2014-06-14, 00:52
Medlem
Soulsurfers avatar
En kort "dokumentär" om varför Jurassic Park var så banbrytande rent tekniskt - http://www.youtube.com/watch?v=KWsbcBvYqN8
Citera
2014-06-14, 12:54
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Den är tyvärr inte lika bra som jag kommer ihåg den. Det bästa med filmen är karaktärernas dialoger och samspel, allt annat är faktiskt ganska tråkigt. Det värsta med filmen är ju dock det EVIGA JÄVLA VRÅLSKRIKANDET!!!!!!!! Fy heeeelvete vad jobbig filmen är att lyssna på.

The Running and Screaming edition: https://www.youtube.com/watch?v=NyjSnspLDrY

Precis, det är ju bara dinosaurier som vill äta dig, chilla liksom, vafan?
Citera
2014-06-14, 13:09
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Precis, det är ju bara dinosaurier som vill äta dig, chilla liksom, vafan?

Två timmar av konstant gallskrikande är ganska jobbigt att lyssna på. Främst de vrålskrikande ungjävlarna.
Citera
2014-06-14, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Om effekterna börjar se risiga ut så kan det vara för att det är scanline-rendering och inte fysiskt korrekt ray tracing som industrin övergått till på senare år utan massa fusk där man bara jobbade mot att det skullle se bra ut snarare än vara fysiskt korrekt då det inte fanns hårdvaruresurser för det utan bara direktilluminering ingen global illumination eller något.

Tycker själv att det är ganska otroligt hur de fått filmen så bra, rotoscopingen när Laura Dern går förbi brachiosaurusen i början har inte ens någon mjuk övergång där det är rörelseoskärpa och filmmaterialet är scannat i Cineon som jag tror ger 10 eller 14 bitars färgdjup per kanal till skillnad från EXR idag som kan representera vilket värde som helst. Idag simulerar man stänkande vatten enligt fysikens lagar i full 3d, i Jurassic Park är stänket från t-rexens stamp bara sk. billboards med en filmad sekvens av vatten mot svart bakgrund. De kunde inte rendera mer än någon enstaka karaktär i en sekvens heller åt gången för att hårdvaran var så begränsad. Filmen är ju en filmteknisk milstolpe av rang!

Coolt, välkomponerat och informativt inlägg. Om nu alla dina uppgifter stämmer. Orkar liksom inte faktagranska inlägget.
Citera
2014-06-14, 15:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Två timmar av konstant gallskrikande är ganska jobbigt att lyssna på. Främst de vrålskrikande ungjävlarna.

Själv har jag aldrig lagt märke till det momentet i filmerna som ett eventuellt störningsmoment som du gör, men å andra sidan blir jag så pass uppslukad av första och speciellt andra filmen att jag inte bryr mig ifall de skriker, hör ju till.
Citera
2014-08-25, 15:29
Medlem
Vila i frid Richard Attenborough.
Citera
2014-08-25, 19:43
Medlem
BigFatCones avatar
Jag minns det så väl när jag såg Jurassic Park första gången. Jag var 12 år och på den lokala bion i hålan jag bodde på. Jag, bästa kompisen och i stort sett alla andra jag kände var där, jag var så klart bara i sällskap med kompisen. Hur som helst så hade vi styrt upp med hempoppade popcorn, butikscola och som en extra bonus några souvenirflaskor sprit. Det var så packat i salongen att folk satt på extrastolar i gången. Min upplevelse av filmen minns jag dock inte alls. Däremot kommer jag ihåg att en kvinnlig klasskompis skrek i högan sky när snubben på muggen blev uppäten. Jag minns till och med vem det var och det är fan inte illa för att vara för över 20 år sen nu.

Vad tycker jag om filmen idag då? Ptja, det var rätt länge sen jag såg den men eftersom vi hade den på VHS har jag ju sett den ett antal gånger. Jag gillar den, kom igen nu - det är dinosaurier liksom. Minns dock att jag störde mig som fan på en sak när jag väl läste boken och det var att filmen inte alls började som filmen och att barnens roller var något ombytta, att det var killen som var datornörden. Lyckligtvis fick jag se "rätt" början i JP3.

Jag tycker att både TLW och JP3 är helt okej filmer men dom når verkligen inte upp till originalet.
Citera
2014-08-25, 20:22
Medlem
Delta64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Vila i frid Richard Attenborough.

Jag såg The Lost World nu i helgen och funderade då faktiskt på hur det är med R.A., man hade ju hört att han haft problem med hälsan på senare tid. Gillade honom verkligen i de här filmerna. R.I.P.
Citera
2014-08-25, 20:50
Medlem
Jannebigplays avatar
Vilken jävla toppenfilm det var! Jag var runt 10 år då den släpptes och älskade dinosaurier. Hade berg med leksaksdinosaurier, läste mängder med faktaböcker och jag fullkomligt längtade tills jag skulle få se den. Fick även filmen i födelsedagspresent och då i en riktig häftig box som var i formen av en stor sten med ett fossil inuti
Citera
2014-08-29, 18:15
Bannlyst
Jag har sett den väldigt många gånger, och kan den i princip utantill. Gillar i stort sett alla scener i filmen, vilket är anmärkningsvärt för en film . Som jämförelse kan nämnas Sagan om ringen; Kungens återkomst som är ett annat mästerverk men med lite tråkiga sekvenser. Endast musikupplevelsen är ett skäl för att se filmen.
Citera
2014-08-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Själv har jag aldrig lagt märke till det momentet i filmerna som ett eventuellt störningsmoment som du gör, men å andra sidan blir jag så pass uppslukad av första och speciellt andra filmen att jag inte bryr mig ifall de skriker, hör ju till.
Tycker du tvåan är bättre? (rätt ovanligt tror jag,men inte olagligt.... )
Citera
2014-08-29, 19:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tycker du tvåan är bättre? (rätt ovanligt tror jag,men inte olagligt.... )

Faktiskt, tycker den är bättre på ett par punkter även om första filmen givetvis är bra, har sin charm och innehar ett visst mått av nostalgiskt värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in