keep talking about the cool dinosaurs please.
Citera
2006-07-21, 22:20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag ber om ursäkt. Jag ska låta er avnjuta de underbara rolltolkningarna i fred.
Citera
2006-07-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag ber om ursäkt. Jag ska låta er avnjuta de underbara rolltolkningarna i fred.

Gick du och kollade på Jurassic park för att du trodde du skulle få se suveräna rolltolkningar och genomtänkt dialog?
Man gick ju för att man ville se dinosaurier äta människor.
Citera
2006-07-21, 22:56
Medlem
Första gången jag såg den så hyrde jag den på den lokala besinmacken. Minns att jag tyckte den specialgjorda boxen var ascool Var väl inte så jättegammal då....
Citera
2006-07-21, 23:08
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Permis, intellektuellt avtrubbad av flera veckors oavbruten militär verksamhet. Perfekt sinnesstämning för en Spielbergsk berg och dal-bana. Lät mig följaktligen roas kungligt då, i kväll var den en gäspning. Tyder väl på nån slags, tja, evolution, kanske...
Citera
2006-07-21, 23:08
Medlem
h8_religions avatar
Haha. Dr. Malcolm äger ju.
Citera
2006-07-21, 23:12
Medlem
Vicious_s avatar
Kollade hundratals (nåja) gånger på den här filmen när jag var mindre.

Såg den nu för första gången på kanske 8-10 år.

Hur bra som helst

Filmen är 13 år gammal - Trots det är många nutida 3D animationer bara hälften så bra Grymt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in